Społeczne

Rozmawiali o szybkiej kolei. Minister Marcin Horała: "Powiedzmy szczerze, nie będzie takiego wariantu, przeciwko któremu nikt by nie protestował i wszystkim by się podobał".

2022-11-08 13:30:00 red.

W Vilii Calisia we wtorek, 8 listopada odbyło się spotkanie samorządowców i przedstawicieli mieszkańców z Marcinem Horałą sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podnoszono mi.n. tematy wariantów przebiegu Kolei Dużych Prędkości oraz sprawę wywłaszczeń.

fot. MW
fot. MW

Spotkanie poprzedził briefing prasowy - Kalisz to jedno z miast, które w programie inwestycyjnym CPK jest, można powiedzieć, największym beneficjentem – mówi minister Marcin Horała – W Polsce brakuje systemu kolei dużych prędkości, brakuje kilku tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych. Wybudowanie tego spowoduje, że np. dla Kalisza pojawią się częste połączenia np. do Poznania w 35 minut czy do Warszawy godzina i 20 minut - dodaje.

Budowę CPK i wszystkich inwestycji towarzyszących takich jak KDP minister Horała porównał do budowy domu - Oczywiście zawsze tak jak w przypadku chociażby remontu domu moment kiedy dom będzie wyremontowany, piękny, wspaniały - to jest ten moment docelowy kiedy będzie dużo lepiej. Natomiast moment samego remontu nie jest aż tak przyjemny. Stąd obecna faza planistyczna, faza analizy wielokrytarialnej budzi sporo emocji i kontrowersji. To jest rzecz naturalna w przypadku wszystkich inwestycji, a im większa inwestycja tym kontrowersji więcej. CPK jest największym programem inwestycyjnym w historii nowożytnej Polski – mówi minister Marcin Horała dodając, że jest to również największy program inwestycyjny w historii kraju.

Wiele kontrowersji wśród mieszkańców nie tylko Kalisza budzą wywłaszczenia i przyszłe kwoty przyznawane osobom przez których własność przejdą inwestycje - Wywłaszczenia na inwestycje celu publicznego funkcjonują od kilkudziesięciu lat. Były przeprowadzane przy budowie autostrad, przy budowie obiektów na Euro 2012. To co my w tej ustawie proponujemy to tylko zmianę zasad szacowania i wypłaty odszkodowań za te wywłaszczenia na bardziej korzystne dla wywłaszczanych, bardziej korzystne dla mieszkańców – mówi pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego – Według dotychczasowych zasad taka osoba dostawała 100 proc. wartości tej nieruchomości. Przychodził rzeczoznawca, wyceniał jaka jest wartość rynkowa nieruchomości i taka osoba tyle otrzymywała. W naszej propozycji nowelizacji, która już przeszła cały proces legislacyjny krótko mówiąc dla budynków to odszkodowanie to będzie 140 proc. oszacowania rzeczoznawcy, czyli o 40% więcej niż do tej pory – dodaje, podkreślając że ustawa zawiera także prawo to dochodzenia szkody rzeczywistej oraz mechanizm tzw. minimalnego wynagrodzenia za nieruchomość mieszkalną, a także program dobrowolnych nabyć.

Kiedy i jaki wariant KDP będzie wybrany? - W pierwszym kwartale przyszłego roku planujemy dokonać wyboru tzw. wariantu inwestorskiego czyli to co zdaniem inwestora jest najbardziej korzystne z punktu widzenia wszystkich kryteriów. Następnie w 2024 nastąpi złożenie wniosku o decyzję środowiskową. Według harmonogramu zakończenie oddania linii do eksploatacji ma być w roku 2030 – twierdzi minister Marcin Horała.

Cały czas trwają analizy i konsultacje, a według przedstawicieli CPK każdy z czterech wariantów i jego modyfikacje mają taką samą szansę na realizację - Nasze wnioski i postulaty, które zgłaszamy na etapie konsultacji społecznych są przyjmowane i przynoszą efekty. Dobrze, że dziś odbywa się spotkanie radnych i Pana ministra. Myślę że w tym gronie powinniśmy o sprawach ważnych dla naszego miasta rozmawiać – powiedział prezydent Krystian Kinastowski – Cieszymy się bardzo z tej inwestycji. Trzymamy za nią kciuki. Zróbmy wszystko tak, aby odbyło się to z jak najmniejszą szkodą dla mieszkańców Kalisza – dodał.

Czy przygotowywany jest nowy wariant przebiegu KDP przez Kalisz? - Trwają prace na wcześniej przedstawionych czterech wariantach. Możliwe są na nich korekty. Powiedzmy szczerze, nie będzie takiego wariantu, przeciwko któremu nikt by nie protestował i wszystkim by się podobał. To jest klasyka inwestycji i trzeba się z tym mierzyć – przyznał minister Horała.

Na spotkaniu obecni byli m.in. przedstawiciele osiedla Rypinek, którzy zdecydowanie sprzeciwiają się wyburzeniu ich domów. O przebieg i wyburzenia pytali ministra i obecnych przedstawicieli CPK - Jesteśmy na wczesnym etapie realizacji naszej inwestycji – podkreślił na spotkaniu z radnymi i przedstawicielami mieszkańców Bartosz Kuszczak z CPK - We współpracy z Urzędem Miasta oraz z prezydentem pracujemy nad takim rozwiązaniem, aby osiedle Rypinek ominąć – dodał.

Jaki to wariant? Według wcześniej przedstawianych analiz jest to modyfikacja wariantu pierwszego - Wariant oszczędzający osiedle Rypinek przechodzi na wysokości mleczarni. Natomiast dzisiaj nie prezentujemy tego trasowania ponieważ projektanci nadal go wypracowują. Wtedy odchylamy się od osiedla Rypinek – tłumaczy Bartosz Kuszczak.

Radni i mieszkańcy pytali także m.in. o aktualny status tzw. „Y”, plan pomocy wywłaszczonym mieszkańcom oraz o to dlaczego tzw. „wariant piąty” nie został przedstawiony wcześniej przez projektantów.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować