59. Kaliskie Spotkania Teatralne na półmetku [Zdjęcia]

2019-05-16 14:15:00 red

Trudne i bardzo aktualne tematy oraz pozycja kobiety we współczesnym świecie to główne motywy tegorocznych 59. Kaliskich Spotkań Teatralnych.

fot. Jakub Seydak
fot. Jakub Seydak

Mocnym uderzeniem na 59. KST była „Śmierć Białej Pończochy”. To wnikliwe studium młodej polskiej królowej, która dostaje się w tryby wielkiej historii, a jej ciało staje się narzędziem sprawowania polityki. To historia widziana oczami dwunastoletniego dziecka i szybko dojrzewającej kobiety, dla której korona jest tyleż błogosławieństwem, co i udręczeniem. A co jeszcze ciekawsze, Marian Pankowski nie zmyśla historii, on ją wnikliwie i boleśnie dla nas interpretuje. Na uwagę zasługuje odważna rola Magdaleny Gorzelańczyk, która wcieliła się w królową Jadwigę.

Na KST nie ma łatwych spektakli o czym można było się przekonać we wtorek. „Miłość od ostatniego wejrzenia” jest adaptacją bestsellerowej książki Vedrany Rudan, znanej w Polsce chorwackiej pisarki, która, z właściwą sobie bezkompromisowością i wyłaniającym się z najciemniejszych zakamarków poczuciem humoru, opowiada o miłości i nienawiści, poniżaniu i zemście. Jest to historia kobiety, której „wcisnęli, że polowanie na księcia to jedyny sens życia, a strach przed samotnością to koń, na którym ma pędzić, dopóki nie złowi jedynego prawdziwego szczęścia.”

Wątpliwości obecności na KST nie budzi za to „Wątpliwość”, która jakby została uszyta wczoraj. Porusza jakże aktualny w ostatnim tygodniu problem pedofilii w kościele. Jednak nie jest to sztuka prosta, nie jest „czarno-biała”. Widz sam musi zdecydować, komu wierzy, po której stronie leży prawda. Czy Ksiądz Flynn jest niewinny? Czy naprawdę chciał jedynie chronić chłopca, a Siostra Alojza niesłusznie oskarża go o popełnienie strasznych czynów? Są tu pragnienia i lęki, które dobrze znasz. Są myśli, nad którymi nie możesz zapanować i słowa, które nieodwracalnie mogą zniszczyć czyjeś życie… ale cały czas masz wątpliwość…

Na ogromne wyróżnienie zasługuje „Pod presją” i brawurowa rola Sandry Korzeniak. Spektakl jest realizacją filmu w teatrze na oczach widza. Jakie są normy społeczne? Co jest akceptowalne, a co nie? Kto o tym decyduje? Co oznacza normalność? Kim w społeczeństwie jest kobieta i jakie wobec niej stawia się normy i wymagania? Norma jest wzorcem, według którego normalność się stwierdza lub ocenia. Odstąpienie od normy wyklucza i stygmatyzuje.

Co nas czeka jeszcze na KST?

16 maja, czwartek
19.00
Pascal Rambert “Koniec miłości”, reż. Dorota Androsz, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy (Scena Kameralna)

17 maja, piątek
17.00
Sabina Baral “Zapiski z wygnania”, reż. Magda Umer, Teatr Polonia z Warszawy (CKiS)
19.00 Paweł Demirski “Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej”, reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (Duża Scena)

18 maja, sobota
16.00
John Maxwell Coetzee “Hańba”, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie (Scena Kameralna)
20.00 Simon Stephens “Dziwny przypadek psa nocną porą” wg powieści Marka Haddona, reż. Bartosz Zaczykiewicz, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (Duża Scena)
ok. 23.15 uroczyste zakończenie 59. KST, ogłoszenie werdyktu Jury

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ