Matematyka w praktyce

2010-01-14 11:58:10 Janusz Grzesiak UM Ostrów

Obecne metody nauczania za mało pokazują, że tak naprawdę matematyka nas otacza i jest potrzebna na codzień. – Żeby to zmieć nie potrzeba wielkich nakładów, ale zamiast wkuwania formułek wystarczy pokazać w praktyce, jak obliczyć np. ilość śniegu na dachu – mówi Radosław Torzyński Prezydent Ostrowa, który jest inicjatorem realizowanego w miejskich szkołach modułu ,,Polubić matematykę’’.

Moduł ,,Polubić matematykę’’ – dodatkowych godzin tego przedmiotu przeznaczonych na pogłębianie materiału - realizowany jest w ostrowskich szkołach od września 2009 r. wprowadzenie dodatkowych lekcji matematyki w klasach IV-VI szkół podstawowych i I-III gimnazjów poprzedził pilotaż w 2 palcówkach. O dotychczasowych wynikach programu poinformowano podczas konferencji prasowej 12 stycznia 2010 r.
"Ten projekt realizowany jest pełną parą. Mamy już pierwsze materiały analityczne skłaniające do wysuwania wniosków zarówno na temat wiedzy matematycznej uczniów naszych szkół, jak również możliwości i oczekiwań dzieci" – mówi R. Torzyński.
"Już po tym pierwszym półroczu okazało się, że nastąpił mały, ale zauważalny przyrost wiedzy i umiejętności matematycznych w zakresie praktycznego zastosowani wiedzy matematycznej. To pozwala stwierdzić, że warto zainwestować w ten program" - mówi Marlena Maląg, członek zespołu, który opracował założenia i wdrażał moduł w życie.
Wdrożenie modułu we wszystkich szkołach poprzedził pilotaż w dwóch palcówkach. Zapytano także uczniów, co sądzą o matematyce. Mogli swoje opinie przedstawić w anonimowej ankiecie, którą wypełnili zarówno uczniowie ,,podstawówek’’, jak również gimnazjaliści. Wzięło w niej udział 1811 uczniów szkół podstawowych oraz 2161 gimnazjalistów.
"90 proc. uczniów podstawówek odpowiedziało, że matematyka jest przydatna, a ok. 70 proc. twierdzi, że jest bliska. Większość twierdzi także, że jest ciekawa, a część gimnazjalistów wskazuje, że uczy logicznego myślenia. Zastanawiające jest jednak to, że z wiekiem (im wyższa klasa) ta ocena spada; coraz więcej uczniów twierdzi, że matematyka jest nudnym przedmiotem. Oznacza to, że ze wzrostem wymagań trudność wzrasta, a uczniowie nie radzą sobie z ilością materiału" - mówi Jolanta Przybyłek - matematyk, członek zespołu.
Problem rozumienia matematyki rośnie więc z wiekiem.
"Jeśli uczeń nie opanował wcześniejszych treści, to nie poradzi sobie z opanowaniem dalszego materiału. W tym mają być pomocne godziny z modułu ,,polubić matematykę’’, bo zakłada on nie rozszerzenie programu, ale pogłębienie już przekazanej wiedzy, na co nie zawsze starcza czasu" – wyjaśnia M. Maląg.
Podczas dodatkowych zajęć nauczyciele wykorzystują nie tylko metody kredy i tablicy, choć jak podkreślają matematycy przy ćwiczeniach rachunkowych jest to konieczne. Stosowane są także nowe metody, jak tablice interaktywne, gry dydaktyczne, symulacyjne, wszystkie te narzędzia, które na tym etapie pozwalają lepiej zapamiętać materiał.
"To jest pole do popisu dla nauczyciela. Jak podchodzi do umiejętności poszczególnych uczniów, jak potrafi ich motywować. Jeśli pokazuje matematykę od strony praktycznej to spowoduje zupełnie inne podejście uczniów do przekazywanej wiedzy. Wiele zależy od odpowiednich metod i omawianych przykładów ,,z życia wziętych’’ – mówi Zdzisław Kierstein" - metodyk matematyki, współtwórca ostrowskiego ,,modułu’’.
Lekcje w ramach modułu ,,Polubić matematykę’’ nie należy traktować jako zajęć wyrównawczych.
"Zajęcia wyrównawcze maja charakter czasowy, krótki, służą do wyrównywania wiedzy i umiejętności z jakiegoś działu. Ten moduł natomiast jest stały i obowiązkowy dla każdego. Nie może zastąpić zajęć wyrównawczych trwających tydzień, dwa, czy nawet miesiąc" – wyjaśnia Beata Podsadna Zastępca Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
Na realizację ,,modułu’’ w 2010 roku z budżetu miasta przeznaczona zostanie kwota 280 tys. złotych.
"Uznaliśmy, że w tym zakresie sensowne i zasadne jest działanie systematyczne i długofalowe, dlatego będziemy finansować ten projekt. Przy okazji nauczania dzieci weryfikuje się także nauczycieli. Ale najistotniejszym długofalowym elementem jest zmiana struktury rynku pracy w Ostrowie Wielkopolskim. Moim celem jest, by za 12 lat o 12 proc., wzrośnie liczba absolwentów wybierających kierunki politechniczne" – wyjaśnia Prezydent Ostrowa.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować