Społeczne
Spore zmiany w komunikacji miejskiej. Trwają testy nowej aplikacji. Będzie elektryczny tabor KLA
Od miesiąca trwają testy aplikacji, która znacząco ułatwi podróżowanie autobusami Kaliskich Linii Autobusowym osobom niewidomym. Informuje o tym jaki autobus podjechał właśnie na przystanek i usprawnia wejście do pojazdu. To jednak dopiero początek dużych inwestycji i zmian w komunikacji miejskiej.
Dobra wiadomość dla osób z dysfunkcją wzroku, którzy podróżują komunikacją miejską. Teraz nie będą musieli pytać osób trzecich jakiej linii autobus podjeżdża właśnie na przystanek. Poinformuje ich o tym specjalna aplikacja, która jest właśnie testowana w Kaliszu. Będzie to pierwsze takie rozwiązanie w autobusach w Polsce.
- Odbywa się to w ten sposób, że wiemy jaki autobus, jakie linii podjechał na przystanek. Dostajemy takie powiadomienie na aplikację. Kierowca otrzymuje informację, że osoba niewidoma znajduje się na przystanku i otwiera pierwsze drzwi pojazdu. Towarzyszy temu sygnalizacja dźwiękowa - mówi Marzena Domagalska, osoba niewidoma.
Rozwiązanie to pomaga osobom niewidomym i niedowidzącym zarówno w dotarciu do przystanku, sprawdzeniu rozkładu jazdy, odnalezieniu właściwego pojazdu, jak również podczas samej podróży i bezpiecznego opuszczania pojazdu. System, opracowany przy współpracy ze Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących, polega na automatycznej wymianie informacji pomiędzy urządzeniem pasażera a kierowcą autobusu.
Osoba niewidoma lub słabowidząca może korzystając z aplikacji sprawdzić zdalnie rozkład jazdy i wysłać żądanie wejścia do nadjeżdżającego pojazdu. Może też z góry zaprogramować wybraną trasę i przystanki docelowe. Niezależnie czy pasażer korzysta z funkcji automatycznej czy ręcznie wybrał pojazd, w momencie gdy autobus wjedzie w zatokę autobusową i kierowca otworzy przednie drzwi, pojazd odczyta poprzez głośniki zewnętrzne numer linii i kierunek, a później wyemituje sygnały dźwiękowe pozwalające na naprowadzenie na drzwi i łatwiejszą orientację na przystanku. Kierowca tuż przed dojazdem otrzymuje na kokpicie informacje, że na najbliższym przystanku jest osoba która wymaga pomocy podczas wejścia na pokład i otwarcia przednich drzwi. Niewidomy lub słabowidzący znajdując się w autobusie dostaje informacje poprzez aplikację o kolejnych przystankach na trasie. W momencie, gdy chce wysiąść, wybiera taką opcję w aplikacji. Na kokpicie kierowcy pojawia się informacja, że ma się zatrzymać i otworzyć przednie drzwi tak aby osoba używająca aplikacji mogła bezpiecznie wyjść na przystanek.
- Aplikacja bardzo ułatwi życie osobom niewidomym i niedowidzącym. Trudno było zawsze dowiedzieć się jaki to numer autobusu, często nie było kogo zapytać na przystanku. W ten sposób mamy ułatwienie korzystania z KLA - mówi Józef Tymek, prezes Polskiego Związku Niewidomych w Kaliszu.
- Ta aplikacja jest adresowana do środowiska osób z dysfunkcją wzroku. Aplikacja może zawiadamiać także kierowcę o tym, że pasażerem będzie osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim. Wtedy kierowca wie, że ma autobus obniżyć. Aplikacja daje sygnał, że możemy wsiąść do autobusu i wyruszyć podróż. Ma też zapowiadać kolejne przystanki - mówi Michał Brajer, przyszły Pełnomocnik Prezydenta ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Aplikacja była już testowana i działa z powodzeniem w innych krajach, m.in. w Niemczech. Miasto Kalisz złożyło wniosek o dofinansowanie na wdrożenie tego systemu w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
- System był testowany przez ostatni miesiąc wraz z członkami Polskiego Związku Niewidomych. Z opinii jakie otrzymaliśmy, pasażerowie są bardzo zadowoleni. Te rozwiązania, które testowaliśmy pilotażowo, sprawdziły się - wyjaśnia Tomasz Ludwiczak, Naczelnik Wydziału Komunikacji UM w Kaliszu.
Miasto ze środków zewnętrznych, w ramach Programu FEnIKS, chce zrealizować duże i istotne dla kaliskiej komunikacji samochodowej oraz pieszo-rowerowej inwestycje. W ramach promowania i zachęcania mieszkańców do przesiadania się z prywatnych samochodów na komunikację miejską przy ulicy Majkowskiej powstanie parking wielopoziomowy. Parking wraz z infrastrukturą zapewni 150 miejsc postojowych.
- Parking będzie takim centrum przesiadkowym, w którym będzie można zostawić samochód i poruszać się dalej komunikacją miejską - mówi prezydent Kalisza.
Ponadto wymieniony zostanie oprogramowanie pozwalające na obsługę KLA - m.in. w kasownikach i biletomatach.
- Będzie to nowoczesny, ujednolicony z Ostrowem system. Te same rozwiązania zostaną wprowadzone w Kaliszu i Ostrowie - dodaje Krystian Kinastowski.
- Komunikacja miejska w Kaliszu funkcjonuje już długi czas. Systemy, które funkcjonują w autobusach i kasowniki, wprowadzane były w różnym czasie. Chcemy to wszystko ujednolicić, wprowadzić jeden standard. Staramy się o dofinansowanie na wprowadzenie nowego systemu. W ramach projektu zmodernizowany zostanie system komunikacji miejskiej, rozbudowany zostanie system informacji pasażerskiej oraz system biletowy w Kaliszu - wyjaśnia Tomasz Ludwiczak, Naczelnik Wydziału Komunikacji UM w Kaliszu.
Na potrzeby KLA dostosowana zostanie także sygnalizacja świetlna. Projekt kładki pieszo-rowerowej na Prośnie jest już gotowy. Miasto stara się o pozyskanie dofinansowania jego realizację. Łączna przewidywana wartość inwestycji, o których finansowanie wnioskuje miasto w ramach programu FEnIKS, to ponad 137 mln zł.
- Oprócz tej kładki będziemy chcieli wybudować jeszcze dwie kładki przy moście kolejowym i w okolicy wybiegu dla psów na Swęrdni. Ta infrastruktura rowerowa, która wchodzi także w skład komunikacji publicznej będzie zrealizowana w najbliższych latach.
W ramach środków zewnętrznych kaliski tabor zasili ponad 20 autobusów elektrycznych.
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ). Jego głównym celem jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl