Motoryzacja

Jest propozycja zmian w kursowaniu KLA i tras poszczególnych linii. Co się zmieni?

2022-10-06 15:00:00 red.

Od 13 do 24 czerwca Urząd Miasta przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące koncepcji optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji miejskiej. Łącznie przekazano 865 uwag. Miasto opublikowało podsumowanie przeprowadzonych konsultacji a także przedstawiło propozycje modyfikacji obecnie działających linii i kursów KLA.

zdjęcie ilustracyjne/arch. Calisia.pl
zdjęcie ilustracyjne/arch. Calisia.pl

W konsultacjach społecznych w terminie ich przeprowadzania wniesiono:
▪ 273 uwagi z formularzy papierowych;
▪ 539 uwag w formularzach elektronicznych;
▪ 40 uwag w formie komentarzy na Facebooku;
▪ 13 uwag przekazanych przez operatora – Kaliskie Linie Autobusowe sp. z o.o.

Łącznie przekazano więc aż 865 uwag.

Najwięcej głosów sprzeciwu w stosunku do założeń nowej koncepcji funkcjonowania kaliskiej komunikacji miejskiej dotyczyło zaplanowanego wycofania się z obsługi linii 3D, obsługującej miejscowości Chotów, Gostyczyna, Śmiłów, Osiek i Żydów.

Głosy sprzeciwu odnosiły się także do likwidacji podmiejskiej linii 17 (30 wniosków, wszystkie z obszaru podmiejskiego). Kolejne 32 wnioski wpłynęły przeciwko likwidacji linii 8 – w większości z uwagi na konieczność utrzymania szybkiego połączenia pomiędzy osiedlem Dobrzec a ulicami Złotą i Bażancią, w tym ze znajdującym się przy tej ulicy Technikum im. św. Józefa. Wnioskodawcy jednogłośnie sugerowali zwiększenie liczby kursów na tej linii i dostosowanie jej rozkładu jazdy do godzin lekcyjnych w tej szkole, a także o uważali za konieczne pozostawienie linii, której trasa – jako jedynej – prowadzi al. Wojska Polskiego na odcinku pomiędzy rondem Westerplatte a ul. Dobrzecką.

Sporo głosów sprzeciwu (13 wniosków) dotyczyło likwidacji linii 13. Składający wnioski argumentowali, że jedynym alternatywnym dojazdem do rejonu ulic Majkowskiej i Długiej pozostanie linia 9, której trasa prowadząca przez Zagorzynek będzie znacznie dłuższa niż obecna trasa linii 13.

Sprzeciw zgłaszano kilkakrotnie także w kwestii proponowanej zmiany trasy linii 9. Wnioskodawcy kwestionowali (pomimo bardzo niewielkiego popytu) likwidację bezpośredniego połączenia Zagorzynka z osiedlem Winiary (w tej sprawie zgłoszono aż 18 wniosków) oraz likwidację jakiejkolwiek linii prowadzącej Szlakiem Bursztynowym (7 wniosków).

Wpłynęły też 4 wnioski przeciwko wycofaniu linii 15 z Nowych Skalmierzyc. Argumentem za pozostawieniem tej linii miałaby być duża liczba pasażerów linii 19E i M, które przejeżdżają przez Nowe Skalmierzyce. Ponadto, jeden wniosek dotyczył skierowania nowej linii do tego miasta – w tym przypadku zaproponowano wydłużenie linii 12.

Po 2 wnioski wpłynęły przeciwko pomysłowi likwidacji linii 7 oraz skrócenia trasy linii 3B tylko do granic miasta (aczkolwiek wnioskodawcy nie odnosili się do konieczności urealnienia dopłat ze strony gmin ościennych, traktując to jako coś dla nich oczywistego – gdyż były też uwagi dotyczące zwiększenia częstotliwości kursów tej linii), natomiast tylko 1 wniosek zgłoszono przeciwko likwidacji linii 1B. 

Więcej o podsumowaniu konsultacji przeczytacie: Podsumowanie konsultacji społecznych i propozycja modyfikacji koncepcji optymalizacji.pdf

Autorem dokumentu jest PTC - public transport consulting Marcin Gromadzki.

 

Jakie propozycje modyfikacji linii i kursów KLA przedstawia Miasto?

Pod wpływem licznych uwag proponuje się pozostawienie na obecnej trasie linii autobusowej 8, z jednoczesnym zwiększeniem liczby kursów na tej linii w taki sposób, aby oprócz pracowników zakładów pracy, służyła także uczniom technikum im. św. Józefa przy ul. Złotej.

Pod wpływem wniosków z konsultacji społecznych proponuje się też pozostawić linię 13. Można się zgodzić z wnioskodawcami, że przejazd autobusem linii 9 do ulic Majkowskiej i Długiej byłby nieakceptowalnie długi. Proponuje się jednak przy okazji wydłużyć trasę tej linii do ul. Inwestorskiej. Zakres czasowy funkcjonowania linii 13 byłby zbliżony do obecnego, a więc kursy wykonywane byłyby tylko w dni powszednie z częstotliwością jednogodzinną.

Pod wpływem analizy wniosków z konsultacji proponuje się wprowadzić zmiany w proponowanych trasach niektórych linii. Pierwszą taką modyfikacją byłaby zmiana podstawowego wariantu trasy linii 1. Autobusy tej linii od strony pętli w Winiarach nie kończyłyby tak jak obecnie (i w koncepcji) biegu na pętli Wyszyńskiego Słoneczna, tylko ich trasa prowadziłaby dalej ulicami: Aliny Szapocznikow, Dobrzecką, Stanczukowskiego, Korczak i Poznańską do pętli Poznańska Kampus PWSW.

Linie 1 i 1A połączone zostałyby w jedną linię – 1, już bez oznaczenia literowego. Oznaczenie krańca byłoby widoczne na rozkładzie jazdy oraz na wyświetlaczu: w kierunku osiedla Winiary byłby to kraniec Leśna Winiary lub Opatówek, natomiast w przeciwnym kierunku – Wyszyńskiego Słoneczna lub Poznańska Kampus PWSZ. Jednocześnie, zgodnie z sugestiami pasażerów, kursy wykonywane do i z Opatówka, nie wjeżdżałyby w głąb osiedla Winiary.

Z uwagi na zmianę trasy linii 1, zapewniającej dodatkowe połączenie ze szpitalem i Cmentarzem Komunalnym, likwidacji uległaby linia 2. Obsługę przystanku Śródmiejska Złoty Róg, obowiązującego obecnie tylko w kursach w kierunku ul. Poznańskiej, zapewnią autobusy linii 18 na zmienionej trasie. Wprawdzie planowane uruchomienie nowych przystanków w ciągu ul. Sukienniczej spowoduje znacznie lepszą obsługę ścisłego centrum: po pierwsze większą liczbą połączeń, a po drugie – z przystankami znacznie bliżej Głównego Rynku, ale przystanek Śródmiejska Złoty Róg został w ostatnim czasie wyremontowany ze wsparciem środkami z Unii Europejskiej, stąd jego obsługa powinna być kontynuowana. Przystanki w ciągu al. Wojska Polskiego obsługiwane byłyby natomiast intensywniej kursującymi autobusami linii 8.

Linie 3A i 3B oraz proponowana linia 3D do ul. Elektrycznej, połączone zostałyby w jedną linię – 3. Wszystkie jej kursy byłyby umieszczone w jednym rozkładzie jazdy, a jedynie w kierunku z ul. Wyszyńskiego różne oznaczenie krańca byłoby widoczne zarówno na wyświetlaczu jak i w rozkładzie jazdy.

Istotną zmianę proponuje się wprowadzić dla linii 3C. Z wniosków z konsultacji wynika zdecydowanie, że pożądana byłaby trasa okrężna, która zamiast kończyć się przy dworcu kolejowym – jak to założono w koncepcji – prowadziłaby dalej ulicami Podmiejską i Wyszyńskiego do pętli Wyszyńskiego Słoneczna. 

Ustalono również, że nastąpi całkowite wycofanie się z obsługi kaliską komunikacją miejską trasy Kalisz – Ostrów Wlkp. Miasto Kalisz zaproponuje organizację tej linii przez Powiat Kaliski (z uwagi na uczestnictwo miasta w porozumieniu ze Starostą – jako miasta na prawach powiatu). Na nowej linii w granicach Kalisza mają być honorowane zarówno bilety okresowe KLA sp. z o.o., jak i uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, w tym z tytułu posiadania Karty Mieszkańca Kalisza.

Wszystkie propozycje znajdziecie: Podsumowanie konsultacji społecznych i propozycja modyfikacji koncepcji optymalizacji.pdf

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować