Budowa obwodnicy będzie realizowana w tzw. wariancie piątym, który omija granice administracyjne Kalisza: „To wiadomość, na którą czekaliśmy! Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową dla odcinka drogi krajowej nr 25 od Kokanina do Biskupic Ołobocznych, czyli obwodnicy Kalisza. Tym samym zatwierdził ostatecznie jej przebieg. Co ważne, w wariancie piątym, najbardziej korzystnym, czyli poza granicami naszego miasta. Wydana decyzja otwiera drzwi do kolejnego etapu, jakim będzie przetarg na projekt i jego realizację" – powiedział prezydent Krystian Kinastowski.
Trasa obwodnicy Kalisza została poprowadzona tak, by minimalizować wpływ na obszary zabudowane i teren miasta. Droga zaczyna się w miejscowości Kokanin, gdzie zaplanowano pierwszy węzeł drogowy, i prowadzi zachodnim obrzeżem przez Kokanin i Niedźwiady. Kolejny węzeł znajduje się w Pawłówku na przecięciu z drogą wojewódzką nr 442. Dalej trasa omija Kalisz, przekracza kanał Bernardyński i rzekę Prosnę, a następnie zbliża się do miejscowości Kościelna Wieś, gdzie połączy się z drogą krajową nr 12.
Obwodnica przejdzie następnie przez tereny rolnicze gminy Nowe Skalmierzyce, omijając miejscowości Biskupice, Boczków i Gniazdów. Droga wpina się ostatecznie w istniejącą trasę DK25 na połączeniu z obwodnicą Nowych Skalmierzyc w Biskupicach Ołobocznych, gdzie zaplanowano ostatni węzeł. Droga krajowa nr 25 zostanie zmodernizowana do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), co umożliwi bezpieczne i płynne przemieszczanie się na tej trasie. Odcinek ten zaplanowano w przekroju dwujezdniowym, a wszystkie skrzyżowania zostaną zaprojektowane jako dwupoziomowe węzły drogowe. Na trasie powstaną także liczne wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz ekrany akustyczne, które zminimalizują wpływ hałasu na okoliczne tereny.
![]()
Projekt zakłada dodatkowo budowę infrastruktury umożliwiającej obsługę przyległych terenów, takiej jak sieć dróg pomocniczych oraz obwód drogowy do utrzymania obwodnicy. Przewidziano również rozbiórki kolidujących obiektów oraz przełożenie istniejących instalacji, w tym sieci energetycznej, gazowej, wodociągowej i infrastruktury kolejowej.
Zakończenie prac nad dokumentacją geologiczną, prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, planowane jest na połowę przyszłego roku. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w formule „projektuj i buduj”. Przyszły wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za projekt, jak i realizację budowy.
Obwodnica Kalisza jest częścią szerszego projektu modernizacji drogi krajowej nr 25. Dla odcinka Konin – Kokanin uzyskano już DŚU i trwają prace przygotowawcze do ogłoszenia przetargu na realizację. Równocześnie prowadzone są działania przetargowe dla sześciokilometrowego odcinka między Biskupicami Ołobocznymi a Ostrowem Wielkopolskim, na który złożono już oferty.