Zbigniew Maj o inwestycjach dla rozwoju Kalisza

2018-10-13 08:33:00 reklama@calisia.pl

Kandydat na Prezydenta Kalisza – Zbigniew Maj – ma bardzo wiele pomysłów jak rozwinąć nasze miasto. Wswoim CV pisze między innymi, że ma cechy lidera i jest zadaniowcem. Co proponuje w kwestii inwestycji w Kaliszu?

Inwestycje są motorem rozwoju, więc w tym obszarze upatruję dużych możliwości rozwoju Kalisza, a co za tym idzie, również poprawy bytu naszych mieszkańców. Ich realizacja będzie oczywiście rozłożona w czasie, być może niektóre z nich obejmie kolejną kadencję włodarzy Kalisza.

Ja, jeśli zostałbym prezydentem Kalisza, zamierzam zrealizować inwestycje, zgodne ze strategią rozwoju naszego miasta, opracowaną przez Stowarzyszenie TU i Teraz:

Są to:
- Termy Kaliskie,
- rewitalizacja i termomodernizacja centrum miasta,
- oczyszczenie rzeki oraz utworzenie bulwarów nad Prosną,
- przejęcie budynku po NBP i stworzenie tam Centrum Kultury, z siedzibą kaliskiej Filharmonii oraz Klubem muzyczno-literackim,
- Centrum Wsparcia Osób Starszych w wyremontowanym i przystosowanym budynku po siedzibie Policji przy ul. Jasnej,
- budowa basenu o olimpijskich wymiarach,
- integracyjne place zabaw dla najmłodszych, wraz ze skwerami zieleni,
- budowa nowych mieszkań, z docelowym przejęciem ich na własność,
utworzenie dwóch publicznych przedszkoli i żłobków,
- remont zrujnowanej infrastruktury mieszkań komunalnych,
dwa parkingi buforowe, parkingi osiedlowe, drogi i chodniki osiedlowe,
- modernizacja i przebudowa targowisk przy Nowym Rynku i przy ul. 3 maja.

Poniżej przybliżę Państwu jedynie część z nich. Jak wszyscy wiemy, ich realizacja będzie wymagała dużych kosztów. Część środków finansowych pozyskamy z programów UE oraz z ministerialnych funduszy i dotacji.

Czy warto podjąć wysiłek ich realizacji? Zdecydowanie tak. Tak, jeśli chcemy myśleć o nowoczesnym, rozwijającym się Kaliszu! Nie możemy stosować półśrodków! Musimy mieć odwagę podejmowania inwestycji z rozmachem. Wszystkie one będą służyć mieszkańcom, przyciągać turystów. Wpłyną na rozwój większych i małych biznesów.

Termy Kaliskie

Będą one kołem zamachowym gospodarki i turystki. Inwestycja ta pozwoli na wypromowanie Kalisza, jako miejsca wypoczynku, relaksu i turystyki rodzinnej. Inwestycja ta będzie wykorzystywała potencjał miasta wynikający z położenia geograficznego, ale również z wyjątkowej historii miasta , kultury i gościnności kaliszan. Inwestycja ta wpłynie również na rozwój Starówki. Ożywi branżę hotelarską, gastronomiczną, rozrywkową oraz usługi w całym mieście.

Inwestycja ta w niebagatelny sposób wpłynie również na poprawę jakości powietrza, w aktywnej walce ze smogiem. Wody geotermalne będą wykorzystywane do ogrzewania urzędów i innych miejsc użyteczności publicznej, a docelowo również mieszkań i domów prywatnych. Rozwiązanie takie zastąpi ogrzewanie węglowe.

Termy Kaliskie zostaną wybudowane w partnerstwie publiczno-prawnym. Miasto w części sfinansuje je także ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Rewitalizacja Głównego Rynku oraz całego Śródmieścia.

Rewitalizacja Rynku Głównego musi odbywać się na kilku płaszczyznach. Pierwsza z nich to zwiększenie ruchu pieszego, który zdeterminowany jest atrakcyjnością pod względem możliwości spędzania wolnego czasu oraz potrzebą tam przebywania. Jednym z narzędzi, które posiada Miasto jest mechanizm podatkowy i dotacje celowe. Tym samym, ulgę w podatku od nieruchomości oraz dotacje otrzymają ci właściciele nieruchomości, którzy poniosą nakłady na odnowienie budynków, w tym fasad. Ulgami zostaną również objęte podmioty, które generować będą ruch pieszych, a więc instytucje, małe usługi, kawiarnie. Drugą kwestią jest organizowanie w Śródmieściu takich wydarzeń/uroczystości, które przyciągać będą szerokie rzesze mieszkańców. Odrębną kwestią jest kompleksowa rewitalizacja Śródmieścia pod względem funkcjonalnym i społecznym. Należy pobudzić w tym miejscu inicjatywę mieszkańców i zacząć integrować społeczności. Także w tym zakresie koordynatorem powinno być Miasto.

Bulwary nad Prosną

Rzeka Prosta jest naturalną osią symetrii miasta i jej brzegi powinny stać się atrakcją rekreacyjną dla mieszkańców. Stowarzyszenie Tu i Teraz ma swój strategiczny plan na wdrożenie rewitalizacji tego miejsca. Na pewno po wygranych wyborach nastąpią działania mające na celu oczyszczenie rzeki i budowę infrastruktury dla rekreacji mieszkańców.

Centrum Kultury z siedzibą dla Filharmonii

Ze względu na lokalizację oraz historyczny charakter budynku to doskonałe miejsce na stworzenie wraz z sąsiadującym Teatrem Centrum Kultury Kalisza. W budynku tym powinna znaleźć swoją siedzibę Filharmonia Kaliska. Na dziedzińcu powstanie sala koncertowa wraz z parkingiem. Chcemy, aby sala ta powinna być wykorzystywana zarówno do prób, jak i koncertów Filharmonii, ale nie tylko.

Część pomieszczeń można przeznaczyć również dla innych środowisk propagujących szeroko rozumianą kulturę wysoką. W budynku należy wygospodarować miejsce dla klubu muzyczno-literackiego, gdzie można zorganizować spotkanie muzyczne czy literackie. Takie Centrum służyłoby nie tylko mieszkańcom, ale jako doskonałe miejsce na organizację wszelakich koncertów, festiwali (w tym międzynarodowych) przyciągałoby wielu znakomitych wykonawców, gości oraz turystów. Tym samym – przyczyniałoby się do rozwoju kultury wysokiej, mieszkańców oraz do promocji Kalisza daleko poza jego granicami. Będzie to inwestycja dla obecnych, ale i przyszłych pokoleń.

Centrum Wsparcia Osób Starszych
Na potrzeby CWOS chcemy wyremontować i adoptować budynki po dotychczasowej Komendzie Policji przy ul. Jasnej. CWOS to miejsce koordynacji usług społecznych i medycznych oraz punkt wyjścia do dalszego działania w zakresie pomocy osobom starszym i niesamodzielnym.
24% mieszkańców Kalisza to osoby w wieku senioralnym z tendencją wzrostu w kolejnych latach.

Dlatego tak ważne są działania na rzecz poprawy sytuacji społecznej i stanu zdrowia, a także warunków socjalno-bytowych tej grupy osób. Chcemy spowodować, aby seniorzy czuli, iż są ważnym, potrzebnym ogniwem społeczności naszego miasta. Natomiast rodziny i opiekunowie seniorów nie musieli porzucać pracy ze względu na konieczność zajmowania się starszymi członkami rodzin.

Centrum Wsparcia Osób Starszych będzie realizowało kompleksowy program działań skierowanych do seniorów, ale również do ich opiekunów faktycznych. W ramach Centrum świadczone będą usługi opiekuńcze oraz medyczne, w tym m.in. Dzienny Dom Opieki, Dzienny Dom Opieki Medycznej, Klub Seniora czy Mieszkania wytchnieniowe.

Przy tworzeniu i prowadzeniu Centrum Wsparcia Osób Starszych chcemy współpracować z podmiotami leczniczymi, ZOZ-ami, organizacjami pozarządowymi, osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług medycznych, opiekuńczych i socjalnych, studentami kaliskich uczelni. Zatem CWOS będzie nie tylko miejscem opieki, wsparcia i integracji osób starszych, ale również inicjatorem wielu nowych miejsc pracy.

Należałoby się również przyjrzeć potrzebie utworzenia w Kaliszu Szpitalnego Oddziału Geriatrycznego i Poradni Geriatrycznej, ale także kolejnego Domu Pomocy Społecznej. Wg badań na 10 tys. osób po 60 roku życia powinny funkcjonować minimum 2 łóżka geriatryczne. Oznacza to, że gdyby te wskaźniki odnieść tylko do liczby mieszkańców naszego miasta w Kaliszu powinniśmy mieć takich łóżek, co najmniej 20. Nie mamy ich wcale. Jeśli chodzi o Poradnię to powinno być min. 2 lekarzy geriatrów i 1 poradnia geriatryczna na 100 tys. mieszkańców.

Natomiast planowana rozbudowa DPS przy ulicy Winiarskiej o kolejne 100 miejsc nie zaspokoi potrzeb miasta, tym bardziej, że wstępnie profil nowego domu określono dla osób przewlekle psychicznie chorych. Kolejka do DPS ciągle rośnie, obecnie ponad 140 mieszkańców naszego miasta jest umieszczonych w tego typach placówek na terenie całej Polski, a i tak ponad 30 czeka na przyjęcie.

Źródła finansowania to:
- budżet miasta,
- środki zewnętrzne pozyskane z właściwych ministerstw, samorządu oraz UE (tu np. z Wielkopolskiego Programu Regionalnego działanie 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne (np. w pierwszym i drugim kwartale b.r. były konkursy na tworzenie i prowadzenie Centrów Wsparcia Osób Starszych, prowadzenie Dziennych Domów Seniora, czy Klubów Seniora)
- Narodowy Fundusz Zdrowia, PFRON,
- opłaty uczestników/pacjentów/rodzin,
- sponsorów/reklamodawców (np. odpłatne spotkania promocyjno-informacyjne dla firm /podmiotów oferujących usługi/produkty dla osób starszych),
- przychody z wynajmu sal znajdujących się w obiekcie CWOS (np. na spotkania, kursy, konferencje, może na obiekty handlowe z ofertą dla osób starszych i chorych).

Tanie mieszkania czynszowe
Perspektywy do budowania/nabywania własnych domów i mieszkań i tworzenia w Kaliszu są niekorzystne (brak dostępu tanich mieszkań, niski status ekonomiczny mieszkańców). Dlatego też zaraz po zapewnieniu dobrze płatnych miejsc pracy, należy zapewnić młodym dostęp do tanich mieszkań.

Dzisiaj miasto oferuje mieszkania socjalne, komunalne i TBS. Te ostatnie były ciekawą propozycją, ale wymagały dużej wpłaty własnej. Poza tym preferencyjne kredyty, które oferował BGK już się skończyły. A więc nie są już tak atrakcyjne, jak kiedyś. Ja proponuję inny, nowatorski program. W telegraficznym skrócie. Program jest dedykowany dla tych osób, które dziś mieszkają w mieszkaniach komunalnych. Istotą pomysłu jest utworzenie spółki celowej, która zajęłaby się budową nowych mieszkań, które w dalszej kolejności zasiedlane byłyby przez mieszkańców zasobów komunalnych płacących regularnie czynsz.

Opuszczone lokale komunalne będą remontowane i przekazywane rodzinom z listy oczekujących – w tym ludziom młodym, dla których na starcie życiowej ważne jest, aby czynsz był dostępny cenowo, gdyż są to najczęściej osoby o niskim statusie ekonomicznym. Lokator nowego mieszkania w nowym bloku komunalnym miałby możliwość wykupu tego mieszkania po 15 latach. Na poczet tego wykupu oprócz czynszu zadatkowałby kwoty na wykup lokalu. Zadatki od lokatorów przekazywane będą na spłatę kredytu długoterminowego zaciągniętego przez spółkę z zabezpieczeniem spłaty przez miasto. Tym sposobem będziemy mieli system, który będzie się samofinansował z wpłat lokatorów. Miasto powinno być przede wszystkim gwarantem dla swoich mieszkańców tam, gdzie oni potrzebują wsparcia. A życie wskazuje, że mieszkańcom zwłaszcza młodym szczególnie ciężko jest w pozyskaniu samodzielnego mieszkania z uwagi na wysokie ceny rynkowe i stosunkowo niskie zarobki.

Taki program z powodzeniem realizowany jest w kilku miastach Polski. Nie oznacza to, że równolegle nie można budować mieszkań przez TBS, czy w ramach rządowego programu Mieszkanie+. A przy okazji warto w tym miejscu dodać, że ponad 30% mieszkań w centrum Kalisza nie ma toalet i łazienek. To kolejny obszar działań inwestycyjnych.

Osiedlowe drogi, chodniki i parkingi, ścieżki rowerowe, skwery zieleni i integracyjne place zabaw, obwodnica miasta.

Zaczynając od końca, z pewnością obwodnica nie powinna przebiegać przez środek miasta. Mam dobre relacje ze wszystkimi parlamentarzystami, a im również zależy na dobru Kalisza. W tym zakresie po wyborach należy usiąść przy stole w szerokim gronie i utworzyć wspólny front w celu ujęcia w planach dróg krajowych i budżecie nakładów na budowę obwodnicy poza granicami miasta. Inwestycje osiedlowe to głównie drogi osiedlowe, parkingi, elementy małej architektury w tym zieleń miejska i place zabaw. Potrzeby są znaczne. Na obszarze Spółdzielni Mieszkaniowej i TBS administracja tych osiedli wymaga wsparcia miasta pod względem współfinansowania. Na pozostałych obszarach potrzebne jest zwiększenie aktywności rad osiedli, które same powinny określać kolejność realizacji inwestycji w tym zakresie.

Ważne są też skwery zieleni na każdym osiedlu, tzw. miejsca wytchnienia. Chcemy, aby każdy mieszkaniec Kalisza miał do takiego miejsca nie dalej niż 500m. By miał w pobliżu miejsce, w którym będzie mógł usiąść odpocząć, spotkać sąsiadów, znajomych i spędzić z nimi czas w pięknym i zdrowym otoczeniu. Skwery będziemy budować ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska z programu „Różnorodność biologiczna”.
Drogi, parkingi i chodniki osiedlowe. Są bardzo duże możliwości pozyskiwania środków z Funduszy Inwestycyjnych. Niestety, jest to temat bardzo zaniedbany przez poprzedników. Kalisz na dzisiaj nie korzysta z tych środków. Chcę to zmienić.

Co do ścieżek rowerowych to należy przyjrzeć się lepiej ich rozmieszczeniu i dopracować ich przebieg pod względem funkcjonalności i ciągłości w obrębie miasta tak, aby ruch rowerowy stawał się coraz większą alternatywą w stosunku do ruchu kołowego.

Remont targowisk
Ważnym problemem do załatwienia, z którym zgłaszają się do nas sami kupcy jest remont Nowego Rynku oraz Targowiska przy ul. 3-maja.

Naszym pomysłem jest, aby sam plac Nowego Rynku podzielić na połowę. Część przeznaczyć na parking dla kupców i klientów, a na części postawić budynek w zabudowie lekkiej, w którym w godnych, nowoczesnych warunkach znajdować się będą stoiska handlowe oraz zaplecze socjalno-sanitarne.

Rynek 3-maja przede wszystkim z udrożnionymi dojazdami, z co najmniej 2 stron. Postawienie wysokiej zabudowy (zadaszenia), kompleksu sanitariatów, pomieszczeń socjalnych. W pobliżu Stawiszyńskiej wybudujemy parking o lekkiej konstrukcji. Grunty obu rynków pozostaną we własności miasta. Podatki, które miasto dostaje od kupców miejskich w 50% przekaże na obie inwestycje. Pozostałą część kosztów inwestycji poniosą dzierżawcy, ale w pewnej części kosztów partycypować też będą kupcy.

Budowa parkingów buforowych i szkieletowych

W chwili obecnej w Kaliszu zarejestrowanych jest około 62 000 samochodów osobowych, co daje 620 pojazdów na 1000 mieszkańców. Do tej liczby należy dodać kilka tysięcy aut poruszających się na naszych drogach, a należących do mieszkańców ościennych miejscowości, pracujących lub odwiedzających nasze miasto. Kalisz – pod względem zarejestrowanych pojazdów – zajmuje niechlubną dziewiątą pozycję wśród 67 polskich miast na prawach powiatu. Pod tym względem pobił nawet niektóre miasta metropolitarne, takie jak Łódź (525) czy Kraków (557).

Dla tej liczby aut potrzebne są miejsca postojowe i parkingi. Jest ich w chwili obecnej w Kaliszu wielokrotnie za mało wobec potrzeb. Skutkiem tej sytuacji są ulice zastawione przez setki pojazdów. Przejścia na chodnikach są maksymalnie pozwężane, a momentami całkowicie zlikwidowane. Auta zaparkowane w poprzek miejsc dla pieszych to nierzadki widok. W celu stworzenia miejsc postojowych zlikwidowano wiele trawników oraz miejsc zieleni (choćby na Palcu Św. Józefa). Miasto, a szczególnie jego centrum, przestało być przychylne pieszym. Przejście chodnikami wymaga niezłej ekwilibrystyki, a momentami jest wręcz niebezpieczne. Niejednokrotnie pieszy musi wejść na jezdnię, aby ominąć zastawiający chodnik pojazd. W sytuacji takiej znajdują się nasi najbliżsi, w tym Ci najsłabsi – nasze dzieci i starsi członkowie naszych rodzin. Ich życie i zdrowie jest codziennie zagrożone.

Uważam, że czas na budowę dwóch dużych buforowych parkingów, pierwszy na ulicy Majkowskiej (na terenach byłej siedziby KLA), drugi przy dworcu PKP. Łącznie w ten sposób miasto zyska ponad 1000 dodatkowych miejsc parkingowych.

Utworzenie parkingów buforowych ograniczy liczbę samochodów wjeżdżających i parkujących na ulicach w ścisłym centrum miasta. Ich lokalizacja umożliwi szybki dostęp do wielu urzędów, sklepów i punktów usługowych. Kierowcy, którzy zdecydują się zostawić swoje auta na parkingu buforowym mogą kontynuować podróż transportem publicznym lub pieszo. Przy parkingach funkcjonować będą centra przesiadkowe. Ulokowane będą tu również stacje roweru miejskiego.

Wybór lokalizacji w/w parkingów nie jest przypadkowy. To miejsca na obrzeżach miasta, z których kierowcy mogliby przesiąść się do darmowej komunikacji miejskiej. W tej chwili ok. 60 gmin lub powiatów realizuje tego typu projekty. Niektóre całkowicie zrezygnowały ze sprzedaży biletów, inne zwalniają niektóre grupy pasażerów – np. uczniów. Darmowa komunikacja miejska to nie tylko wymierne korzyści finansowe dla rodzin, ale również korzyści dla środowiska, a co za tym idzie dla zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców.

Dodatkowo, planowane jest wybudowanie dwóch parkingów w okolicach ulicy Stawiszyńskiej oraz w centrum miasta. Parkingi te odciążą miejsca zajmowane przez kaliszan, ale i gości na ulicach ścisłego centrum. Będą również odpowiedzią na zwiększoną liczbę aut w Kaliszu w dni targowe, soboty i niedziele. To wtedy najwięcej kupujących a także osób prowadzących działalność handlową z pobliskich miast i miasteczek parkuje w okolicach targowiska 3-maja czy okolicach Nowego Rynku.

TuiTeraz.Kalisz
https://www.facebook.com/tuiteraz.kalisz/

Materiał sfinansowany ze środków Komitetu Wyborczego Stowarzyszenie Tu i Teraz

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować