Społeczne

Czy przejazdy KLA będą bezpłatne dla uczniów z powiatu? Radni Polska 2050 ponawiają poprawki do Kaliskiej Karty Mieszkańca

2023-09-18 15:00:00 BK

Radne Klubu Polska 2050 - Barbara Oliwiecka oraz Magdalena Walczak ponawiają wniesienie poprawek do uchwały o Kaliskiej Karcie Mieszkańca. Chodzi o darmowe przejazdy autobusami Kaliskich Linii Autobusowych nie tylko dla osób zameldowanych na stałe ale i tych na pobyt czasowy, a także dla uczniów dojeżdżających z powiatu kaliskiego. 

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

Zgodnie z uchwałą przyjętą przez Radę Miasta Kalisza poszerzyła się lista osób uprawnionych do darmowych przejazdów autobusami Kaliskich Linii Autobusowych. Do tej pory z bezpłatnej komunikacji miejskiej korzystała młodzież szkolna i emeryci. Od 1 stycznia bezpłatnie jeżdżą posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca.

Zgodnie z przyjętą uchwałą do Programu KKM mogą przystąpić nie tylko osoby płacące podatki w Kaliszu ale również osoby zameldowane na pobyt stały. Radne Klubu Polska 2050, Barbara Oliwiecka oraz Magdalena Walczak zwracają uwagę, że taki zapis wyklucza wiele osób, które nie mają stałego meldunku w Kaliszu, a płacą podatki, wynajmują mieszkania przez wiele lat,  korzystają codziennie z komunikacji miejskiej, pracują, studiują. 

Pisaliśmy o tym: https://calisia.pl/darmowe-przejazdy-kla-nie-tylko-dla-zameldowanych-na-stale-radne-polska-2050-chca-wniesienia-poprawek-do-kaliskiej-karty-mieszkanca,60521

Po 8 miesiącach Radne Klubu Polska 2050  ponawiają wniesienie poprawek do uchwały o Kaliskiej Karcie Mieszkańca.

- Proponujemy aby uprawnionymi do otrzymania Kaliskiej Karty Mieszkańca były także osoby, które są zameldowane w Kaliszu na pobyt czasowy, a nie tylko na pobyt stały. Dodatkowo proponujemy aby KKM otrzymały też rodziny zastępcze i dzieci przebywające w pieczy zastępczej, które podlegają pod Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu, nawet jeżeli mieszkają poza Kaliszem. Dodatkowy punkt, który postanowiliśmy dodać do naszego projektu uchwały mówi o tym, że do otrzymania KKM są również uprawnieni uczniowie kształcący się w kaliskich placówkach edukacyjnych i studenci - mówi radna Magdalena Walczak.

- Argumentem, przez który projekt został odrzucony był fakt, że zmiany w KKM obowiązują za krótko. Minęło już prawie 9 miesięcy i stwierdziliśmy, że to jest ten czas kiedy można ocenić funkcjonowanie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Jest wykluczona grupa osób, którą są uczniowie, którzy dojeżdżają do kaliskich szkół. Ważne jest to by młodzież przyjeżdżała do naszych szkół. Obecnie uczniowie płacą 2 razy za bilety a także transport prywatny. W Kaliszu także musi zapłacić za bilety. Nam zależy na tym by młodzież ściągnąć do Kalisza, by tu budować te relacje, by tu mieli łatwy dostęp do kultury, oferty gastronomicznej. Dlatego dodaliśmy punkt o rozszerzenie darmowych przejazdów dla tej grupy uczniów - mówiła Barbara Oliwiecka. - Priorytetem było ograniczenie ruchu samochodowego w naszym mieście. W momencie kiedy studenci, uczniowie nie mają dojazdu autobusowego, to siłą rzeczy muszą dojeżdżać prywatnymi samochodami. Nikt nie zauważył w Kaliszu zmniejszenia ruchu czy, że zwolniły się miejsca parkingowe. Od września jest makabra jeżeli chodzi o korki. 

Komunikacja publiczna jest jednym z punktów programowych Polski 2050 Szymona Hołowni. 

- Polki i Polacy pracują, płacą podatki i mają oczekiwać wysokiego rozwoju usług publicznych. Mają prawo oczekiwać, że kiedy płacą podatki to nie będą drugi raz płacić za lekarza czy korepetycje, ale także, że samorządy zorganizują im sprawny transport publiczny. My postulujemy przede wszystkim rozwój transportu kolejowego, tego regionalnego, podmiejskiego. Mamy obietnicę dla Polaków, że kolej powinna dochodzić do każdego miasta powiatowego. Dobrze wiemy, że w ostatnich 30 latach kolej była zwijana. Zlikwidowano prawie 3,5 tys. km linii kolejowych. Odbudowano kilkadziesiąt. Kolej jest przyszłością, jest ekologiczna - mówiła Barbara Oliwiecka. 

Polska 2050 proponuje wprowadzenie jednego biletu. 

- Jeden bilet daje możliwość wykupienia za około 150 miesięcznie biletu na wszystkie lokalne i regionalne połączenia kolejowe, autobusowe, metro. Takie rozwiązanie funkcjonuje w Niemczech od maja br. Od 2 lat funkcjonuje to w Austrii - mówi Barbara Oliwiecka. - Jeżeli do tego dołożymy program odbudowy linii kolejowych, to jesteśmy w stanie mocno rozwinąć transport publiczny.

Czy Polska 2050 jest za koleją dużych prędkości w regionie?  

- Oczywiście szybka kolej jest potrzebna, ale po kolei. Jeżeli mieszkańcy nie mają jak dojechać do Kalisza, do szkoły, lekarza a my im obiecujemy szybką kolej do Poznania, to nie tędy droga. Jeżeli szybka kolej będzie powstawać, to przystanek w Kaliszu musi być - mówiła Barbara Oliwiecka. 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować