Polityka

Były minister rozwoju i technologii w Kaliszu: W PE muszą być osoby doświadczone

2024-05-24 14:00:00 BK

Poseł Trzeciej Drogi i były minister rozwoju i technologii - Krzysztof Hetman, gościł 24 maja w Kaliszu. Jest jedynką na wielkopolskiej liście kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Swoją kandydaturę zaprezentował także Mikołaj Grzyb, który będzie ubiegał się o mandat w Brukseli z pozycji nr 7 na wspólnej liście PSL i Polski 2050.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

- Jesteśmy przed bardzo ważnymi wyborami. Te środki, które otrzymujemy z UE bardzo mocno wpłynęły na to jak zmieniliśmy nasz region. Bardzo wiele środków trafiło do Kalisza, powiatu kaliskiego i południowej Wielkopolski. W Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej jest przeznaczona dodatkowa pula środków w ramach ZITów na rozwój Wielkopolski Południowej - mówił Krzysztof Grabowski, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. - Ważne jest abyśmy w PE mieli osoby, które będą nas godnie reprezentować i zabiegać o nasze wielkopolskie sprawy.

Listę Trzeciej Drogi w Wielkopolsce otwiera Poseł Trzeciej Drogi i były minister rozwoju i technologii - Krzysztof Hetman.

- To samorządowiec, były Marszałek Województwa. Przez dwie kadencje był posłem Parlamentu Europejskiego. Zna jego funkcjonowanie i zasady panujące w Brukseli - mówił Krzysztof Grabowski.

- W PE muszą być osoby doświadczone, które znają brukselskie korytarze, które wiedzą, w które drzwi zapukać, z kim rozmawiać, jaki jest dokładnie proces podejmowania decyzji w instytucjach unijnych. Już 1 lipca wystartuje nowa kadencja PE i natychmiast gdy posłowie rozpoczną swoją pracę, będą pracować nad niezwykle ważnymi projektami. Jeden z nich dotyczył będzie nowej perspektywy finansowej UE na lata 2028-2034. Prace rozpoczną się z marszu bo tam nigdy nie zostawia się spraw na ostatnią chwilę - mówił Krzysztof Hetman.

Według Krzysztofa Hetmana konieczne będzie zrewidowanie Zielonego Ładu. 

- Będzie trzeba zrewidować Zielony Ład, my to potrafimy zrobić, co udowodniliśmy w przeciągu ostatnich kilku miesięcy, że potrafimy w normalnej, spokojnej rozmowie, załatwiać ważne sprawy dla polskich rolników. Minister rolnictwa doprowadził do zawieszenia ugorowania, zawieszenia zmniejszenia środków ochrony roślin o 50 procent, czyli to czego domagali się polscy rolnicy - mówił Krzysztof Hetman.

Ważnym tematem obecnie w UE jest bezpieczeństwo. Tego dotyczyć będą decyzje podejmowane w nowej kadencji PE. 

- Jedną z najważniejszych spraw dla Polski jest stworzenie systemu wsparcia przemysłu obronnego w całej Europie. Wszyscy wiemy, że armia ukraińska boryka się z problemem dostępu do broni i amunicji, nie dlatego, że ktoś nie chce tego przekazać. W czasach długiego czasu pokoju, przemysł zbrojeniowy okazał się niewydolny w obliczu wojny, pełno skalowego konfliktu. Jednym z priorytetów nowej kadencji PE będzie stworzenie programu na rzecz wsparcia przemysłu obronnego. Pierwszy taki pakiet wystartuje już od stycznia 2025 roku. Będzie to budżet wart 1,5 mld euro. 

Nr 7 na liście w Wielkopolsce zajmuje Mikołaj Grzyb.

- Doświadczony samorządowiec, był radnym Województwa Wielkopolskiego. Jest wiceprezesem Kolei Wielkopolskich, więc tematy związane z transportem są mu bardzo bliskie - mówił Krzysztof Grabowski.

- Z perspektywy Województwa Wielkopolskiego, poznaliśmy perspektywy unijne i dowiedzieliśmy się jak wiele programów i inwestycji mogliśmy zrealizować na ziemi wielkopolskiej. To były wielkie inwestycje infrastrukturalne. Przez ostatnie 20 lat w Wielkopolsce zostało przeznaczone na projekty unijne ponad 94 mld zł. To niebagatelna kwota. Trudno wyobrazić sobie brak tego wsparcia. Dlatego trzeba zabiegać o te nasze polskie i wielkopolskie sprawy na forum PE, by zabezpieczyć sobie możliwości kolejnych dużych pieniędzy w ramach kolejnej perspektywy unijnej. To będzie zadaniem parlamentarzystów wybranych w Wielkopolsce.

Mikołaj Grzyb jest wiceprezesem Kolei Wielkopolskich. Przypomina, że ponad mld zł środków z UE został zainwestowany właśnie w transport.

- Każdego dnia możemy przewozić tysiące pasażerów, zostały zrealizowane projekty liniowe i zmodernizowane tory kolejowe na przestrzeni wielu kilometrów. Został zakupiony nowy tabor, który jeździ każdego dnia po wielkopolskich torach. Zainwestowaliśmy w nowe punkty utrzymania taboru, gdzie ten tabor może być serwisowany i każdego dni być wyprawiany w drogę. Mogliśmy zrealizować także koncepcję poznańskiej kolei metropolitalnej - mówił Mikołaj Grzyb.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować