Motoryzacja
Jest propozycja zmian w kursowaniu KLA i tras poszczególnych linii. Co się zmieni?
Od 13 do 24 czerwca Urząd Miasta przeprowadził konsultacje społeczne dotyczące koncepcji optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji miejskiej. Łącznie przekazano 865 uwag. Miasto opublikowało podsumowanie przeprowadzonych konsultacji a także przedstawiło propozycje modyfikacji obecnie działających linii i kursów KLA.
W konsultacjach społecznych w terminie ich przeprowadzania wniesiono:
▪ 273 uwagi z formularzy papierowych;
▪ 539 uwag w formularzach elektronicznych;
▪ 40 uwag w formie komentarzy na Facebooku;
▪ 13 uwag przekazanych przez operatora – Kaliskie Linie Autobusowe sp. z o.o.
Łącznie przekazano więc aż 865 uwag.
Najwięcej głosów sprzeciwu w stosunku do założeń nowej koncepcji funkcjonowania kaliskiej komunikacji miejskiej dotyczyło zaplanowanego wycofania się z obsługi linii 3D, obsługującej miejscowości Chotów, Gostyczyna, Śmiłów, Osiek i Żydów.
Głosy sprzeciwu odnosiły się także do likwidacji podmiejskiej linii 17 (30 wniosków, wszystkie z obszaru podmiejskiego). Kolejne 32 wnioski wpłynęły przeciwko likwidacji linii 8 – w większości z uwagi na konieczność utrzymania szybkiego połączenia pomiędzy osiedlem Dobrzec a ulicami Złotą i Bażancią, w tym ze znajdującym się przy tej ulicy Technikum im. św. Józefa. Wnioskodawcy jednogłośnie sugerowali zwiększenie liczby kursów na tej linii i dostosowanie jej rozkładu jazdy do godzin lekcyjnych w tej szkole, a także o uważali za konieczne pozostawienie linii, której trasa – jako jedynej – prowadzi al. Wojska Polskiego na odcinku pomiędzy rondem Westerplatte a ul. Dobrzecką.
Sporo głosów sprzeciwu (13 wniosków) dotyczyło likwidacji linii 13. Składający wnioski argumentowali, że jedynym alternatywnym dojazdem do rejonu ulic Majkowskiej i Długiej pozostanie linia 9, której trasa prowadząca przez Zagorzynek będzie znacznie dłuższa niż obecna trasa linii 13.
Sprzeciw zgłaszano kilkakrotnie także w kwestii proponowanej zmiany trasy linii 9. Wnioskodawcy kwestionowali (pomimo bardzo niewielkiego popytu) likwidację bezpośredniego połączenia Zagorzynka z osiedlem Winiary (w tej sprawie zgłoszono aż 18 wniosków) oraz likwidację jakiejkolwiek linii prowadzącej Szlakiem Bursztynowym (7 wniosków).
Wpłynęły też 4 wnioski przeciwko wycofaniu linii 15 z Nowych Skalmierzyc. Argumentem za pozostawieniem tej linii miałaby być duża liczba pasażerów linii 19E i M, które przejeżdżają przez Nowe Skalmierzyce. Ponadto, jeden wniosek dotyczył skierowania nowej linii do tego miasta – w tym przypadku zaproponowano wydłużenie linii 12.
Po 2 wnioski wpłynęły przeciwko pomysłowi likwidacji linii 7 oraz skrócenia trasy linii 3B tylko do granic miasta (aczkolwiek wnioskodawcy nie odnosili się do konieczności urealnienia dopłat ze strony gmin ościennych, traktując to jako coś dla nich oczywistego – gdyż były też uwagi dotyczące zwiększenia częstotliwości kursów tej linii), natomiast tylko 1 wniosek zgłoszono przeciwko likwidacji linii 1B.
Więcej o podsumowaniu konsultacji przeczytacie: Podsumowanie konsultacji społecznych i propozycja modyfikacji koncepcji optymalizacji.pdf
Autorem dokumentu jest PTC - public transport consulting Marcin Gromadzki.
Jakie propozycje modyfikacji linii i kursów KLA przedstawia Miasto?
Pod wpływem licznych uwag proponuje się pozostawienie na obecnej trasie linii autobusowej 8, z jednoczesnym zwiększeniem liczby kursów na tej linii w taki sposób, aby oprócz pracowników zakładów pracy, służyła także uczniom technikum im. św. Józefa przy ul. Złotej.
Pod wpływem wniosków z konsultacji społecznych proponuje się też pozostawić linię 13. Można się zgodzić z wnioskodawcami, że przejazd autobusem linii 9 do ulic Majkowskiej i Długiej byłby nieakceptowalnie długi. Proponuje się jednak przy okazji wydłużyć trasę tej linii do ul. Inwestorskiej. Zakres czasowy funkcjonowania linii 13 byłby zbliżony do obecnego, a więc kursy wykonywane byłyby tylko w dni powszednie z częstotliwością jednogodzinną.
Pod wpływem analizy wniosków z konsultacji proponuje się wprowadzić zmiany w proponowanych trasach niektórych linii. Pierwszą taką modyfikacją byłaby zmiana podstawowego wariantu trasy linii 1. Autobusy tej linii od strony pętli w Winiarach nie kończyłyby tak jak obecnie (i w koncepcji) biegu na pętli Wyszyńskiego Słoneczna, tylko ich trasa prowadziłaby dalej ulicami: Aliny Szapocznikow, Dobrzecką, Stanczukowskiego, Korczak i Poznańską do pętli Poznańska Kampus PWSW.
Linie 1 i 1A połączone zostałyby w jedną linię – 1, już bez oznaczenia literowego. Oznaczenie krańca byłoby widoczne na rozkładzie jazdy oraz na wyświetlaczu: w kierunku osiedla Winiary byłby to kraniec Leśna Winiary lub Opatówek, natomiast w przeciwnym kierunku – Wyszyńskiego Słoneczna lub Poznańska Kampus PWSZ. Jednocześnie, zgodnie z sugestiami pasażerów, kursy wykonywane do i z Opatówka, nie wjeżdżałyby w głąb osiedla Winiary.
Z uwagi na zmianę trasy linii 1, zapewniającej dodatkowe połączenie ze szpitalem i Cmentarzem Komunalnym, likwidacji uległaby linia 2. Obsługę przystanku Śródmiejska Złoty Róg, obowiązującego obecnie tylko w kursach w kierunku ul. Poznańskiej, zapewnią autobusy linii 18 na zmienionej trasie. Wprawdzie planowane uruchomienie nowych przystanków w ciągu ul. Sukienniczej spowoduje znacznie lepszą obsługę ścisłego centrum: po pierwsze większą liczbą połączeń, a po drugie – z przystankami znacznie bliżej Głównego Rynku, ale przystanek Śródmiejska Złoty Róg został w ostatnim czasie wyremontowany ze wsparciem środkami z Unii Europejskiej, stąd jego obsługa powinna być kontynuowana. Przystanki w ciągu al. Wojska Polskiego obsługiwane byłyby natomiast intensywniej kursującymi autobusami linii 8.
Linie 3A i 3B oraz proponowana linia 3D do ul. Elektrycznej, połączone zostałyby w jedną linię – 3. Wszystkie jej kursy byłyby umieszczone w jednym rozkładzie jazdy, a jedynie w kierunku z ul. Wyszyńskiego różne oznaczenie krańca byłoby widoczne zarówno na wyświetlaczu jak i w rozkładzie jazdy.
Istotną zmianę proponuje się wprowadzić dla linii 3C. Z wniosków z konsultacji wynika zdecydowanie, że pożądana byłaby trasa okrężna, która zamiast kończyć się przy dworcu kolejowym – jak to założono w koncepcji – prowadziłaby dalej ulicami Podmiejską i Wyszyńskiego do pętli Wyszyńskiego Słoneczna.
Ustalono również, że nastąpi całkowite wycofanie się z obsługi kaliską komunikacją miejską trasy Kalisz – Ostrów Wlkp. Miasto Kalisz zaproponuje organizację tej linii przez Powiat Kaliski (z uwagi na uczestnictwo miasta w porozumieniu ze Starostą – jako miasta na prawach powiatu). Na nowej linii w granicach Kalisza mają być honorowane zarówno bilety okresowe KLA sp. z o.o., jak i uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, w tym z tytułu posiadania Karty Mieszkańca Kalisza.
Wszystkie propozycje znajdziecie: Podsumowanie konsultacji społecznych i propozycja modyfikacji koncepcji optymalizacji.pdf
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl