Usługi

MLEKOVITA inwestuje w ochronę środowiska

2020-07-31 09:00:00 red.

Grupa MLEKOVITA, lider branży mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej, nieustannie ewoluuje i stawia sobie ambitne cele. Dąży także do stosowania najwyższych standardów w zakresie ochrony środowiska. W tym poczyniła szereg inwestycji prośrodowiskowych, m.in. wybudowała kotłownię gazową i elektrociepłownię w zakładzie w Trzebownisku na Podkarpaciu, wybudowała elektrociepłownię w zakładzie w Lubawie oraz nową kotłownię gazową w zakładzie w Morągu.

fot. FB Mlekovita
fot. FB Mlekovita

Działania Spółdzielni Mleczarskiej MLEKOVITA realizowane są w oparciu o System Zarządzania Środowiskowego 14001. Jego ciągłe doskonalenie oraz integrowanie z Systemem Zarządzania Jakością ISO 9001 i Międzynarodowym Standardem Bezpieczeństwa Żywności FSSC 22000 służy stworzeniu jednego efektywnego systemu, który gwarantuje ciągłe zmniejszenie wpływu na środowisko.

– MLEKOVITA – lider polskiej branży spożywczej – dostarcza nie tylko produkty najwyższej jakości, ale również przyjazne dla środowiska. Ważnym elementem strategii firmy są zasady Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, uwzględniające między innymi kryteria ekologiczne. Dążymy do równoważenia celów we wszystkich aspektach naszej działalności, w tym także w obszarze ekologii. Jesteśmy świadomi naszego oddziaływania na środowisko, dlatego stale modernizujemy nasze zakłady. Efektem naszej szczególnej troski o ochronę środowiska są inwestycje dokonywane nie tylko w centrali, ale także m.in. w zakładach w Trzebownisku, Lubawie i Morągu – mówi Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu Grupy MLEKOVITA.

Tylko w ubiegłym roku wybudowano instalację wykorzystującą ciepło spalin z odnawialnego źródła energii, które zlokalizowane jest na przyzakładowej oczyszczalni ścieków w centrali Grupy MLEKOVITA i zagospodarowane w Fabryce Proszków Mlecznych. Efektem energetycznym inwestycji jest obniżenie zapotrzebowania na energię pierwotną z gazu ziemnego, przez zastąpienie części ciepła z kotłowni opalanej gazem ziemnym, ciepłem z odnawialnego źródła energii.

Elektrociepłownia zakładowa w oddziale MLEKOVITY w Trzebownisku to jedno z najnowocześniejszych centrów energetycznych zakładu przemysłowego w Europie. Obiekt wytwarza energię elektryczną, parę technologiczną oraz ciepłą wodę na potrzeby procesów produkcyjnych zakładu. W 2019 r. elektrociepłownia wyprodukowała energię elektryczną w ilości 4440 MWh oraz energię cieplną w ilości 26 534 GJ. Wybudowanie obiektu pozwoliło na rezygnację z istniejącej kotłowni węglowej, dzięki czemu zmniejszono oddziaływanie na środowisko – zredukowano emisję: dwutlenku węgla o 60%, tlenków azotu o 75%, tlenków siarki o 99%, a pyłów o 99%. Obiekt stał się samowystarczalny, jeśli chodzi o energię elektryczną i cieplną. Energia jest produkowana z odnawialnych źródeł energii, w tym przypadku substratem jest osad poflotacyjny i ściekowy z oczyszczalni ścieków, z którego jest produkowany biogaz zasilający kocioł gazowy. Z uwagi na znaczny wsad biogazu ograniczono zużycie gazu ziemnego. Inwestycja przyczyniła się do poprawy stanu środowiska na terenie Podkarpacia.

Także w zakładzie MLEKOVITY w Lubawie w minionym roku zaprojektowano i wybudowano elektrociepłownię, tworząc układ o mocy 0,99 MW. Wybudowany system kogeneracyjny będzie pokrywał niemal całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną zakładu. Kotłownia węglowa została wyłączona z eksploatacji. Wybudowano również i oddano do użytku nową kotłownię gazową w zakładzie MLEKOVITY w Morągu. W kotłowni zainstalowano dwa kotły parowe o wydajności pary 2 t/h i łącznej mocy 2,6 MW. Osiągnięto 95% sprawności nowej kotłowni, a średnioroczna ilość oszczędzonej energii finalnej to 377912,71 kWh/rok. Wyłączona z eksploatacji została niskowydajna kotłownia węglowa.

Inwestycje w centrali Grupy MLEKOVITA, w oddziałach w Trzebownisku, Lubawie i Morągu to tylko kilka przykładów inwestycji prośrodowiskowych, krok po kroku przeprowadzanych przez lidera branży. Poza dużymi projektami sukcesywnie wymienia też m.in. instalacje oświetleniowe w halach produkcyjnych oraz w magazynach na energooszczędne oświetlenie typu LED, dążąc tym samym do wprowadzania i utrzymywania najwyższych standardów w zakresie ochrony środowiska.

MLEKOVITA, firma o długoletniej tradycji i ugruntowanej marce nie tylko na rynku polskim, ale również zagranicznym, jest największą grupą mleczarską w Polsce. Tworzy ją 20 zakładów produkcyjnych i 32 własne centra dystrybucyjne, w tym pierwsze w branży hurtownie Cash&Carry. MLEKOVITA oferuje największy wybór nabiału w Polsce i Europie (m.in.: sery twarde dojrzewające typu holenderskiego, szwajcarskiego i angielskiego, sery topione i wędzone, sery pleśniowe, sery sałatkowo-kanapkowe, ser mascarpone, serek ziarnisty, sery mozzarella, mleka UHT o zróżnicowanej pojemności i zawartości tłuszczu, mleka pasteryzowane, śmietanki UHT, mleka zagęszczone, mleka smakowe, napoje wysokobiałkowe, kefiry, jogurty, maślanki, twarogi i twarożki smakowe, śmietany i śmietanki, masła i tłuszcze do smarowania, mleka w proszku, serwatkę w proszku oraz koncentraty białek serwatkowych), które są liderami kategorii w branży (np. mleko POLSKIE w butelce, mleko WYPASIONE, ser FAVITA, ser SOKÓŁ, masło ekstra POLSKIE). Pierwsza w kraju wprowadziła na rynek masło klarowane, jako jedyna w Polsce produkuje ser Cheddar oraz jedyna na Podlasiu – lody na skalę przemysłową.

MLEKOVITA pracuje zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania, obejmującym System Zarządzania Jakością ISO 9001, System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 oraz System Bezpieczeństwa Żywności FSSC 22000, który jest równoważny z IFS i BRC.

MLEKOVITA jest przedsiębiorstwem ze 100-procentowym kapitałem polskim i niekwestionowanym liderem branży w kraju oraz liderem eksportu sektora mleczarskiego (posiada uprawnienia eksportowe do 167 krajów świata). Posiada certyfikat koszerności (Koher Certificate) i certyfikat HALAL; została również wpisana do bazy Sedex – firm o etycznych standardach produkcji w łańcuchu dostaw. Za swój największy sukces uznaje przede wszystkim satysfakcję klientów, oferując im produkty najwyższej jakości i rokrocznie wprowadzając nowy asortyment, który nie tylko zdobywa uznanie konsumentów, ale i liczne nagrody (np. renomowane tytuły w badaniach konsumenckich i eksperckich: Doceń Polskie – Top Produkt, Laur Konsumenta, Wybór Konsumenta, Odkrycie Roku, Najlepsze w Polsce itp.; złote medale prestiżowych krajowych i zagranicznych targów, uznanie ekspertów biznesu: Lider Jakości Żywności, Lider Polskiego Biznesu, Heros Polskiej Gospodarki, Superbrands, Solidna Firma, Filar Polskiej Gospodarki itp.; oraz nagrody o znaczeniu międzynarodowym: Lider Polskiego Exportu, Mister Eksportu, Medal Europejski itp.). Efektywność zarządzania i osiągane rokrocznie coraz lepsze wyniki finansowe bezpośrednio przekładają się na systematyczny wzrost wartości marki MLEKOVITA, która według rankingu dziennika Rzeczpospolita jest obecnie najcenniejszą marką w produkcyjnym sektorze polskiej gospodarki.



Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Te artykuły mogą cię zainteresować