Kultura

Mistrzowski wieczór w Filharmonii już za tydzień

2024-09-20 18:00:00 redakcja@calisia.pl

Jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki –  maestro Antoni Wit oraz wybitny wiolonczelista Tomasz Strahl wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej zaprezentują klasyczne dzieła symfoniczne Antonína Dvořáka i Johannesa Brahmsa. Wieczór z wielkimi mistrzami odbędzie się już 27 września o godz. 19.00 na Scenie koncertowej Filharmonii Kaliskiej. 

Filharmonia Kaliska
Filharmonia Kaliska

Nieczęsta to okoliczność, by podczas jednego wieczoru, w trakcie trwania jednego koncertu na scenie Filharmonii Kaliskiej móc podziwiać dwóch tak wielkich mistrzów jak maestro Antoni Wit – jedna z najwybitniejszych postaci w dziejach polskiej dyrygentury i polskiej kultury muzycznej w ogóle oraz wspaniały instrumentalista – zjawiskowy wiolonczelista Tomasz Strahl

Antoni Wit to postać-instytucja polskiej muzyki. Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej, dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie, kierował także zespołami: Filharmonii Pomorskiej, Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, sprawował również funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża i kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego w PWSM w Krakowie, a działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu. Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W ostatnich sezonach prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, BBC Londyn, Cleveland, Yomiuri (Tokio), Tokyo Metropolitan SO, Budapest Festival Orchestra, Orquesta Nacional w Madrycie, Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin) i wiele, wiele innych.  Jego nagrania znajdują się na ponad 200 płytach, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, cztery polskie Fryderyki). Nagrania maestro obejmują dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, jak również utwory światowej literatury – m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Smetany, Dwořáka, Schumanna, Brahmsa, Mahlera i R. Straussa. Należy do nielicznego grona artystów na świecie, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal sześciu milionów egzemplarzy. Ostatnio subskrybenci Classics Today umieścili Antoniego Wita na liście 10 najważniejszych żyjących dyrygentów na świecie.

Tomasz Strahl to jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów, laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Współpracował z takimi mistrzami batuty, jak m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z m.in.: Sinfoniettą Cracovią, Sinfonią Varsovią, NOSPR, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Aukso, Filharmonią Sofijską, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia). Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie „Koncertu wiolonczelowego” Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezentował polskie prawykonanie „II Koncertu wiolonczelowego” Piotra Mossa na festiwalu Prawykonania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony „Koncert” Zygmunta Stojowskiego. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, w 2003 roku został jej laureatem. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej.  Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych. Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”. W roku 2017 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Rok 2019 przyniósł mu nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. W 2020 roku otrzymał kolejną nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. W sezonie koncertowym 2022/2023 wystąpił kilkakrotnie pod batutą Antoniego Wita. Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm (Norymberga 1778).

Program koncertu został oparty na klasycznych dziełach z repertuaru Antonína Dvořáka oraz Johannesa Brahmsa. „Koncert wiolonczelowy h-moll” powstał podczas pobytu kompozytora w Ameryce. Do dziś muzykolodzy nie rozstrzygnęli, który z wielkich wiolonczelistów tamtego czasu - Czech Hanus Wihan, czy przyjaciel kompozytora Victor Herbert z Filharmonii Nowojorskiej – był największą inspiracją dla powstania tego dzieła. Co ciekawe, „Koncert wiolonczelowy” wywołał zachwyt Johannesa Brahmsa, wielkiego admiratora twórczości czeskiego mistrza. Brahms miał wówczas powiedzieć: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert!”. 

O ile dzieło spod pióra  Dvořáka powstało dość sprawnie, tak „I Symfonię c-moll” op. 68 Johannes Brahms pisał… aż 20 lat! Wielka pokora i wytrwałość kompozytora zostały mu wynagrodzone poczesnym miejscem w annałach historii muzyki. O samym utworze wyraził się kiedyś natomiast z właściwą sobie skromnością tymi słowami: „Było zawsze moim głębokim i tajemnym pragnieniem usłyszeć tę rzecz najpierw w małym mieście, w którym byłby dobry przyjaciel, dobry dyrygent i dobra orkiestra.” Tym razem w naszym doprawdy niezbyt wielkim mieście dzieło Brahmsa usłyszymy w wykonaniu doskonałej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej, prowadzonej przez jednego z najwspanialszych dyrygentów świata – Antoniego Wita, a najlepszym przyjacielem twórcy będzie z pewnością każdy meloman, który zasiądzie tego wieczoru na fotelu w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej. 

Koncert MISTRZOWSKI WIECZÓR W FILHARMONII odbędzie się w piątek, 27 września o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula UAM). Bilety w cenie 80 zł  (bilet normalny) i 70 zł  (bilet ulgowy) do nabycia online poprzez stronę filharmoniakaliska.pl i serwis Bilety24.pl oraz w kasie Filharmonii Kaliskiej, przy ul. Aleja Wolności 2.  

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować