Światowy Dzień Praw Konsumenta

2014-03-15 10:04:00 Łukasz

15. marca obchodzimy międzynarodowe święto, w którym bardziej niż na co dzień akcentowane są prawa konsumenckie.

fot. www.federacja-konsumentow.org.pl
fot. www.federacja-konsumentow.org.pl

Po raz pierwszy obchody Światowego Dnia Praw Konsumenta odbyły się w 1983 roku – w rocznicę przemówienia Johna Kennedy’ego, które wygłosił w Kongresie Stanów Zjednoczonych 21 lat wcześniej.

W 1962 przemawiając w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta, ówczesny prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:
- prawo do informacji,
- prawo do wyboru,
- prawo do bezpieczeństwa,
- prawo do reprezentacji.

John Kennedy powiedział wówczas: „Konsumenci to my wszyscy”.

W Polsce święto obchodzone jest od 2000 roku, a do jego obchodów włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacje pozarządowe.

My wybraliśmy się do Federacji Konsumentów, której Oddział w Kaliszu mieści się przy ul. Skalmierzyckiej 10. Jak tłumaczy nam Barbara Wróbel – Od początku roku do 11. marca udzieliliśmy już 209 porad. Konsumenci szukają u nas pomocy przede wszystkim w kwestii podpisanych umów na kredyty finansowe, nierzetelnych operatorów telekomunikacyjnych, czy w sprawach podrobienia podpisów przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorstwa. Bardzo często kupujący skarżą się także na sprzęt AGD, odzież, czy obuwie, które po zakupie nie spełniają warunków zawartej umowy, bo transakcja kupna-sprzedaży jest także rodzajem umowy pomiędzy sprzedawcą, a kupującym.

Wiele osób przychodzi z prośbą o pomoc przy rozwiązywaniu kwestii nieprzemyślanych zakupów podczas pokazów lub wyjazdów, w czasie których osoby przekonywane przez sprzedawców podpisują dokumenty na zakup bardzo drogich sprzętów mających ułatwić im życie lub wspomagających powrót do zdrowia.

W ostatnim czasie do kaliskiego Oddziału Federacji Konsumentów zgłaszają się osoby, które zawarły umowy na tzw. „polisolokaty”, jakie w założeniu mają być gwarantem dodatkowych środków dla osób będących na emeryturze, a tymczasem wielokrotnie już teraz stały się powodem do finansowych kłopotów.

Co zatem robić, by ustrzec się nie tylko stresów związanych z nierzetelną stroną umowy, ale także kłopotów finansowych? Przede wszystkim należy dokładnie czytać umowy – Umowy czytać musimy, a podpisywać możemy – radzi konsumentom Barbara Wróbel, z kaliskiego Oddziału Federacji Konsumentów.

Więcej informacji o prawach konsumentów możemy znaleźć na stronie FEDERACJI KONSUMENTÓW

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować