Budowa obwodnicy będzie realizowana w tzw. wariancie piątym, który omija granice administracyjne Kalisza: „To wiadomość, na którą czekaliśmy! Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową dla odcinka drogi krajowej nr 25 od Kokanina do Biskupic Ołobocznych, czyli obwodnicy Kalisza. Tym samym zatwierdził ostatecznie jej przebieg. Co ważne, w wariancie piątym, najbardziej korzystnym, czyli poza granicami naszego miasta. Wydana decyzja otwiera drzwi do kolejnego etapu, jakim będzie przetarg na projekt i jego realizację" – powiedział prezydent Krystian Kinastowski.
Trasa obwodnicy Kalisza została poprowadzona tak, by minimalizować wpływ na obszary zabudowane i teren miasta. Droga zaczyna się w miejscowości Kokanin, gdzie zaplanowano pierwszy węzeł drogowy, i prowadzi zachodnim obrzeżem przez Kokanin i Niedźwiady. Kolejny węzeł znajduje się w Pawłówku na przecięciu z drogą wojewódzką nr 442. Dalej trasa omija Kalisz, przekracza kanał Bernardyński i rzekę Prosnę, a następnie zbliża się do miejscowości Kościelna Wieś, gdzie połączy się z drogą krajową nr 12.
Obwodnica przejdzie następnie przez tereny rolnicze gminy Nowe Skalmierzyce, omijając miejscowości Biskupice, Boczków i Gniazdów. Droga wpina się ostatecznie w istniejącą trasę DK25 na połączeniu z obwodnicą Nowych Skalmierzyc w Biskupicach Ołobocznych, gdzie zaplanowano ostatni węzeł. Droga krajowa nr 25 zostanie zmodernizowana do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), co umożliwi bezpieczne i płynne przemieszczanie się na tej trasie. Odcinek ten zaplanowano w przekroju dwujezdniowym, a wszystkie skrzyżowania zostaną zaprojektowane jako dwupoziomowe węzły drogowe. Na trasie powstaną także liczne wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz ekrany akustyczne, które zminimalizują wpływ hałasu na okoliczne tereny.
Projekt zakłada dodatkowo budowę infrastruktury umożliwiającej obsługę przyległych terenów, takiej jak sieć dróg pomocniczych oraz obwód drogowy do utrzymania obwodnicy. Przewidziano również rozbiórki kolidujących obiektów oraz przełożenie istniejących instalacji, w tym sieci energetycznej, gazowej, wodociągowej i infrastruktury kolejowej.
Zakończenie prac nad dokumentacją geologiczną, prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, planowane jest na połowę przyszłego roku. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w formule „projektuj i buduj”. Przyszły wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za projekt, jak i realizację budowy.
Obwodnica Kalisza jest częścią szerszego projektu modernizacji drogi krajowej nr 25. Dla odcinka Konin – Kokanin uzyskano już DŚU i trwają prace przygotowawcze do ogłoszenia przetargu na realizację. Równocześnie prowadzone są działania przetargowe dla sześciokilometrowego odcinka między Biskupicami Ołobocznymi a Ostrowem Wielkopolskim, na który złożono już oferty.