Motoryzacja
Podział na podstrefy i wyższe opłaty - prezydent Krystian Kinastowski składa projekt uchwały dotyczący zmian w Strefie Płatnego Parkowania. Czy radni wyrażą na to zgodę?
Wprowadzenie podstrefy A i B i zwiększenie opłat za postój w centrum Kalisza dla osób niezamieszkujących w SPP tak w skrócie wygląda projekt uchwały przedstawionej przez prezydenta Krystiana Kinastowskiego. Według niego celem takiego działania (w strefie A) jest - Wymuszenie większej rotacji pojazdów poprzez nakłonienie użytkowników dróg do możliwie najkrótszych postojów w ścisłym centrum miasta – czytamy w uzasadnieniu do uchwały. O podwyżkach zdecydują radni na najbliższej sesji 24 listopada.
Podczas Komisji Rozwoju, Mienia Miasta i Integracji Europejskiej Rady Miasta Kalisza radni otrzymali od prezydenta projekt uchwały „w sprawie ustalenia w Kaliszu Strefy Płatnego Parkowania, stawek opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, wysokości opłat dodatkowych oraz sposobu ich pobierania”.
Według uchwały „ustala się dwie podstrefy: podstrefę A (oznaczoną kolorem czerwonym) i podstrefę B (oznaczoną kolorem żółtym) o zróżnicowanych opłatach za postój pojazdów samochodowych”.
Wykaz ulic objętych Strefą Płatnego Parkowania
Wykaz ulic objętych Podstrefą A (czerwoną):
1) ul. Browarna;
2) ul. Chodyńskiego;
3) ul. Franciszkańska;
4) ul. Garbarska;
5) ul. Grodzka;
6) ul. Kadecka;
7) ul. Kanonicka;
8) ul. Kazimierzowska;
9) ul. Kolegialna;
10) ul. Łazienna;
11) ul. Mariańska;
12) ul. Narutowicza;
13) Pl. Św. Józefa;
14) ul. Parczewskiego;
15) ul. Piekarska;
16) ul. Piskorzewska;
17) ul. Przechodnia;
18) ul. Rzeźnicza;
19) ul. Sukiennicza;
20) ul. Szklarska;
21) ul. Śródmiejska (odc. ul. Kazimierzowska – ul. Złota);
22) ul. św. Stanisława;
23) ul. Targowa;
24) ul. Zamkowa;
25) ul. Złota (odc. ul. Parczewskiego – ul. Główny Rynek);
Wykaz ulic objętych Podstrefą B (żółtą):
1) Al. Wolności;
2) ul. Babina;
3) ul. Ciasna;
4) ul. Chopina ( odc. ul. Wodna – ul. Nowy Rynek);
5) ul. Czaszkowska;
6) ul. Fabryczna;
7) ul. Jasna;
8) ul. Joselewicza;
9) ul. Kościuszki (odc. ul. Śródmiejska – ul. Kopernika) ;
10) ul. Kredytowa;
11) ul. Krótka;
12) ul. Majkowska (odc. ul. Nowy Rynek – Al. Wojska Polskiego);
13) ul. Mostowa;
14) ul. Niecała;
15) ul. Nowy Rynek;
16) ul. Pułaskiego (odc. ul. Śródmiejska – ul. Czaszkowska);
17) Pl. Bogusławskiego;
18) Pl. Kilińskiego;
19) Pl. Jana Pawła II;
20) ul. Śródmiejska (odc. ul. Nowy Świat – Al. Wolności);
21) ul. Wodna (odc. ul. Parczewskiego – ul. Chopina);
22) ul. Zacisze (odc. ul. Czaszkowska – ul. Ułańska);
23) ul. Złota (odc. ul. Babina – ul. Chopina).
Dwie strefy spowodują również zmianę w cenniku.
Teraz jest jedna strefa, w której opłaty kreują się tak:
A jeśli dojdzie do zamiany to będzie tak:
Jak tłumaczy takie działanie prezydent Krystian Kinastowski? - Podstawowym zamierzeniem podziału obszaru SPP na dwie podstrefy, w tym wprowadzenie Podstrefy A z wyższymi stawkami odpłat za postój pojazdów w SPP jest wymuszenie większej rotacji pojazdów poprzez nakłonienie użytkowników dróg do możliwie najkrótszych postojów w ścisłym centrum miasta. Założenie to winno spowodować, że mieszkańcy strefy jak i jej użytkownicy uzyskają możliwość zaparkowania pojazdu najbliżej miejsca przeznaczenia w celach innych niż praca tj. załatwianiu spraw zwłaszcza w godzinach funkcjonowania urzędów, instytucji, firm, sklepów. Zmiana ta winna zapobiegać blokowaniu miejsc postojowych przez cały dzień, pozwoli zmotoryzowanym na lepszy dostęp do obiektów zlokalizowanych w śródmieściu, jak również uporządkuje parkowanie, zwiększyć dostępność miejsc postojowych i rotację parkujących na nich pojazdów – czytamy w uzasadnieniu - Warto dodać, że stawki opłat dla mieszkańców SPP nie ulegają podwyższeniu zarówno w Podstrefie A jak i Podstrefie B. Jednocześnie Identyfikator SPP będzie przysługiwał mieszkańcom obszaru SPP, którzy spełniają warunki określone w uchwale i dodatkowo rozliczają swoje podatki w mieście Kalisz. Zamysł ten jest ukłonem w stronę mieszkańców, którzy identyfikują się z naszym miastem, których dochody przyczyniają się do wzrostu dochodów miasta Kalisza, które z kolei pozwalają miastu na realizowanie nałożonych na niego zadań, w tym związanych z utrzymaniem infrastruktury drogowej – czytamy dalej.
Radni podczas komisji głosami 8 „za”, 5 „przeciw” i jednym „wstrzymującym” wyrazili aprobatę wobec takiego rozwiązania.
Ostatecznie jednak o podwyżkach zdecydują wszyscy radni na najbliższej sesji, która odbędzie się 24 listopada. Sama uchwała jeśli zostałaby przegłosowana weszłaby w życie 1 stycznia 2023 roku.
Pełna treść projektu uchwały autorstwa prezydenta Krystiana Kinastowskiego dostępna jest TUTAJ.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl