Dlaczego muzyka rozwija osobowość dziecka?

2011-11-24 15:27:24 reklama

Jak rozwijać talent muzyczny u dzieci, kształcić ich wrażliwość i rozwijać wszystkie zmysły? Odpowiedzi na takie pytania zna właścicielka Szkoły Muzycznej CASIO Justyna Narożniak, którą poprosiliśmy o wywiad.

1.Dlaczego warto posyłać dzieci na lekcje nauki gry na instrumencie - jakie cechy rozwija w dzieciach taka nauka?
Nauka gry na instrumencie rozwija w dzieciach samodzielność, odwagę, odpowiedzialność za swój występ lub za występ całej grupy, pomaga przezwyciężyć nieśmiałość, rozwija wrażliwość. Powoduje także, że dziecko staje się bardziej empatyczne i oczywiście bardziej sumienne, ponieważ ma mniej czasu wolnego i musi lepiej nim gospodarować.
2.Jakie instrumenty wybierają Wasi uczniowie najchętniej, a jakie najrzadziej?
Najczęściej wybierane są instrumenty klawiszowe – keyboard lub pianino oraz tradycyjnie gitara. Dużo osób wybiera także śpiew. Niestety najrzadziej wybierany jest jeden z najpiękniejszych instrumentów – skrzypce. Niewielu uczniów decyduje się także na naukę gry na trąbce czy klarnecie. To wielka szkoda, ponieważ skrzypce czy instrumenty dęte bogacą brzmienie zespołu.
3.Czy zauważyła Pani może jakąś prawidłowość, że nauka na określonym instrumencie wyrabia konkretne cechy w osobie, która na nim ćwiczy, uczy się, dochodzi do perfekcji?
Nie ma takiej prawidłowości. Wiele osób lansuje teorię, że gra na skrzypcach najbardziej wyrabia słuch muzyczny, ale myślę, że to raczej osoby z bardzo dobrym słuchem muzycznym wybierają skrzypce.
4.Czy zawsze dziecko wie na czym chce się uczyć grać?
Często dzieci wiedzą na czym chcą grać, a czasami wydaje się im, że chcą grać na takim samym instrumencie jak rodzeństwo. Przychodząc do naszej szkoły uczeń może spotkać się z nauczycielami gry na różnych instrumentach i wybrać dla siebie najlepiej. W razie dokonania nietrafnego wyboru, może także zmienić instrument w trakcie roku szkolnego.
5.Czy zdarza się, że dziecko ma ukryty talent i Wy go odkrywacie – jak to wygląda?
Czasami już po badaniach uzdolnień muzycznych widać, że dziecko ma bardzo dobry słuch i może wiązać się to z predyspozycjami do nauki śpiewu lub gry na instrumencie. Najczęściej jednak nauczyciel stwierdza to w trakcie kolejnych lekcji i ćwiczeń. Takiemu dziecku proponuje się dodatkowe lekcje lub wydłuża czas trwania zajęć, aby rozwijać i pielęgnować talent. Wszystkim dzieciom dobiera się także starannie repertuar, aby wyeksponować najcenniejsze umiejetności i kształcić, rozwijać inne.
Chciałabym zaznaczyć, że uczymy także dzieci, dla których gra na instrumencie jest terapią: dzieci z niedosłuchem, z upośledzeniem. To ważna część naszej pracy.
6.Co jest najważniejsze w podejściu do ucznia w Waszej szkole?
Najważniejsza jest indywidualizacja. Nawet, jeżeli dziecko uczy się w grupie, to nie znaczy, że uczy się w taki sam sposób jak koledzy. Dzieci wykonują różne ćwiczenia, dostają inne zadania, grają zróżnicowane pod względem trudności partie instrumentalne. Nauczyciel, który uczy grupę ma odpowiedzialne zadanie, bo od jego spostrzegawczości i umiejętności zależy bardzo wiele.
7.Jak wygląda przykładowa lekcja nauki gry na pianinie/gitarze?
Każdy nauczyciel prowadzi lekcje inaczej. Na pewno jednak występują wspólne elementy dla wszystkich np.: rozmowa o trudnościach jakie dziecko napotkało podczas ćwiczenia, dobranie ćwiczeń, które pomogą je wyeliminować, gra dobranych utworów indywidualnie, wspólnie z nauczycielem, prezentacja utworu przez nauczyciela. Z małymi dziećmi wykonuje się także ćwiczenia plastyczne: lepi ćwierćnuty, ozdabia ósemki i rytmiczne: biega, tańczy, gra w gry muzyczne.
8.Prowadzicie wiele lekcji próbnych, darmowych – na jakich instrumentach i co dają takie lekcje?
Lekcje próbne, które prowadzimy na wszystkich instrumentach, które mamy w ofercie szkoły, mają rozwiać obawy jakie często towarzyszą rodzicom dzieci czy dorosłym, którzy chcą rozpocząć naukę śpiewu czy gry. Rozmowa z nauczycielem czy wykonanie pierwszych ćwiczeń na instrumencie eliminuje strach przed nieznanym.
9.Szkoła uczy nie tylko dzieci i młodzież, ale także dorosłych. Na jaką naukę w Waszej Szkole decydują się dorośli ?
Dorośli wybierają najczęściej gitarę lub saksofon. Bardzo długo przezwyciężają nieśmiałość, pokonują strach przed rzekomą kompromitacją. To trudna grupa , wymagająca od nauczyciela bardzo indywidualnego podejścia, delikatności, subtelności, dużego wyczucia.




Szkoła Muzyczna CASIO
Aleja Wolności 18 (II piętro), 62-800 Kalisz
tel. 783 485 505
e-mail: sekretariat@casioszkola.pl
www.casioszkola.pl

WYNIKI KONKURSU
TAK, w Szkole Muzycznej CASIO możesz podpisać umowę na dowolną ilość lekcji (nawet na jedną).
Zaproszenia na badania uzdolnień muzycznych testami E. Gordona (testy odbędą się 17 i 18 grudnia) wygrywają:
- Karina Tomczyk
- Anna Grądzielewska
- Anna Brąszewska
- Paweł Jaroszuk
- Tomek Burzyński
- Daria Jurek

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować