Zdrowie

W Wielkopolsce od początku 2025 roku przepadło już 78 tysięcy wizyt u specjalistów

2025-08-19 17:00:00 NFZ Wielkopolska

Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ przypomina o haśle „Odwołuję. Nie blokuję” promującym powiadamianie placówek o rezygnacji z wizyt. Od początku 2025 roku z powodu niezgłoszenia się pacjentów na wizyty tylko w samej Wielkopolsce przepadło już 78 tysięcy terminów. Wśród najczęściej nieodwoływanych świadczeń są wizyty u ortopedów, kardiologów oraz fizjoterapeutów.

 

zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Problem niezgłaszania się pacjentów na umówione wizyty lekarskie bez ich odwołania zwiększa obciążenie placówek medycznych, ogranicza dostęp do leczenia innym pacjentom i powoduje marnowanie zasobów czasowych oraz organizacyjnych kadry medycznej. Powiadomienie placówki o rezygnacji z wizyty pozwala odblokować termin dla innego pacjenta, co przekłada się na skrócenie czasu oczekiwania do specjalistów.

W 2024 roku w Wielkopolsce z powodu niezgłoszenia się w terminie pacjenta nie zrealizowano 95 tysięcy świadczeń z zakresu: ortopedii i traumatologii, kardiologii, endokrynologii i onkologii. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku przepadło już 78 tysięcy terminów, również z nowych zakresów świadczeń, które zostały objęte monitoringiem NFZ w ostatnim czasie: neurologii, nefrologii, urologii, okulistyki, pulmonologii, otolaryngologii, diabetologii oraz gastroenterologii.

Od stycznia do lipca 2025 roku najwięcej terminów wizyt w Wielkopolsce przepadło w świadczeniach z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Nie pojawiło się na nich 20,9 tys. pacjentów. Następne na liście są kardiologia – 10,1 tys. terminów oraz fizjoterapia ambulatoryjna - 8,7 tys. Natomiast 5,9 tys. nieodwołanych wizyt dotyczyło świadczeń w zakresie neurologii.

Pacjenci rezygnują bez powiadomienia o tym placówki również z badań diagnostycznych takich jak rezonans magnetyczny (2,1 tys. wizyt) czy kolonoskopia (2 tys.), a nawet zabiegów takich jak operacja zaćmy (337) lub endoprotezoplastyka stawu kolanowego (193).

W odpowiedzi na rosnący problem nieodwoływanych wizyt NFZ wysyła SMS-y z przypomnieniem o pierwszorazowej konsultacji u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji (w 2024 r. wysłano blisko 14 milionów takich wiadomości). Każdy pacjent, który podczas rejestracji przekazał swój numer telefonu, dostaje SMS na cztery dni przed planowaną wizytą. W wiadomości podany jest numer telefonu, pod który należy zadzwonić, aby zwolnić termin. 

Organizatorzy kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję” zachęcają pacjentów do przestrzegania kilku praktycznych zasad. Warto zapisać termin wizyty w kalendarzu lub telefonie, ustawiając przypomnienia na tydzień i dzień przed planowaną konsultacją. Jeśli pacjent nie może lub nie ma potrzeby stawiać się na wizytę, powinien jak najszybciej ją odwołać. Nawet jeśli zrobi to dzień wcześniej, placówka będzie mogła inaczej ułożyć grafik i przyjąć w zwolnione miejsce innego pacjenta. Przy umawianiu terminu należy zapytać o dostępne sposoby odwołania, takie jak telefon, e-mail, SMS czy aplikacja pacjenta. Najłatwiej skontaktować się z przychodnią po porannym szczycie, np. po południu. W razie braku innych możliwości wizytę można odwołać osobiście w rejestracji placówki.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować