Kultura

Muzyka organowa i kameralna w Kaliszu

2022-07-07 12:00:00 red.

Wydarzenie

Wydarzenie już się odbyło.

Już po raz piętnasty w Kaliszu odbywa się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Kaliskie Forum Organowe. 

Organizatorzy
Organizatorzy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej gości znakomitych artystów, z bogatym i różnorodnym repertuarem. 

 

3 sierpnia 2022

godz. 19.00

Rzymskokatolicka Parafia

Ordynariatu Polowego

p.w. św. Wojciecha i Stanisława

w Kaliszu

Paweł Opala - organy

Maria Pomianowska, Yu Mingije (CHINY)

- duet instrumentów orientalnych

Katarzyna Piątkowska-Pinczewska

- słowo o muzyce

W PROGRAMIE:

Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)

Cykl ośmiu utworów organowych, op.154

(Introitus, Gagliarda, Melodia monastica,

Aria semplice, Appassionata, 

Canzona solenne, Toccatina, Corale)

mel. tradycyjna z Chin

Wiosenny kwiat

Wyścig koni

Fryderyk Chopin (1810-1849) 

Mazurek op.33 nr 2

Maria Pomianowska - Oberek pandemiczny

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Preludium i Fuga f-moll, op.35 nr 5

transkrypcja: Christoph Bossert

Lin Hai - Zaślepienie

Maria Pomianowska - Warianty 

Quian Lei - Duża ryba

Maria Pomianowska - Pustynia

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Pierwsza Sonata organowa f-moll, op.65 nr 1

(Allegro moderato e serioso, Adagio,

Andante, Recitativo, Allegro vivace assai)

KONCERT 3 (66)

 

21 sierpnia 2022

godz. 18.00

Rzymskokatolicka Parafia

Ordynariatu Polowego

p.w. św. Wojciecha i Stanisława

w Kaliszu

Roman Perucki - organy

Łukasz Długosz - flet

Katarzyna Piątkowska-Pinczewska

- słowo o muzyce

W PROGRAMIE:

Cesar Franck (1822-1890)

Chorał a-moll nr 3

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Sulejka

Troestung

Aut Fluegeln des Gesanges

Alexandre Guilmant (1837-1911)

Marsz na temat Haendla

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941)

Melodia op.16 nr 2

Feliks Nowowiejski (1877-1946)

Preludium na temat Kyrie z Mszy XI

Louis Vierne (1870-1937)

Carillon de Westminster

Theobald Boehm (1794-1881)

Polonaise de Carafa op.8 

Leon Boëlmann (1862-1897)

Suita gotycka: Modlitwa i Toccata

Wojciech Kilar (1932-2013)

Aria

KONCERT 4 (67)

 

24 września 2022

godz. 19.00

Rzymskokatolicka Parafia

Ordynariatu Polowego

p.w. św. Wojciecha i Stanisława

w Kaliszu

Emanuel Bączkowski - organy

Daria Stachowicz - sopran

Katarzyna Piątkowska-Pinczewska

- słowo o muzyce

W PROGRAMIE:

Charles Gounod (1818-1893)

Marche Pontificale

Pietro Mascagni (1863-1945)

Ave Maria

(Intermezzo z opery Cavalleria Rusticana)

Francesco Viviani

Grand Processional March

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Jerusalem z oratorium Paulus op.36

Johann Gottfried Walther (1684-1748)

Concerto del Sigr. Meck 

appropriato all’ Organo nr 3

Allegro-Adagio-Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Agnus Dei z Mszy Koronacyjnej C-dur KV 317

Emanuel Bączkowski

Improwizacje

Georges Bizet (1838-1875)

Agnus Dei

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Adagio BWV 564

Magnificat in D Major, Quia respexit, BWV 243

Toccata i fuga d-moll BWV 565

 

 
 

MAŁGORZATA KLOREK - organy

Studia na wydziałach Wychowania Muzycznego i Instrumentalnym w Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu. Studiowała grę organową pod kierunkiem prof. R.Sroczyńskiego. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez wybitnych wirtuozów organów w kraju i za granicą. Współpracy ze znakomitym czeskim organistą-pedagogiem M.Šlechtą zawdzięcza artystka decydujące dla artystycznego rozwoju impulsy. Od wielu lat organizuje kursy interpretacji i improwizacji muzyki organowej w Szczecinie dla uczniów szkół średnich i wyższych w ramach Zachodniopomorskiego Festiwal Muzycznego im. Carl Loewe. Prowadzi klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F.Nowowiejskiego w Szczecinie. Jest koordynatorem polsko-niemieckiego projektu Europejskiej Akademii Organowej w Wartin i Angermünde (Niemcy). Pełni funkcję kierownika artystycznego licznych Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej. Jako solistka i kameralistka prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Posiada w swoim dorobku nagrania radiowe, telewizyjne oraz płytowe. Prowadzi badania nad historią kultury organowej miasta Szczecina i działającego w Szczecinie do 1945 roku warsztatu organmistrzowskiego Barnima Grüneberga. Opublikowała książkę poświęconą historii organów i organistów w szczecińskiej Kaplicy Zamkowej. 

EWA RUŁKA - flet

flecistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie oraz menedżer kultury – studia podyplomowe w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Współpracowała z Orkiestrą Kameralną Collegium Varsoviense w Warszawie, wykonując utwory od baroku do współczesności. Aktywnie działa na rzecz podniesienia poziomu nauczania szkolnictwa artystycznego, organizując bądź współorganizując kursy i warsztaty dla nauczycieli oraz uczniów szkół muzycznych, prowadzone przez uznanych artystów i pedagogów z Polski, a także z zagranicy. Umiejętności wykonawcze doskonaliła na licznych kursach interpretacji muzycznej oraz metodyki nauczania indywidualnego i kameralnego, prowadzonych m.in. przez profesorów: P.L.Graffa, P.Bernolda, E.Dastych-Szwarc, M.L.Mäkila, A.Wierzbińskiego. Od roku 2018 jest wykładowcą Kwalifikacyjnego Kursu Pedagogicznego dla czynnych zawodowo nauczycieli szkół artystycznych oraz Kwalifikacyjnego Kursu Zarządzania Oświatą dla nauczycieli szkół artystycznych. Kursy kwalifikacyjne organizuje Centrum Edukacji Artystycznej. Autorka artykułów dotyczących aspektów funkcjonowania szkolnictwa artystycznego. Prowadzi działalność pedagogiczną oraz koncertuje, jako solistka i kameralistka, w kraju i za granicą.

KATARZYNA PIĄTKOWSKA-PINCZEWSKA - słowo o muzyce

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Dyrygentury Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu. Od 1991r. pracuje na Uniwersytecie im. A.Mickiewicza w Poznaniu, Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. W 2000 r. w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie obroniła pracę doktorską. W latach 2002-2008 pełniła funkcję prodziekana ds. studiów stacjonarnych i spraw studenckich WP-A w Kaliszu, była członkiem Senatu UAM. W latach 2007-2012 była dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. H.Melcera w Kaliszu. Pełni funkcję prodziekana d.s. studenckich i kształcenia WPA UAM w Kaliszu. Aktywnie zajmuje się pracą naukową, wygłasza referaty na licznych konferencjach naukowych w kraju i poza jego granicami. Opublikowała kilkadziesiąt artykułów w czasopismach i wydawnictwach naukowych, jest autorką haseł encyklopedycznych, a także pierwszej w historii muzyki polskiej, monografii H.Melcera pt.: „Henryk Melcer-Szczawiński. Życie i twórczość” (Kalisz-Poznań 2002r.). Znaczną częścią pracy jest działalność organizatorska i popularyzatorska. Wspólnie z prof. A.Chorosińskim zajęła się organizacją koncertów cyklicznych: MUZYKA ORGANOWA EUROPY - cykl, który odbywał się w kaliskim Kościele Garnizonowym, KONCERTY MUZYKI ORGANOWEJ EUROPY cyklu obejmującego swym zasięgiem region południowej Wielkopolski oraz letnich koncertów KALISKIE FORUM ORGANOWE. W 2021 r. ukończyła studia podyplomowe MBA ZSW

PAWEŁ OPALA - organy

Urodzony w Sandomierzu. Pierwsze lekcje pobierał w klasie fortepianu M.Jazgiera. Kolejnym etapem było Diecezjalne Studium Organistowskie w Sandomierzu, gdzie zdobywał umiejętności gry na organach w klasie M.Rysia. Po ukończeniu Studium kształcił się  u krakowskiego organisty dr hab. M.Stefańskiego. W 2019 r. ukończył z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym F.Chopina w Warszawie w klasie organów prof. A.Chorosińskiego. W 2021 r. ukończył studia magisterskie na Wydziale Muzyki Kościelnej w klasie organów prof. I.Wyrwy. Z osiągnięć artystycznych warto wymienić udział w X Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P.Sweelincka w Gdańsku, w czasie którego zdobył drugą nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Sweelincka. Kolejnym osiągnięciem było zdobycie tytułu finalisty podczas I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Białymstoku. Jest jednym z wykonawców corocznych prezentacji wielkich organów Bazyliki Licheńskiej. Koncertuje też w ramach Sandomierskich Wieczorów Organowych.

MARIA POMIANOWSKA - instrumenty orientalne

Prof. doktor hab. sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała 25 lat temu rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Mą, J.Olejniczakiem, G.Goldsteinem, G.Rubelcabą, B.Marsalisem, K.Kalhorem, H.Alizadeh. W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny cesarskiej trwa do dzisiaj. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów. Ważniejsze odznaczenia i nagrody: Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” brązowy (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego (2016), Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018), Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” srebrny (2019). Nagroda im.W.Hulewicza (2019).

YU MINGIJE (CHINY) - instrumenty orientalne

Pochodzi z chińskiej prowincji Hebei. Aktualnie odbywa staż doktorancki w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem promotora prof.dr.hab. M.Pomianowskiej. W Chinach pracuje jako dziekan Wydziału Muzyki Instrumentalnej Kolegium Muzycznego Uniwersytetu w Hebei oraz jako nauczyciel gry na cytrze guzheng. Jest członkiem między innymi: Chińskiego Narodowego Towarzystwa Orkiestrowego, Chińskiego Stowarzyszenia Muzyków Guzheng oraz honorowym przewodniczącym Stowarzyszenia Muzyków miasta Shijiazhuang. Artystka koncertuje w Chinach i Japonii a od 2021 roku w Polsce. Wielokrotnie zasiadała w jury różnorodnych konkursów muzycznych w Chinach. Jako wykładowca ma też w swoim dorobku sukcesy pedagogiczne. Jej uczniowie zdobywają nagrody w międzynarodowych i krajowych konkursach. Wielokrotnie odznaczano została tytułem „Nauczyciel doskonały”. Komponuje muzykę osadzoną na tradycji chińskiej włączając też elementy elektroniki. Jest to zarówno muzyka solowa jak i przeznaczona na różne składy instrumentalne. Od 2016 roku, wraz z chińskim lutnikiem wykonującym guzhengi, Cao Lansuo, opracowuje nowy typ siedmiotonowej cytry o nazwie Zheng Xiaomeng. Napisała również unikalny podręcznik „Nowa siedmiotonowa cytra strunowa Zheng Xiaomeng, podstawowy gry na instrumencie”. Publikacja wydana została przez Yanshan University Press w październiku 2020r.

ROMAN PERUCKI - organy

Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. St.Moniuszki w klasie organów prof. L.Batora w 1985r. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku od roku 1997 (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku; jest I organistą Katedry Oliwskiej, członkiem Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim; jest powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów, remontów i restauracji historycznych organów Archidiecezji Gdańskiej i na terenie całej Polski. Koncertuje w kraju i za granicą (Europa, USA, Japonia, Australia, Ameryka Pd.). Jest jurorem m.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), w Paryżu, Petersburgu i Kaliningradzie (Rosja). Jest Dyrektorem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. W 2005r. grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli czy słynnych organach w Katedrze w Rydze. Występował również jako kameralista i solista m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą A.Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, NDR, telewizji brytyjskiej, słowackiej i innych. Nagrał 28 płyt, Messe pour les paroisses Fr.Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie w Polsce roku 1991, natomiast II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę (wydaną w 1998r.). Jest Dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz koncerty w kościołach Rumi, we Wdzydzach i Morągu. Od 1999 jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej oraz dyrektorem Konkursu Chórów „Maria Cantat”, członkiem jury Konkursu Pieśni Religijnej w Jastarni, organizatorem Festiwalu Muzyki Sakralnej w Gdyni. Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenie papieskie Pro eclessiae et Pontifice, złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej (2005r.), nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultura w roku 2007 otrzymał Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej Gloria Artis” Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006, nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. W marcu 2008 roku otrzymał nadany przez papieża Benedykta XVI Order Św. Sylwestra.

ŁUKASZ DŁUGOSZ - flet

Ambasador polskiej muzyki współczesnej, uznany przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Luxemburskie PIZZICATO za płytę "Flute Stories" okrzyknęło jednym z najwybitniejszych flecistów na świecie. Dwukrotny laureat prestiżowej nagrody fonograficznej Midem Classic Award, czterokrotny laureat nagrody fonograficznej „Fryderyki”. Za działalność kulturalną i promocję kultury polskiej został odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2019r. otrzymał od Prezydenta RP tytuł Profesora sztuki. Od wielu lat współpracuje z organistą R.Peruckim z którym koncertuje na całym świecie. Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych w Paryżu, Odense, Monachium. Jako solista występował w prestiżowych salach m.in.: w Carnegie Hall, w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthauswe Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe Oriental Hall w Kobe, Sala koncertowa im. P.Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd jak Z.Mehta, J.Levine, M.Jansons, W.Giergijew, J.L.Cobos, J.Maksymiuk, J.Krenz, J.Semkow, J.Kaspszyk, G.Chmura, A.Duczmal czy K.Kord. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego K.Pendereckiego pod batutą kompozytora. Koncert wykonywał m.in w Nowym Yorku, Pekinie, Doha, Berlinie, Paryżu, Londynie, Rydze, Koblenz, Helsinkach. W 2010r.  miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym M.Colina. Dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Nagrał 56 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską, które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award oraz Fryderyki. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Do tej pory powstało 182 utwory dedykowane jemu oraz żonie Agacie. Większość powstałych dzieł są to dzieła symfoniczne, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało w 2021r. Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich Artyście za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz poszerzanie repertuaru współczesnych kompozycji fletowych; za stymulowanie twórczości kompozytorskiej w tym zakresie oraz promocję nowej muzyki polskiej na świecie. Otrzymał również Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za promocję kultury polskiej na świecie.

EMANUEL BĄCZKOWSKI - organy

Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego F.Chopina w Warszawie gdzie z wyróżnieniem ukończył Wydział Instrumentalny - w klasie organów prof. A.Chorosińskiego (2010) oraz Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca w specjalności Muzyka Kościelna (dyplom z zakresu Dyrygentury, Śpiewu solowego i Akompaniamentu liturgicznego). Studiował organy i kompozycję organową w Conservatorio di Musica Santa Cecilia w Rzymie w klasie Maestro A.Licata. Ukończył Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne w UMFC (2009). Absolwent Studiów Menadżerskich dla Artystów, Twórców i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu W-skiego (2011). Absolwent Podyplomowych Studiów Formacji Biblijnej (2012-2014) oraz Podyplomowych Studiów Duchowości (2014-2016) na Uniwersytecie Kard. S.Wyszyńskiego w Warszawie. Stopień doktora sztuk muzycznych (2016) w dyscyplinie instrumentalistyka, w specjalności gra na organach. Jako solista i kameralista odniósł sukcesy na międzynarodowych festiwalach w Polsce, Izraelu, Niemczech, Portugalii, Italii i Francji. Występował ze znakomitymi artystami: K.Jakowiczem, I.Kłosińską, V.Brodskim, K.Szostek-Radkową, W.Ochmanem. Jest autorem publikacji naukowych oraz popularno-naukowych. Od 2005r. jest organistą w Kościele Środowisk Twórczych w Warszawie, gdzie prowadzi działalność artystyczną. Jego dorobek fonograficzny obejmuje 7 płyt CD o zróżnicowanym repertuarze, a także arcydzieło literatury europejskiej Faust - Petera Ebena. Twórca hejnału na odsłonięcie obrazu Jezusa Miłosiernego w Busku-Zdroju oraz autor opracowania muzycznego filmu archiwalnego o artyście malarzu księdzu Wł.Paciaku. W ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci, zrealizował z tenorem M.Zajdelem projekt Sacrum w polskiej liryce wokalnej – śladami kompozytorów znanych i nieznanych (2020). Z okazji 40. rocznicy Pontyfikatu Jana Pawła II koncertował na organach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W dniu 33. rocznicy Pontyfikatu JP II współtworzył nadzwyczajny koncert ekumeniczny w Kościele Wszystkich Świętych w Warszawie. W związku z jubileuszem 20-lecia Kongresu Polsko-Niemieckiego, w Kolonii, wykonał specjalny recital organowy. Wraz z Solistami i Chórem Opery Kolońskiej wraz z Chórami z Dortmundu i Dusseldorfu współtworzył Uroczystą Liturgię pod przewodnictwem J.E.ks. Abp. H.Muszyńskiego Prymasa Polski w Bazylice Santa Maria Himmelfahr. W Bazylikach Rzymu wykonał cykl recitali związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem promujących polską muzykę organową (2009-2018). Współtworzył: liturgię w Katedrze Radomskiej podczas której ks. P.Turzyński otrzymał Święcenia Biskupie, uroczysty Ingres Biskupa M.Solarczyka, liturgię pogrzebową abp. Z.Zimowskiego. Przez jedenaście lat koncertował na organach im. Jana Pawła II w Bazylice Licheńskiej. W 2007 r. wykonał recital dla J.Em.kard. T.Bertone Sekretarza Stanu Stolicy Apostolskiej, a w 2012 r. dla Prymasa Katalonii. Z okazji Europejskiego Kongresu Sodalicji Mariańskiej wykonał specjalny Papieski Koncert w Bazylice Wadowickiej (2015). Był inicjatorem i dyrektorem artystycznym: Papieskich Koncertów w parafii Św. Rodziny w Radomiu (2012-2017); Albertowych Wieczorów Muzycznych w Kościele Środowisk Twórczych (2005-2014); Albertowych Wieczorów Organowych w kościele Św. Brata Alberta w Busku Zdroju przekształconych od 2019r. w Festiwal Buska Jesień Organowa im. prof. F.Rączkowskiego; Cyklu koncertów organowych i kameralnych Spotkania z muzyką w Muzeum Wsi Radomskiej (od 2017). Członek: Związku Artystów Scen Polskich, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. W 2021r. za osiągnięcia w pracy artystycznej otrzymał Nagrodę Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ponadto odznaczony: odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej, Orderem Grobu Świętego, Orderem Jasnogórskiej Bogurodzicy, złotym medalem Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej, medalem za Zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej.

DARIA STACHOWICZ - sopran

Ostrowianka, absolwentka Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. D.Paziuk-Zipser oraz dr hab. A.Kubas-Kruk. Ukończyła także Wydział Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej tejże Akademii o specjalności Edukacja Muzyczna oraz Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Instrumentalnych. Swoje umiejętności wokalne rozwijała także pod okiem wybitnych profesorów i artystów jak M.Cichocka, P.Łykowski, F.Bottigliero, E.Iżykowska, E.Susmanek, I.Kremling, T.Żylis-Gara, I.Kłosińska oraz J.Sokorska-Kwika. Jest laureatką III nagrody podczas VII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. R.Petraka w Žilinie na Słowacji, uczestniczką finałowych etapów 35.Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H.Gabora Belvedere w Kapsztadzie w Republice Południowej Afryki. W październiku 2021 roku zdobyła II wyróżnienie oraz nagrodę specjalną Stowarzyszenia Artem Docenti podczas III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Viva Calisia w Kaliszu. Brała udział w wielu festiwalach, m. in. Wratislavia Cantans, Festiwal Moniuszkowski, Music Game Festival, Klara Festiwal, Festiwal Ludwiga van Beethovena. W sezonie 2015/16 była artystką Chóru Narodowego Forum Muzyki. Współpracowała z dyrygentami L.Sow, G.Guerrero, T.Zathey, A.Kosendiak, A.Franków-Żelazny, M.Sompoliński, P.Stanisławski, T.Wicherek, G.Antonini, Á.Fischer, J.Maria Florêncio, W.Pfaff. Ważnym doświadczeniem były również koncerty z orkiestrami Budapest Festival Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa. Obecnie koncertuje oraz prowadzi działalność pedagogiczną w zakresie nauczania śpiewu solowego, jak również indywidualnej emisji głosu w zespołach chóralnych.

Materiały informacyjne dostarczone przez wykonawców.

Wykonawcy foto 

WYKONAWCY:  

Małgorzata Klorek, Ewa Rułka, Katarzyna Piątkowska-Pinczewska, Paweł Opala, 

Yu Mingije, Maria Pomianowska, Roman Perucki, Łukasz Długosz, 

Emanuel Bączkowski, Daria Stachowicz

ORGANIZATOR:

Uniwersyteckie Stowarzyszenie na rzecz 

Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego 

UAM w Kaliszu ”ARTEM DOCENDI” 

 

PARTNERZY:

Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu 

Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu

Rzymskokatolicka Parafia Ordynariatu Polowego

p.w. św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu

 

DYREKTOR ARTYSTYCZNY:

prof. dr h.c. Andrzej Chorosiński

 

ORGANIZACJA KONCERTÓW:

Katarzyna Piątkowska-Pinczewska

 

DOFINANSOWANIE:

Koncerty dofinansowano ze środków finansowych budżetu miasta Kalisza oraz

budżetu Województwa Wielkopolskiego

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować