Społeczne

„Tajny klient” sprawdza kaliskich sprzedawców

2021-09-15 16:30:00 red

Sprzedaż alkoholu nieletnim oraz osobom nietrzeźwym to nadal wielki problem, szczególnie biorąc pod uwagę, że obecnie 3 miliony Polaków codziennie kupuje tzw. „małpkę”. Stąd akcja "Tajny klient" która sprawdza kaliskich sprzedawców czy przestrzegają prawa.

zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne

- Obecnie na jednego Polaka rocznie przypada średnio 11,7 litra czystego alkoholu – to 2,5 butelki wina lub 4,5 litra piwa spożywane tygodniowo. Co najmniej raz w miesiącu upija się około 35 proc. dorosłych. Szacuje się, że do 2050 roku z powodu chorób i urazów spowodowanych nadmiernym spożywaniem alkoholu średnia długość życia skróci się o 1,6 roku. Dane pokazują, że w ciągu 15 lat przedwcześnie zmarło w Polsce w wyniku chorób wywołanych alkoholem około 90 tysiecy mężczyzn i 20 tysięcy kobiet – mówi Janusz Sibiński zastępca naczelnika Wydziału Spraw Społecznych i Mieszkaniowych Urzędu Miejskiego w Kaliszu.

Obecnie 3 miliony Polaków codziennie kupuje „małpkę”, a roczna sprzedaż to około miliard opakowań. Stąd też program „Tajny klient”, aby sprzedawcy przestrzegali prawo czyli nie sprzedawali alkoholu nieletnim oraz osobom nietrzeźwym.

"Tajny klient" jest to program profilaktyczno-edukacyjny podnoszący świadomość sprzedawców napojów alkoholowych w aspekcie skutecznego przestrzegania prawa. Jest programem nakierowanym na zmianę zachowań wśród sprzedawców alkoholu, którzy potencjalnie mogliby naruszyć prawo w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieuprawnionym w szczególności dzieciom, młodzieży oraz osobom nietrzeźwym.

Program jest realizowany w Kaliszu w terminie od 23 sierpnia do końca roku. W akcji bierze udział 50 punktów sprzedaży napojów alkoholowych losowo wybranych przez Wydział Spraw Społecznych i Mieszkaniowych.

 

Program realizowany w trzech etapach:

I. Pierwszy etap ma na celu zapobieganie sytuacjom, w których sprzedawca podałby alkohol osobie wyglądającej na nieletnią bez wezwania do wcześniejszego okazania dowodu tożsamości i osobie udającej osobę nietrzeźwą. W sklepach, w których sprzedano alkohol "tajemniczemu klientowi" jest realizowane szkolenie bezpośrednio w miejscu sprzedaży.

II. Drugi etap to ponowna wizyta (po ok. 3-4 tygodniach) w sklepach z nowym "tajemniczym klientem". Takie działanie pozwoli na wyodrębnienie grupy, która najczęściej łamie przepisy.

III. Trzeci etap to sprawdzenie skuteczności oddziaływania programu na sprzedawców. Po drugim "zakupie kontrolowanym" otrzymane dane zostaną porównane z pierwszym badaniem. Otrzymamy od realizatora wnioski z realizacji programu w postaci Raportu. Punkty, które chciały sprzedać dwukrotnie alkohol audytorowi dostaną dodatkowe materiały szkoleniowe oraz zaproszenie na szkolenie on-line. Dwugodzinne szkolenie będzie dotyczyło odpowiedzialnej sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować