W Krainie Uśmiechu...

2010-02-09 09:50:23 Aga

...znajdą się Ci, którzy w dzisiejszy, piątkowy wieczór zdecydują się wybrać na koncert Filharmonii Kaliskiej. Podczas kolejnego z cyklu koncertów karnawałowych usłyszeć będziemy mogli m.in. Gabrielę Silva, Janusza Ratajczaka i wielu innych wybitnych artystów.

G. Silva
G. Silva
12 lutego 2010, godzina: 19.30
Sala koncertowa WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego
Kalisz, ul. Nowy Świat 28-30
Gabriela SILVA (Liza) sopran
Janusz RATAJCZAK (Su-Chong) tenor
Monika RAJEWSKA (Mi) sopran
Marcin NARUSZEWICZ (Gucio) tenor
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Ruben SILVA, dyrygent
Paweł GABARA słowo wiążące
w programie:
F. Lehar - Kraina uśmiechu
Bilety w cenie 40,-(N) i 30,-(U) do nabycia w biurze Filharmonii Kaliskiej Al. Wolności 2 oraz na godzinę przed koncertem, w miejscu koncertu Rezerwacja biletów pod numerem telefonu 062/757-07-48
Kraina uśmiechu jest jedną z dwóch (obok Wesołej wdówki) najsłynniejszych operetek Franza Lehára. Powstała w roku 1929 w okresie dojrzałej twórczości kompozytora. Libretto, co rzadkie w operetce, nie opowiada o salonowych kłopotach papierowych postaci. To opowieść o trudnej miłości Europejki i człowieka Wschodu, miłości, która nie kończy się happy endem. Akcja osadzona jest w roku 1912. Część pierwsza opowieści rozgrywa się w Wiedniu, część druga - w Pekinie. Piękno muzyki Lehára łagodzi smutek (może nawet tragizm) libretta i zapewnia dziełu nieustanne powodzenie u słuchaczy. Bez arii Su Czonga "Twoim jest serce me" nie obejdzie się żaden galowy koncert a duet "Herbatka sam na sam" - czyż nie brzmi zachęcająco w zimowy wieczór?
Gabriela Orłowska de Silva urodziła się na Śląsku w Świętochłowicach. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach; naukę śpiewu rozpoczęła w wieku 16 lat. W 1988 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, gdzie kształciła swój głos pod kierunkiem prof. Krystyny Szczepańskiej oraz prof. Haliny Słonickiej. W tym samym roku odniosła wielki sukces rolą Paminy w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta w Walencji (Hiszpania) w inscenizacji Warszawskiej Opery Kameralnej. Jako solistka tej cenionej instytucji Gabriela de Silva zaśpiewała wiele partii pierwszoplanowych i odbyła mnóstwo wyjazdów zagranicznych, gdzie zawsze była doceniana przez krytykę i uwielbiana przez publiczność.
Monika Rajewska
Absolwentka Studium Wokalno-Baletowego w Gliwicach oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Michaliny Growiec. Od 1998 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Prowadzi bogatą działalność koncertową. Ma na swoim koncie występy w wielu operach i operetkach, m.in. w rolach: Anastazji w Księżniczce czardasza E. Kálmána, Pepi w Wiedeńskiej krwi J. Straussa, Madame Uhlik w operze komicznej Dyrektor teatru i Zuzanny w Weselu Figara W. A. Mozarta, Lizy w Krainie uśmiechu F. Lehára, Bessie w Kwiecie Hawaii P. Ábraháma oraz Mussety w Cyganerii G. Pucciniego.
Ma również w repertuarze wiele pozycji oratoryjnych oraz cykle pieśni.
Kunszt wokalny doskonaliła na kursach wokalistyki operowej w Krynicy Górskiej oraz Dusznikach Zdroju min. u prof. J. Romańskiej, A. Vittucciego, U. Trawińskiej-Moroz i J. Kremling-Domańskiej.
Janusz Ratajczak
Działalność muzyczną rozpoczął w chórze "De profundis". Już w roku 1983 zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju. W latach 1983-89 studiował na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Po studiach wokalnych kształcił się jeszcze u wybitnego polskiego tenora Romana Węgrzyna. Debiutował na scenie operowej będąc studentem V roku w 1988 r. w premierowym spektaklu opery S. Moniuszki Flis, gdzie wykonywał partię głównego bohatera – Franka. Od tego momentu jest stałym solistą Opery Nova w Bydgoszczy. W swoim dorobku artystycznym posiada około 40 ról operowo-operetkowych, w tym 27 pierwszoplanowych. Wśród nich wyróżnić tu można takie role jak: Faust w operze Mefistofeles A. Boito, Stefan w operze Straszny dwór S. Moniuszki, Ismael w operze Nabucco G. Verdiego czy Leński w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego. Z dużym powodzeniem wykonuje także role operetkowe, takie jak m. in.: Barinkay w Baronie cygańskim i Alfred w Zemście nietoperza J. Straussa, Carewicz w Carewiczu i Su-Czong w Krainie uśmiechu F. Lehára. Jego rola Don Josego w Carmen G. Bizeta została uwieńczona nagrodą dziennikarzy "Złota Maska 2000". Ważnym osiągnięciem solisty jest również partia Manrica w operze G. Verdiego Trubadur, wykonana pod dyrekcją niemieckiego dyrygenta Lukasa Beikirchera. Z dużym uznaniem krytyki spotkała się też jego rola Hrabiego Tassila z operetki Hrabina Marica E. Kálmána, którą wykonał podczas inauguracji X Festiwalu Operowego w Bydgoszczy. Współpracuje z wieloma teatrami w kraju: Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie, Teatrem Muzycznym w Poznaniu i Operą Krakowską. Dał się również poznać poza granicami kraju. Występował w Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Holandii, Luksemburgu, Austrii i we Włoszech. Od 1991 roku prowadzi także działalność pedagogiczną. W roku 2000 uzyskał kwalifikacje I st. w dziedzinie sztuki muzycznej z zakresu wokalistyki. Jest nauczycielem śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. w Inowrocławiu. Od sezonu 2005/2006 jest solistą Gliwickiego Teatru Muzycznego. Występuje tu jako Adam w Ptaszniku z Tyrolu K. Zellera i Alfred w Zemście nietoperza J. Straussa.
Marcin Naruszewicz - tenor – w 2004 roku ukończył studia na Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego na wydziale Wokalno – Aktorskim w klasie adiunkta Marka Moździerza oraz Profesora Piotra Kusiewicza. W okresie studiów uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ryszarda Karczykowskiego – znakomitego tenora.
Będąc jeszcze studentem w styczniu 2003 roku zadebiutował w Bydgoskiej Operze „Nova” rolą Gustawa von Pottenstein’a w „Krainie Uśmiechu”. Od 2004 roku stał się solistą tejże Opery.
Występuje z szerokim repertuarem operowym i operetkowym w kraju i za granicą.
Brał udział w licznych tournee po Niemczech, Holandii, Belgii, Luxemburgu i Szwajcarii w rolach obcojęzycznych.
Jest także założycielem zespołu „Tango Cancion”, występuje w nim śpiewając tanga argentyńskie, którymi jest zafascynowany.
Ruben Silva – polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, urodzony w stolicy swojego kraju – La Paz. W 1974 roku ukończył Konserwatorium Muzyczne w La Paz (gitara, fortepian, perkusja). W latach 1974-78studiował dyrygenturę i kompozycję na Uniwersytecie Katolickim w swoim rodzinnym mieście, pod kierunkiem Alberto Villalpando i Carlosa Roso. Równocześnie w latach 1974-76 brał udział w kursie dyrygenckim prowadzonym przez ormiańskiego dyrygenta Rubena Vartanjana. W 1975 roku został dyrygentem orkiestry konserwatorium oraz założył Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną. W tym okresie był także kierownikiem chóru Uniwersytetu Katolickiego, asystentem dyrygenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz oraz dyrygentem Orkiestry Kameralnej. Gościnnie dyrygował największymi orkiestrami swojego kraju.
W 1978 roku otrzymał stypendium polskiego rządu na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Stanisława Wisłockiego przez pięć lat. W 1983 roku został laureatem i otrzymał nagrodę dla najmłodszego finalisty
III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach; brał udział w letnim kursie dyrygenckim prowadzonym przez Franco Ferrerę w Sienie we Włoszech; został także finalistą Międzynarodowego Konkursu Radia i Telewizji w Budapeszcie.
Działalność zawodowa:
1983-1992 dyrygent Warszawskiej Opery Kameralnej
1992-1994 dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej
1995 został zaproszony przez Operę Nova w Bydgoszczy do realizacji opery W. A. Mozarta "Die Zauberflute"
1994-1997 dyrektor artystyczny Filharmonii Koszalińskiej
1995-1997 dyrektor artystyczny Opery Krakowskiej (przygotował premierę "Skrzypka na dachu" J. Bocka)
1997-2000 współpracował z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie (przygotował premiery: "Księżniczki czardasza" E. Kalmana oraz "Wesołej Wdówki" F. Lehara); od 1998 współpracuje z Belgradzką Operą Kameralna (zrealizował premiery: "Cossi fan tutte" W. A. Mozarta i "II Matrimonio Segreto" D. Cimarosy); 2000 konsultant muzyczny i pierwszy dyrygent gościnny Gliwickiego Teatru Muzycznego (kierownik muzyczny spektaklu "Ptasznik z Tyrolu" C. Zellera; w 2001r. zrealizował polską prapremierę "Oklahomy!" R. Rodgersa i premierę "Księżniczki czardasza"; od 2003r. kierownik muzyczny spektaklu "Zorba" J. Kandera; w styczniu 2007 r. przygotował premierę "Krainy uśmiechu" F. Lehara); od 2000 dyrektor Warszawskiej Filharmonii Młodzieżowej; od 2005 dyrektor artystyczny Filharmonii Koszalińskiej; od 2009 został pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz (Boliwia). Od 1983 roku gościnnie występuje prawie we wszystkich Filharmoniach w Polsce; współpracuje z takimi orkiestrami jak NOSPR czy Sinfonia Varsovia.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji w Polsce i na świecie. Brał udział w licznych tournees i festiwalach z polskimi zespołami w całej Europie i Japonii. Koncertował w większości krajów Europy, w Libanie i Ameryce Południowej. Podczas licznych występów zyskał wielkie uznanie krytyki i publiczności za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i doskonały warsztat dyrygencki.
Paweł Gabara - Polonista z wykształcenia, całe życie zawodowe związał z teatrem. Pracował w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu jako koordynator pracy artystycznej, a następnie sekretarz literacki (1979-93). W latach 1993-1998 pełnił funkcję kierownika literackiego Teatru Rozrywki w Chorzowie. Od roku akademickiego 1981/1982 współpracuje z Zakładem Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Śląskiego, gdzie prowadzi zajęcia na polonistyce i kulturoznawstwie; był również wykładowcą w Studium Aktorskim Teatrów Lalkowych w Będzinie. Przez kilka lat współpracował ze Sceną Polską w Czeskim Cieszynie jako konsultant programowy i kierownik literacki, na podobnej zasadzie związany był z Teatrem Nowym w Zabrzu. Był też członkiem Rady Artystyczno-Programowej Górnośląskiego Festiwalu Kameralistyki "Ars Cameralis" i współautorem jego programu teatralnego. Współpracował również z Telewizją Polską. Realizator i organizator wielu koncertów, turniejów wiedzy o teatrze i innych imprez kulturalnych. Wyreżyserował również dwie bajki (Skarby Złotej Kaczki i Pinokio) w GTM. Od 23 kwietnia 1998 roku pełnił funkcję dyrektora Teatru Muzycznego w Gliwicach. Od 2001 roku jest dyrektorem Gliwickiego Teatru Muzycznego.
źródło: Filharmonia Kaliska

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować