Motoryzacja

Ważne zmiany w egzaminach praktycznych na prawo jazdy! Wchodzą w życie od 30 czerwca

2025-06-30 13:30:00 red.

Od 30 czerwca br. przyszłych kierowców czekają zmiany w zasadach egzaminowania. Kursanci na egzaminie będą musieli bardziej się przykładać ponieważ zaostrzone zostaną przepisy, zgodnie z którymi egzaminator wystawi ocenę negatywną w różnych niebezpiecznych sytuacjach drogowych jak np. przy przekroczeniu dozwolonej prędkości, niezastosowania się do znaku "stop", przekraczaniu "linii ciągłej" czy wjeździe na skrzyżowanie na czerwonym świetle. 

fot. Sławomir Chrzanowski
fot. Sławomir Chrzanowski

30 czerwca wchodzą w życie zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Najważniejsze z nich dotyczą sposobu oceniania i wprowadzają obowiązek natychmiastowego przerwania egzaminu w przypadku stworzenia przez kandydata sytuacji zagrożenia.

- Są to przepisy porządkowe, doprecyzowujące niektóre sprawy i nie powinny mieć wpływu na zdawalność. Te rzeczy były podobnie wcześniej oceniane. Unikaliśmy tego, by przejazd np. na czerwonym świetle był oceniany tylko jako błąd na egzaminie  - mówni nam Sławomir Chrzanowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kaliszu.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, w rozporządzeniu zmieniającym, które przeszło pełen proces konsultacji w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i społecznych, powiązano katalog 18 rodzajów niebezpiecznych zachowań z uzyskaniem negatywnego wyniku egzaminu, z uwagi na ich istotny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Negatywny wynik egzaminu będzie powodowało m.in. spowodowanie kolizji lub wypadku, nieustąpienie pierwszeństwa: przejazdu na skrzyżowaniu, pieszemu wchodzącemu lub znajdującemu się na przejściu.

Chodzi zatem o takie zachowania, które są kwalifikowane jako wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Dotychczas takie niebezpieczne zachowania nie musiały zakończyć egzaminu ze skutkiem negatywnym. Chodzi zatem o to, aby zwiększyć świadomość przyszłych kierowców w zakresie najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym i zmniejszyć ryzyko ich realnego występowania na drogach.

Niestosowanie się do znaku „linia podwójna ciągła” może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Należy jednak rozróżnić sytuację najechania na linię podwójną ciągłą, kiedy istnieje poważne ryzyko, że osoba egzaminowana wjedzie na kierunek przeciwny (ryzyko zderzenia czołowego) od najechania na linię w przypadku omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu. Przy wjechaniu na pas ruchu przeznaczony dla kierunku przeciwnego istnieje realne zagrożenie spowodowania wypadku, co należy uznać za błąd krytyczny podczas egzaminu na prawo jazdy. Natomiast nie może być negatywnie oceniane przez egzaminatora najechanie na linię podwójną ciągłą w sytuacji, w której jest to wymuszone okolicznościami niezależnymi od kierującego pojazdem i wynika np. z potrzeby ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu. Warto bowiem pamiętać o nadrzędnej wobec przepisów komentowanego rozporządzenia zasadzie wynikającej z art. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że każdy uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze muszą unikać wszelkich działań, które mogłyby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie. Zmiana rozporządzenia od 30 czerwca nie doprowadzi zatem do sytuacji, że każde najechanie na linię podwójną ciągłą, np. gdy jest to wymuszone potrzebą ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu, będzie skutkowało negatywnym wynikiem egzaminu. 

Wprowadzono dodatkowe sytuacje w ruchu drogowym, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym;
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A – nie panuje nad pojazdem, powodując upadek motocykla albo motoroweru;
- zachowuje się w sposób mogący skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, spowodowaniem kolizji lub wypadku drogowego.
 
W tych sytuacjach osoba egzaminowana uzyska wynik negatywny z egzaminu.
 
Doprecyzowano zapis określający, że w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1, B lub pozwolenia egzaminator może zakończyć część praktyczną egzaminu przeprowadzaną w ruchu drogowym po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny. Obecne przepisy nie określały jednoznacznie, że czas ten dotyczy części egzaminu w ruchu drogowym.
 
Powrócono do starego rozwiązania, że w ruchu drogowym w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego jadącego za osobą egzaminowaną, mając zapewnioną możliwość porozumiewania się z nią drogą radiową. Zniesiono zatem zapis, że egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, którego nie jest kierującym. Teraz egzaminator będzie mógł samodzielnie kierować pojazdem za osobą egzaminowaną dokonując oceny wykonywania zadań w ruchu drogowym na kat. AM, A1, A2 lub A.
 
- Jest to przepis porządkowy, który pozwala powrócić do standardów, kiedy to egzaminator jechał, miał swoją strategię na trasę, komunikował się, oglądał rzeczywistość, tym samym poruszając się za motocyklistą - mówi nam Sławomir Chrzanowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kaliszu.
 
Znacząca zmiana dotychczasowych przepisów to wprowadzenie zasady, że osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik części praktycznej egzaminu, jeżeli;
- wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
 
Oznacza to, że zachowania osoby egzaminowanej podczas egzaminu określone w tabeli nr 9 takie np. jak:
- niezastosowanie się do sygnałów świetlnych,
- niezastosowanie się do znaków: „stop”, „zakaz wjazdu …”, „wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu”, „linia podwójna ciągła”, „zakaz ruchu”,
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim,
- naruszenie zakazu zawracania,
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
będą skutkowały wynikiem negatywnym z egzaminu.
 
Obecnie takie zachowania osoby egzaminowanej określone w tabeli nr 9 traktuje się jako błąd o ile to zachowanie nie zagrażało bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
 
- Obowiązywała dotychczas sytuacja, w której to egzaminator podejmuje decyzję. Jeżeli egzaminowany nie zatrzymał się na znaku "stop" ale był pusta droga, nie zagrażało to bezpieczeństwu czy zdrowiu, to egzaminator mógł uznać to za błąd, ale nie było tego skutku negatywnego dla całego egzaminu. Teraz takie zachowania będą skutkowały oceną negatywną od razu - wyjaśnia dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kaliszu. - Sporo się mówiło o tych zmianach w kontekście linii podwójnej ciągłej, ale dotychczas też nie można było wjeżdżać na podwójną ciągłą. Wiadomą rzeczą jest, że jeżeli poruszamy się zespołem pojazdów np. w kat. B+E albo C+E, gdzie jest ciężarówka i przyczepa, to trzeba naddać się na różnych zakrętach i wjazdach i tym samym dotknąć linii ciągłej i egzaminatorzy o tym wiedzą, bo w innym przypadku uszkodzi się bramę czy pojazd.
 
Zdawalność w Kaliszu jest jedną z największych w Polsce i wynosi blisko 50 procent.
 
- Pracujemy nad tym by ta zdawalność była jak największa. To jest szereg czynników, który się na to składa, jak np. dobre relacje z ośrodkami szkolenia kierowców, rozumienie jednego i drugiego środowiska, wspólne warsztaty i dyskusje na temat przeprowadzania egzaminów.
 
Od stycznia do 30 czerwca w Kaliszu przeprowadzono łącznie 8640 egzaminów teoretycznych (59,9 proc. pozytywnych) i 10164 praktycznych (51,66 proc pozytywnych) w tym:

 

Kategoria Liczba egzaminów Proc. pozytywnych
A 384 70,3
A1 177  63,58
A2 118 62,39
AM 140 71,01
B 6868 45,64
B+E 484 63,33
B1 17 94,12
B96 10 60
C 759 69,17
C+E 866 54,02
D 99 81,82
D1 0 0
T 242 66,25
 
 
 
 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować