Edukacja

Pilotażowy program dla uczniów ze specjalnymi potrzebami podsumowany. W Kaliszu gościł Minister Edukacji i Nauki

2023-05-19 15:30:00 red.

19 maja w Auli Akademii Kaliskiej „Collegium Oecologicum” odbyła się konferencja „Pilotażowe działania SCWEW w Kaliszu – dobre praktyki”, która była podsumowaniem realizacji projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” realizowanego przez Szkołę Podstawową Specjalną nr 19 w Kaliszu.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk
W konferencji uczestniczyli nauczyciele, koordynatorzy projektu, uczestnicy, władze miasta, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, przedstawiciele Kuratorium Oświaty, parlamentarzyści, władze Akademii Kaliskiej. Wydarzenie uświetnił występ uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 w Kaliszu.
 
Projekt podsumowała Sylwia Baranowska, dyrektor Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 19 a także lider zespołu SCWEW w Kaliszu. 
 
- W naszych szkołach jest mnóstwo wspaniałych nauczycieli, otwartych na każdego ucznia. Są wspaniali nauczyciele, którzy są gotowi do działania, angażowania się w różne sytuacje, konkretnego ucznia, do otwierania się na proponowane działania projektowa i doszkalania się. Są też tacy, którzy tej gotowości nie wykazują i nie chcą. Analizując nasz projekt chciałem podkreślić, że my jako nauczyciele szkoły specjalnej nie przez przypadek się tam znaleźliśmy. Zrealizowaliśmy ten projekt w 100 procentach, najlepiej jak potrafiliśmy. Wszystkie szkoły bardzo się zaangażowały - mówiła Sylwia Baranowska. - Edukacja włączająca nie jest czymś nowym. jest to temat bardzo trudny, ale bardzo ważny. To edukacja, która trwa od wielu lat. My pracownicy szkoły specjalnej od wielu lat czynimy takie działania, w aspekcie społecznym bardzo dużo robimy. Życzyłabym sobie, żeby nie tylko w projekcie ale i w polskich szkołach pracowali nauczyciele otwarci, odważni.
 
- Nie jest tak, że jesteśmy w stanie zmienić system, żeby w nim byli wszyscy, którzy mają niezwykłe podejście i umiejętności diagnozowania. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych została przyjęta przez Polskę w roku 2012 i to spowodowało konsekwencje prawne związane z tym w jaki sposób powinniśmy się zajmować szkolnictwem otwartym i na co powinno być wyczulone. Patrząc na specyfikę polskiego systemu, mamy szkoły specjalne,  w które inwestuje się naprawdę duże pieniądze. Tam jest przygotowana kadra, ludzie, którzy mają ogromne doświadczenie jeżeli chodzi o pracę z młodzieżą posiadającą deficyty. Patrząc na ten projekt chcielibyśmy aby te szkoły zostały odczarowane, żeby przekonywać rodziców do tego, że najlepszą pomoc w przypadku sporych deficytów uzyskają w szkole specjalnej - mówił  Wielkopolski Kurator Oświaty – Robert Gaweł. - W szkolnictwie otwartym 1 psycholog ma pod opieką średnio około 860 uczniów. W szkolnictwie specjalnym, 1 psycholog przypada na 40 uczniów.
 
- Droga do edukacji włączającej odbywa się poprzez systemowe, silne wsparcie szkół specjalnych. Szkoła specjalna 20-krotnie lepiej zajmie się dziećmi z potrzebami niż szkoły ogólnodostępne i zawsze tak będzie. Nie będziemy mieć w szkole ogólnodostępnej takiej liczby dobrych specjalistów jak w szkole specjalnej - mówił Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek. - Bawcie się, spotykajcie, wyjeżdżajcie na wspólne wyjazdy integracyjne, ale nie wpychajmy wszystkich do jednego worka bo to szkoda dla tych dzieci. Szkoła specjalna włącza najlepiej, prowadzi najlepszą edukację włączającą.
 
Transmisja z konferencji.

 
„Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” to program, którego celem jest poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
 
Projekt dedykowany jest kadrze kierowniczej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, prowadzących kształcenie ogólne i/lub zawodowe, nauczycielom, specjalistom, dzieciom, młodzieży, a także rodzicom i opiekunom.
 
Tworzenie i realizację SCWEW Miasto Kalisz powierzyło Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Kaliszu – placówce obejmującej całościowym oddziaływaniem edukacyjno-terapeutycznym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w rożnym stopniu oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
 
Zespół SCWEW tworzą nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Kaliszu oraz koordynatorzy ds. współpracy ze SCWEW ze szkół i przedszkoli ogólnodostępnych.

 

Podczas realizacji projektu SCWEW Kalisz wspierało następujące szkoły i przedszkola :

 
  • Publiczne Przedszkole nr 18 im. „Chatka Puchatka

 
  • Szkoła Podstawowa nr 9 im 25 Dywizji Piechoty Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
 
  • Szkoła Podstawowa nr 16 Powstańców Wielkopolskich 1918-1919 w Kaliszu

 
  • Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Stobnie Siódmym

 
  • Szkoła Podstawowa nr 12 im. Księcia Bolesława Pobożnego
 
  • Technikum Budowlano-Elektryczne

 
  • Branżowa Szkoła I stopnia nr 7

 
  • Technikum nr 4 im. ks. Józefa Sieradzana w Kaliszu

 
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu

 

W skład zespołu SCWEW Kalisz wchodzą:

  • Lider – Sylwia Baranowska

  • Ekspert ds. edukacji włączającej – Marlena Grajek

  • Ekspert ds. technologii wspomagających – Magdalena Majchrzak

  • Ekspert ds. informacji i ewaluacji – Joanna Różycka

  • Nauczyciel-specjalista – Agata Magdzicka-Banach

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować