Sara Tomczak - Friends & Music oraz Kirszenbaum. Kulturalna noc w CKiS

2019-05-19 09:00:00 red.

W ramach Nocy Kultury w Kaliszu, w sali widowiskowej CKiS wystąpiła Sara Tomczak z debiutanckim projektem Friends&Music, oscylującym w klimatach gospel, soul oraz R&B. W sali studio natomiast zagrał krakowski duet Kirszenbaum.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

Podczas koncertu w Centrum Kultury i Sztuki usłyszeliśmy utwory jednego z największych artystów muzyki gospel – Kirka Franklina, który jest amerykańskim muzykiem gospel, autorem tekstów jak i dyrektorem chóru. Znany jest z wiodących miejskich współczesnych chórów gospel, takich jak The Family, God’s Property i One Nation Crew. Zdobył wiele nagród, w tym trzynaście nagród Grammy.

W programie wysłuchaliśmy również utwory amerykańskiej artystki Tori Kelly, która zdobyła nagrodę Grammy Awards 2019 za najlepszy album – „Hiding Place”.

Zespół zaprezentował także część twórczości młodego artysty gospel – Jonathana McReynoldsa. Jego drugi album, Life Music: Stage Two, osiągnął najwyższy wynik na wszystkich trzech listach przebojów w 2015 roku.

Sara Tomczak

Studiowała na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Zakresie Sztuki Muzycznej UAM Poznań oraz Wydziale Wokalistyki Jazzowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Wokalistka, czynnie działająca w projektach muzycznych Studia Edukacji Wokalnej Happy Singers m.in. : „ Adele” , „Nowaydays Song” „ Christmas Joy” „Christmas Songs” „ Norah Jones Songs” . Inicjatorka Friends&Music i wydarzeń kulturalnych w lokalu Trzecie Piętro w Kaliszu m.in. : koncerty takich artystów jak : bitu, Dorota Wróblewska, The Sunday Singers, Misha & Michał Szczęsny, Michal Atkins, Kinga Głyk, 12 kamieni i wielu innych.

Sara wierzy, że muzyka jest główną inspiracją oraz motywacją , która łączy ludzi bez względu na różnice między nimi.

W muzyczną podróż przenieśli nas:

Sara Tomczak – wokal

Dorota Wróblewska – piano

Marcin Mańka – gitara

Kuba Kogut – gitara basowa

Adam Tomczak – instrumenty perkusyjne

Karolina Janiak i Angelika Sowa – chórki

facebookFriends&Music

Kirszenbaum jest jak Wyspiański na mefedronie. Krakowski duet ożywia postfolkowe zgliszcza, wyznacza im świeże kierunki i wrzuca prosto na loopery, ze słowiańskim przytupem zderzając Toma Waitsa i Junip. Zola krzyczy na klezmerów, Henry Miller tańczy z Muminkami, a efektem jest melancholijna intertekstualna karuzela. Kierkegaard pisał o nich: „To chyba jazz”. Nic bardziej mylnego.

Od 2017 roku, zwlekający z debiutem fonograficznym artyści wielokrotnie pojawiali się na antenach Radia Kraków oraz Dwójki, Czwórki i Trójki Polskiego Radia, wzięli udział w Festiwalu Folkowisko, Letniej Akademii Filmowej i Green Zoo Festival, zwyciężyli w konkursach Festiwalu Synestezje 2017 i Dragon Folk Festu 2018, zostali laureatami Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2018 oraz Festiwalu FAMA 2018, nagrali klipy z Vintage Sessions, Backyard Music i SoFar Sounds Kraków, wystąpili na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, otwierali koncerty takich artystów jak Fisz Emade Tworzywo, Fifidroki, Wadada, Żywiołak, kanadyjski projekt Yamantaka//Sonic Titan czy Kapela Ze Wsi Warszawa oraz zagrali kilkadziesiąt koncertów w całej Polsce, w Czechach, w Niemczech i na Słowacji.

W warstwie muzycznej, mocno eklektyczny styl projektu oparty jest na bliskiej współpracy gitar, post-rockowych skrzypiec i nagrywanych na żywo loopów. Wszystko to składa się na współczesną i bardzo specyficzną interpretację słowiańskich, klezmerskich i anglosaskich folków, podlaną dynamicznym, szepcząco-krzyczącym duetem wokalnym. Wprawne ucho wychwyci wpływy takich artystów jak Fink, Andrew Bird, Warren Ellis, późny Tom Waits czy wczesny Nick Cave, wprawne oko dostrzeże zabawę mniej lub bardziej klasycznymi pozycjami kina niemego, wczesnego kina SF i innych, a wprawny czytelnik dopatrzy się intertekstualnej żonglerki nawiązaniami literackimi w warstwie tekstualnej, od Alberta Camusa i Franza Kafki, przez Tove Jansson i Gombrowicza, po samego Terry’ego Pratchetta.

Kirszenbaum to wspólne przedsięwzięcie Kacpra Szpyrki (filozofa, księgarza i skrzypka, który nagrywał m.in. z HellHaven) oraz Jakuba Wiśniewskiego (anglisty, muzyka i techwritera), których uprzednia współpraca w zespole Pora Wiatru zaowocowała ponad 150 koncertami, występem w finale programu Must Be the Music, główną nagrodą polskiej edycji Festiwalu Emergenza, serią crowd-fundingowych koncertów w tramwajach czy występem na niemieckim Taubertal Festival.

Obaj artyści prowadzą również intensywną działalność literacką. Kacper Szpyrka przygotowuje polskie przekłady poezji i tekstów filozoficznych z języka angielskiego i hiszpańskiego (efekty jego pracy ukazywały się w magazynach „Wizje” i „Inter”), a polsko- i anglojęzyczna proza Jakuba Wiśniewskiego publikowana była przez „Kontent”, „Wizje”, „Helikopter”, „Zupełnie Inny Świat”, „Inter” czy „Ha!art”.

W marcu 2019 nakładem Karrot Kommando ukazał się debiut płytowy zespołu: „Stypa komedianta” – dwubiegunowa maszynka do mielenia folku.

Debiut fonograficzny duetu Kirszenbaum ujarzmia całe zoo na wpół świadomych folkowych inspiracji, zamyka je w poetyckim pokeballu, rzuca nim o ściany dźwięku i wkłada wprost do gniazdka z shoegaze’owymi pejzażami, prowokując autentyczne, postfolkowe zwarcie.

Nieskrępowane gatunkowo, ale zamknięte w przemyślanych formach utwory kipią od intertekstualnych opowieści, w których Zola krzyczy na klezmerów, Pratchett pije z Muminkami, a Nietzsche tańczy polkę z Kafką. Efektem jest chimeryczna, melancholijna karuzela, za podsumowanie której wystarczy sześć słów: Kirszenbaum jest jak Wyspiański na mefedronie.

karrot.pl/kirszenbaum

facebook/Kirszenbaum

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ