Matura dziś i... w 1979 roku we wspomnieniach kaliszan. Zobacz pytania egzaminacyjne sprzed 35 lat
Liceum im. Adama Asnyka w Kaliszu – to samo pomieszczenie, te same ściany, ludzie już inni, ale wspomnienia pozostają: pamiętam mój egzamin, siedziałem w tej sali, chodziłem do klasy IV c – mówi Maciej Kledecki patrząc na zdjęcie córki, zrobione w poniedziałek podczas tegorocznego egzaminu z języka polskiego. Do dziś mam pamiątki z matury: zdjęcia, pytania z języka polskiego. Pisałam o konflikcie między pragnieniem osobistego szczęścia a obowiązkiem wobec kraju i społeczeństwa w życiu bohaterów – uzupełnia pani Anna Wojciechowska.
Egzamin dojrzałości 2014 trwa. Sesja zakończy się 30 maja. To jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu młodych ludzi. Wzbudza wiele emocji – niepokój, strach, ale i radość… radość z faktu, że przed uczniami otwiera się nowy świat, w który wkraczają. Matura to symboliczny (i nie tylko) początek „czegoś” nowego. Przed absolwentami nowe wyzwania, wybór szkoły, a tym samym dalszej drogi życia. Podobne rozterki towarzyszyły licealistom w minionych latach. Czasy się zmieniają, ale uczucia pozostają takie same.
Sprawdźmy jak wspominają maturę kaliszanie: Anna Wojciechowska i Maciej Kledecki, którzy swe wielkie chwile przeżywali w 1979 roku. Dziś wspomnienia powracają, bowiem maturę zdaje córka pana Macieja. W ubiegłym roku do egzaminów przystępowała córka pani Ani.
LO im. Adama Asnyka w Kaliszu – sala, w której maturę pisała córka pana Macieja Kledeckiego, poniedziałek, 5 maja 2014r., godz. 9.00.
-—————————————————————————————————-
A tak było 35 lat temu… ta sama sala w „Asnyku”:
Matura 1979 – język polski. Od lewej strony: prof. Czesław Klimczak, prof. Edmund Szlachta, prof. Maria Błaszczyk, dyrektor ILO Józef Dzikowski, najprawdopodobniej przedstawicielka kuratorium, prof. Krystyna Nowakowska.
-—————————————————————————————————-
W 2014 roku uczniowie zmagali się z „Potopem” i „Weselem”. Oto pytania z pisemnego egzaminu maturalnego, z języka polskiego z 14 maja 1979 roku, które wówczas spisała pani Anna Wojciechowska:
1. Renesansowa koncepcja życia i jej kształt literacki w twórczości pisarzy polskich z XVI w.
2. Konflikt między pragnieniem osobistego szczęścia a obowiązkiem wobec kraju i społeczeństwa w życiu bohaterów Adama Mickiewicza i Stefana Żeromskiego.
3. Jaką rolę wyznaczyli pozytywiści polscy pracy, wiedzy i oświacie w życiu społeczeństwa.
4. Z perspektywy 60 lat przedstaw, jakie problemy i konflikty towarzyszyły kształtowaniu się niepodległości Polski (“Przedwiośnie”, “Popiół i diament”).
5. Która z ekranizacji dzieł klasyki polskiej i obcej siłą wyrazu artystycznego przemówiła do Ciebie najbardziej. Wybór uzasadnij.
Wybrałam temat drugi. W pracy uwzględniłam Konrada Wallenroda i Jacka Soplicę Mickiewicza, a z Żeromskiego - Judyma i Stasię Bozowską. Z napisanej pracy nie byłam super zadowolona, ale maturę zdałam. Było ciepło i po maturze całą paczką poszliśmy na lody do sklepu przy ul. Warszawskiej… – wspomina pani Anna Wojciechowska.
Anna Wojciechowska z klasy IVb LO im. Adama Asnyka, na zdjęciu po prawej.
-—————————————————————————————————-
Minęło 35 lat od ich matury. Z sentymentem patrzą w przeszłość. Dziś mają własne rodziny, pracę. Pani Ania jest cenionym pedagogiem z wieloma zasługami, pan Maciej prowadzi firmę – tworzy programy komputerowe. Maturę przeżywają ponownie – teraz już ze swoimi dziećmi.
Oto zdjęcia z egzaminu maturalnego w 1979 r., udostępnione przez pana Kledeckiego:
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl