Społeczne

Czteropasmowa, bez tranzytu i ekranów dźwiękochłonnych. Mieszkańcy spotkali się z prezydentem i urzędnikami w sprawie przedłużenia Szlaku Bursztynowego

2023-02-16 13:09:23 red

Mieszkańcy osiedla Tyniec spotkali się z prezydentem Krystianem Kinastowskim i dyrektorem ZDM Krzysztofem Gałką w związku z trwającym pierwszym etapem przedłużenia Szlaku Bursztynowego i planowanym drugim etapem tej inwestycji. Poruszane były trzy tematy: montażu ekranów dźwiękochłonnych, tonażu przejeżdżających samochodów oraz zasadności budowy czteropasmowej, a także zjazdu z ronda w ul. Zbożową.

fot. MW
fot. MW

Czteropasmowa, ale nie dla ciężarówek… choć jest przystosowana do ich przejazdu

Tak zwane przedłużenie Szlaku Bursztynowego to droga czteropasmowa (po dwa pasy w obie strony), która będzie wiodła od ul. Łódzkiej do ul. Warszawskiej. Aktualnie trwa kończenie pierwszego etapu od ul. Łódzkiej do ul. Żwirki i Wigury, a jak wszystko pójdzie zgodnie z planem w połowie 2023 roku może nastąpić budowa drogi od ul. Żwirki i Wigury do ul. Warszawskiej.

Mimo, że na Szlaku Bursztynowym od ul. Górnośląskiej do ul. Łódzkiej dopuszczony jest ruch samochodów ciężarowych to na nowym fragmencie będą mogły poruszać się jedynie samochody o masie do 3,5 t. - Tranzyt będzie przebiegał na dotychczasowych warunkach, koło więzienia i ul. Warszawską – tłumaczył i zapewniał prezydent Krystian Kinastowski na Spotkaniu – Tranzyt tą ulicą nie pójdzie, bo to jest to wewnętrzna droga, bardzo istotna ale miejska nie przewidziana dla transportu dużego – dodaje.

- Jest przygotowany i zatwierdzony projekt organizacji ruchu, który zakłada, że tym odcinkiem Szlaku Bursztynowego od ul. Łódzkiej do ul. Warszawskiej będą mogły się przemieszczać pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oczywiście z dopuszczeniem dojazdu do firm – mówił mieszkańcom dyrektor ZDM Krzysztof Gałka - Stosownymi znakami drogowymi zostanie wprowadzone ograniczenie wjazdu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – dodaje.

Czy taki stan będzie utrzymany na stałe? Czy nigdy tą drogą nie zostanie „puszczony tranzyt”? - Prezydent Miasta Kalisza w odniesieniu do wszystkich dróg publicznych jest organem zarządzającym ruchem. Jest opracowany Projekt Organizacji Ruchu, który został zaopiniowany przez KMP w Kaliszu i ZDM – mówi dyrektor K. Gałka - Ulica jest dostosowana do takiego tonażu (samochodów powyżej 3,5 t – przyp. red.). Teoretycznie wszystko jest możliwe. Nie będzie wprowadzanej zmiany w organizacji ruchu, natomiast zmiany w organizacji ruchu wprowadza się na wielu drogach i ulicach. Byłbym nieodpowiedzialny gdybym powiedział, że nic się nie zmieni – dodaje.

 

Ekrany dźwiękochłonne potrzebne czy nie?

Mieszkańcy podczas spotkania podnosili też temat hałasu, który może być wydawany przez przejeżdżające samochody. - W 2015 roku do analiz było przyjmowane, że tą trasą będzie przejeżdżało około 16 tysięcy samochodów na dobę, natomiast już w zeszłym roku ta liczba spadła do około 6 tysięcy. Z jednej strony rozszerzana jest droga do dwóch pasów, a z drugiej zmniejszana jest liczba przejeżdżających pojazdów – to nie jest logiczne – stwierdza jeden z mieszkańców obecnych na spotkaniu.

- Ja się mogę domyślać. Odpowiem skąd to mogło wyniknąć. Być może na tym pierwszym etapie było brane pod uwagę, że będą się tam przemieszczały samochody ciężarowe – tłumaczy dyrektor ZDM Krzysztof Gałka – Na początku zakładany był ruch tranzytowy, jednak w związku z państwa uwagami i interwencjami podjęta została decyzja, że nie będzie tam wpuszczany tranzyt i pojazdy ciężarowe. I stąd mogła być ta ilość pojazdów przyjmowana w oparciu o te wcześniejsze ustalenia – dodaje.

Prezydent Krystian Kinastowski podkreślał, że aktualnie nie ma potrzeby montażu ekranów - Jeżeli byśmy przyjęli założenie, że przy każdej drodze, która biegnie w centrum miasta i jest drogą główną o dużym natężeniu my musielibyśmy budować ekrany, bo mieszkańcy chcieliby się od tego separować to byśmy doprowadzili sytuację do absurdu – mówi prezydent Krystian Kinastowski – Jest to droga o takich parametrach, że jest pozostawione miejsce na to, że w przypadku gdyby założenia które zostały przyjęte do tego projektu, które nie są „wyssane z kapelusza”, wynikają z prognozy, jeżeli się okaże, że te przeciążenia są to my będziemy zobligowani do wybudowania tych ekranów – dodaje.

- Została przeprowadzona tzw. analiza akustyczna wykonana w oparciu o prognozę ruchu i z tej analizy wynika, że nie ma potrzeby zakładania ekranów akustycznych – mówi dyrektor ZDM Krzysztof Gałka.

Na spotkaniu pojawiły się głosy mieszkańców, że ekspertyzy akustyczne zostały zmanipulowane tak aby nie budować ekranów dźwiękochłonnych, a tym samym zaoszczędzić - Jeżeli w obliczu intensywnego rozwoju budownictwa mieszkaniowego w tym rejonie, zmniejsza się prognozę ruchu samochodowego z 16 000 samochodów na dobę w 2016 roku, na 6000 samochodów na dobę obecnie i dzięki temu minimalnie, w granicach błędu pomiarowego, obniżamy szacowane natężenie hałasu, unikając tym samym obowiązku stawiania ekranów akustycznych, to podzielam obawy mieszkańców o manipulowanie danymi, celem oszczędności na ekranach akustycznych – mówi obecny na spotkaniu radny PO Dariusz Grodziński.

Prezydent poinformował zebranych mieszkańców, że gdy tylko okaże się, że normy hałasu będą przekraczane Miasto będzie zobligowane do założenia ekranów, jednak na tym etapie nie ma możliwości takiej inwestycji ponieważ jest bezzasadna.

 

Ma być zjazd z ronda czy nie?

Kolejnym tematem podejmowanym na spotkaniu był zjazd z ronda w ul. Zbożową. Mieszkańcy obawiają się, że to będzie świetny skrót dla kierowców, co będzie i chcą aby wyłączyć ten zjazd.

- Jest zrobiony z ul. Moniuszki zjazd w ul. Zbożową, który jest bezcelowy ponieważ 200 metrów dalej jest drugi zjazd na ul. Żwirki i Wigury, który de facto prowadzi w to samo miejsce, a wprowadzając ten zjazd dochodzimy do punktu w którym wszyscy będą jeździli sobie na skróty, a jest to droga typowo osiedlowa, spokojna, gdzie dzieci chodzą do szkoły i nie ma wielkiego natężenia ruchu dzisiaj, a zrobi nam się ruchliwa droga – mówi mieszkaniec osiedla Tyniec Karol Wojdziak.

W tym temacie, choć był szeroko dyskutowany przy mapach nie padły konkretne deklaracje. Prezydent przekonywał, że taki zjazd powinien być, a można go w razie potrzeby zamknąć lub zastosować inne metody takie jak progi zwalniające, aby zniechęcić kierowców do „jazdy na skróty”. Mieszkańcy zdeklarowali, że przeprowadzą stosowne rozmowy ze wszystkim mieszkańcami ul. Zbożowej i wystosują jeden konkretny wniosek w sprawie organizacji ruchu na tej ulicy.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować