Społeczne
Ponad 100 muzyków w Rezerwacie Archeologicznym! Za nami Ogólnopolskie Letnie Warsztaty Muzyki Dawnej [zdjęcia, wideo]
Do Kalisza zawitały zespoły muzyczne wraz z opiekunami z całej Polski - w sumie około 130 osób. Są to zespoły muzyki dawnej i osoby indywidualne. Od 29 czerwca do 4 lipca 2025 roku odbywają się XVIII Ogólnopolskie Letnie Warsztaty Muzyki Dawnej.

XVIII Ogólnopolskie Letnie Warsztaty Muzyki Dawnej to unikalne spotkanie młodych artystów z całej Polski.
- Przez prawie tydzień większość zespołów brała udział w poszczególnych, kilkugodzinnych warsztatach, więc pracowali intensywnie. To szkolenie przynosi efekty, które sprawdzimy podczas Festiwalu Muzyki Dawnej Schola Cantorum w lutym. Warsztaty obejmowały fidel, skrzypce, flet prosty, rebeki, bębny, mandorę, harfę, cymbały, śpiew, taniec i warsztaty ceramiczne - mówi Beata Kotecka, prezes Kaliskiego Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży Schola Cantorum.
Do Kalisza przyjechało ponad 130 muzyków z całej Polski m.in. woj. zachodnio-pomorskiego, pomorskiego, lubelskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego. Najmłodszy uczestnik ma 6 lat.
- Zainteresowanie warsztatami jest bardzo duże w stosunku do poprzednich lat. Od pandemii te inicjatywy kulturalne dla dzieci i młodzieży miały mniejszą skalę, więc odbudowanie tej siły jest sporym wyzwaniem. Cieszy duża liczba uczestników, 14 zespołów, jest wiele młodych ludzi, początkujących, uczniowie szkół podstawowych, a nawet przedszkolaki. Najmłodszy uczestnik ma 6 lat. Jest to bardzo ważne dla samego rozwoju kulturalnego dzieci. Możemy się integrować poprzez wspólną muzykę, taniec. To pokazuje, że przeżywanie kultury w sposób głębszy musi mieć charakter czynny. Nie wystarczy postawić głośnik i włączyć muzykę. To przeżywanie sztuki musi mieć charakter proaktywny i pozostanie w uczestnikach na dłużej - mówił prof. Marek Nahajowski z Akademii Muzycznej w Łodzi.
Nie zabrakło okazji do zademonstrowania warsztatu wykonawczego podczas koncertów towarzyszących – w PKO BP, przy Baszcie Dorotce, w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie — a także podczas finałowego koncertu na Zawodziu, stanowiącego podsumowanie szkoleń.
W PKO Bank Polski otwarta została wystawa prac Laureatów Konkursu "Twórczość plastyczna inspirowana muzyką dawną" z zeszłych lat. Kuratorką wystawy jest studentka WPA UAM Julia Kominkiewicz. Wernisaż wystawy uświetnił Zespół Muzyki Dawnej ARCANTHOS pod kierunkiem Elizy Fronszczyk - Gąsior.
1 lipca przy Baszcie Dorotce odbył się wieczorny koncert muzyki dawnej.
2 lipca odbył się koncert muzyki dawnej w Muzeum Leśnictwa - Powozowni. W Szklarni na Placu Podworskim, nastąpiło otwarcie wystawy prac laureatów 29. konkursu „Twórczość plastyczna inspirowana muzyką dawną”.
3 lipca w Rezerwacie Archeologicznym w Kaliszu odbył się koncert a także warsztaty ceramiczne dla plastyków i chętnych muzyków, podczas których pod okiem wykładowców Beaty Koteckiej z UAM oraz Piotra Mastalerza z UAP w Poznaniu, poznali tajniki różnorodnych technik ceramicznych w tym wypałów alternatywnych raku i raugo.
- Jest to japońska technika z XVI wieku i wywodzi się z ceremonii picia herbaty, gdzie od razu można było swoją czarkę poszkliwić i wykorzystać w ceremonii. Ta technika, którą dziś wdrażamy wywodzi się z lat 50-tych czy 60-tych z Ameryki. Jest to tradycyjna metoda ale trochę unowocześniona. Używamy do redukcji trocin, papieru, robi się też sagar. Najbardziej chodzi o to by zredukować glinę do czerni albo ze szkliwa miedziowego, które wypala się na zielono zrobić szkliwo czerwone, uzyskać efekt szkliwa opalizującego, czego nie uzyskamy w piecu stacjonarnym - wyjaśnia dr Piotr Mastalerz z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. - Raku w tłumaczeniu na język polski oznacza radość. Jak widać wszyscy uczestnicy z uśmiechem na twarzy tworzą swoje prace i oczekują na efekt końcowy. Wykorzystaliśmy różne techniki. Wiele prac inspirowanych jest najstarszą monetą Bolesława Chrobrego, odkrytą na Rajskowie. Tematyka prac była różnorodna - od naczyń po rzeźby, obiekty ceramiczne. Co komu w duszy grało to wykonał. Każdy znalazł coś dla siebie.
Proces wypalania glinianych dzieł trwa kilka dni. W Rezerwacie przygotowane już wcześniej prace były szkliwione. Sam proces topienia szkliwa trwa do 40 minut. Odbywa się w blisko 1000 stopniach Celsjusza.
Dodatkowym uzupełnieniem warsztatów były zajęcia taneczne z Dariuszem Brojkiem, poświęcone tańcowi historycznemu.
Pomocy i wsparcia przy wydarzeniach organizowanych w ramach letnich warsztatów udzieliły studentki Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu.
Warsztaty są przeznaczone dla dzieci i młodzieży, które wykonują muzykę dawną – od średniowiecza, przez renesans aż po barok – indywidualnie lub w zespołach – pod opieką swoich instruktorów. Uczestnicy mają szansę doskonalić swoje umiejętności pod okiem najlepszych specjalistów od wykonawstwa historycznego, wśród których znajduje się znakomita kadra dydaktyczna: Agata Sapiecha, Marek Nahajowski, Anna Wilk, Agnieszka Obst-Chwała, czy Katarzyna Czubek.
Organizatorem warsztatów jest Kaliskie Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży SCHOLA CANTORUM — od wielu lat zaangażowane w upowszechnianie muzyki dawnej wśród młodych pokoleń.
Warsztaty są świetną okazją do doskonalenia warsztatu przygotowującego uczestników do Festiwalu SCHOLA CANTORUM, którego 46. edycja odbędzie się w lutym przyszłego roku.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)


Wdzięczny Zespół Calisia.pl