PRIMA APRILIS - Czy Kalisz wypłynie na Prośnie?
Grupa kaliszan chce powrócić do pomysłu sprzed 28 lat i dąży do udrożnienia połączenia wodnego Kalisza ze śródlądowymi szlakami wodnymi. Dla Miasta może to być dodatkowy zastrzyk pieniędzy.
Na kanwie zakupu przez jedną z kaliskich szkół żeglarstwa jachtu pełnomorskiego, reaktywowało się stowarzyszenie PROSNA 2016-24, które będzie lobbowało na rzecz powrotu do grodu znad Prosny tradycji żeglugi śródlądowej.
Jak czytamy w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu – Jesteśmy zdeterminowani, aby w zbliżających się wyborach, tak europejskich, jak i krajowych, wymóc na kandydatach deklarację, że Prosna będzie pogłębiona, a niezbędna infrastruktura zostanie wyremontowana lub wybudowana. Przez ostatnich prawie 30 lat wciąż słyszymy, że będzie to zrobione i wciąż jesteśmy oszukiwani. W bieżącym roku nadarza się doskonała okazja, aby wyegzekwować wieloletnie obietnice.
Członkowie stowarzyszenia deklarują, że tym razem doprowadzą do pełnego wprowadzenia w życie podstawowych działań, które mogą okazać się bardzo konkurencyjną wobec transportu samochodowego, formą przesyłania towarów, która nie niszczy asfaltu i nie powoduje ofiar wśród użytkowników dróg.
Nie bez znaczenia jest również aspekt turystyczny przedsięwzięcia. Bardzo popularne w Holandii lub Francji szlaki stanowią bardzo cenne źródło finansowania samorządów – w 2013 roku do samorządowego budżetu francuskiego miasta i gminy Tours leżącego w departamencie Indre-et-Loire wpłynęło ponad 35 000 € z tytułu korzystania przez turystyczne obiekty z żeglugi po Loarze.
Tours porównywane jest z Kaliszem między innymi z racji tradycji przemysłu włókienniczego i sukienniczego, w mieście mieszka około 142 000 osób.
Na razie wiadomo jedynie, że w założeniu jest wybudowanie pięciu lub sześciu przystani, aby nie tylko średniej klasy jachty, ale także barki przemysłowe mogły przybijać do brzegu w drodze ku Bałtykowi. Jak dowiedzieliśmy się w Wielkopolskiej Żegludze Śródlądowej i Dalekomorskiej najtrudniejszy jest fragment Prosny z Kalisza do Rudy w pobliżu Pyzdr, gdzie główna rzeka naszego miasta uchodzi do Warty.
Pierwszy etap prac regulacyjnych ma rozpocząć się na wiosnę 2016 roku – będzie to pogłębianie dna koryta Prosny oraz oczyszczenie rzeki z roślinności. Planowany całkowity koszt regulacji rzeki oraz wybudowania potrzebnej infrastruktury to około od 10 do 12 mln zł, jednak wkład własny Kalisza ma nie przekraczać 20% sumy. Resztę kwoty wyłożą prywatni inwestorzy. Poza tym przygotowywany jest wniosek o pomoc unijną.
Całkowite otwarcie się Kalisza na możliwość żeglugi ma nastąpić w miesiące letnie 2024 roku, kiedy przypadnie 110. rocznica spalenia naszego miasta.Najbliższe prace, związane z projektem rozpoczną się remontem trzech kaliskich mostów – Warszawskiego, Bernardyńskiego oraz na Al. Wojska Polskiego w ciągu samochodowym oraz mosty Stadionowy i Czerwony w ciągu pieszym. Prace mają potrwać około 1.5 roku i realizowane będą w ramach Wielkopolskiego Programu Współpracy Ponadregionalnej wspólnie z województwem łódzkim i dolnośląskim.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl