Społeczne

Który wariant obwodnicy Kalisza został wybrany na posiedzeniu KOPI 30 września? Burmistrz Jerzy Łukasz Walczak: „To my zdecydujemy, mieszkańcy gminy Nowe Skalmierzyce, gdzie ta obwodnica przez naszą gminę będzie przebiegać, a nie prezydent Kinastowski.”

2023-01-17 12:36:06 MW

Który wariant obwodnicy Kalisza był omawiany i przyjęty jako wiodący na posiedzeniu KOPI 30 września 2022 roku? 5 czy 6? To podstawowe pytania. Burmistrz Nowych Skalmierzyc twierdzi, że podczas trzygodzinnego posiedzenia, w którym udział brało około 50 osób omawiany i zatwierdzony był wariant 6 przedstawiony przez Nowe Skalmierzyce, jednak w oficjalnym protokole z posiedzenia widnieje, że wybrano wariant 5 za którym optuje prezydent Kinastowski. - Jestem zaskoczony, to podważa moje zaufanie do organów państwowych, że tak to działa, że co innego się mówi, a co innego jest na piśmie – mówi burmistrz Jerzy Łukasz Walczak i dodaje, że będzie walczył o swoje - Jestem przekonany, że 30 września został wybrany wariant 6. Wierzę w to że tak się stanie. Zrobię wszystko, żeby wariant 6 był realizowany – dodał włodarz Nowych Skalmierzyc.

fot. MW/zdjęcie ilustracyjne
fot. MW/zdjęcie ilustracyjne

Czym różni się wariant 5 od 6?

Żeby najlepiej wytłumaczyć czym różni się wariant 5 od wariantu 6 warto posłużyć się mapką.

Widzimy z niej, że różnice dotyczą samego przebiegu obwodnicy przez teren gminy Nowe Skalmierzyce. Wariant 5 (optowany przez prezydenta Kalisza) jadąc od Ostrowa Wielkopolskiego skręca w lewo za fabryką COM40 w Ociążu i dalej przez Trusków i Biskupice do Kościelnej Wsi. Natomiast wariant 6 (optowany przez burmistrza Nowych Skalmierzyc) proponuje wykorzystanie istniejącej już „obwodnicy Nowych Skalmierzyc” i utworzenie węzła trzy kilometry dalej (w stronę Kalisza) na wysokości Boczkowa i dalej poprowadzenie jej przez Biskupice do Kościelnej Wsi.

Posiedzenie KOPI 30 września. Co tam się wydarzyło?

Który wariant został wybrany jako wiodący podczas zebrania Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych 30 września 2022? To jest pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

- Wariantem optymalnym w ramach analizy wielokryterialnej okazał się wariant 5, co znalazło odzwierciedlenie w protokole z posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych – poinformowała nas 15 grudnia Alina Cieślak rzecznik prasowy poznańskiego oddziału GDDKiA - Ostateczny przebieg obwodnicy Kalisza zostanie zatwierdzony jednak w decyzji środowiskowej, którą wyda Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu. We wniosku o wydanie tej decyzji jako preferowany, zgodnie z protokołem z posiedzenia KOPI, wskazany zostanie wariant 5. Wariant 6 również znajdzie się we wniosku, ale jako wariant alternatywny – dodała.

To oficjalne stanowisko GDDKiA które otrzymaliśmy, jednak zupełnie inne stanowisko wypłynęło z Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie posła PO Mariusza Witczaka.

- 30 września 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Podczas tego spotkania rozpatrzono dokumentację w postaci studium techniczno-ekonomiczno środowiskowego dla zadania „Rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wlkp. – Kalisz – Konin, odc. B. Kokanin – Biskupice Ołoboczne (obwodnica Kalisza)”. Przeprowadzona analiza wielokryterialna wykazała, że wariantem preferowanym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji jest właśnie wariant 6, a wariantem alternatywnym jest wariant 5. W IV kwartale 2022 r. planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy inwestycji zaplanowano wstępnie w I kwartale 2024 r., a samą realizację w latach: 2026-2028 – pisze w dokumencie z 3 listopada Rafał Weber Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Która wersja jest prawdziwa? Która jest oficjalna? Kto ma rację?

Tak jak na poziomie GDDKiA i na poziomie Ministerstwa Infrastruktury są odmienne zdania w temacie wyboru wariantu tak włodarze Kalisza i Nowych Skalmierzyc twierdzą, że to właśnie ich wariant został wybrany.

Upór i forsowanie wariantu proponowanego przez burmistrza, który w mojej ocenie nie jest korzystny dla mieszkańców Nowych Skalmierzyc, dziwi. Protestujących przeciwko wprowadzeniu tego wariantu, którzy bezpośrednio są tym tematem zainteresowani, jest około piętnastu i trudno żeby tyle osób decydowało o obwodnicy dla stutysięcznego miasta. Wariant, który burmistrz Walczak proponował, przedłużyłby nam realizację tej inwestycji o co najmniej dwa lata. Skończyło się tak, jak zakładaliśmy, czyli wariant nr 5 okazał się być najwłaściwszym – powiedział prezydent Krystian Kinastowski na spotkaniu 10 stycznia z dziennikarzami - Nigdy nie będzie tak, że wszyscy będą zadowoleni z przebiegu danej trasy – dodał.

Zupełnie inne zdanie ma burmistrz Nowych Skalmierzyc - Na posiedzeniu KOPI 30 września brało udział 50 osób, które reprezentowały różne podmioty m.in. Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA, CPK, samorządy przez które ma ta obwodnica przebiegać. Przez trzy godziny mówiono tylko o wariancie 6. Na koniec, na pytanie prezydenta Krystiana Kinastowskiego „kiedy zapadnie ostateczna decyzja?” prowadzący spotkanie dyrektor Stańczak odpowiedział wyraźnie „właśnie zapadła, w tej chwili, że wybrano wariant 6” – mówi burmistrz Jerzy Łukasz Walczak.

Protokół – tak było czy nie?

Z posiedzenia powinien zostać spisany protokół. Burmistrz Walczak został poinformowany, że zostanie to zrobione w ciągu około trzech tygodni – Minęły trzy tygodnie, cztery, pięć. Zaczęliśmy się niecierpliwić. Nie ukrywam, że kontaktowałem się z parlamentarzystami i byłem uspokajany, że wszystko jest w porządku i pod kontrolą. Gdy minęły dwa miesiące wysłałem pismo do dyrekcji GDDKiA, że jestem zaniepokojony tym, że nie został sporządzany jeszcze protokół KOPI. W ciągu dwóch dni otrzymałem protokół. Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu i zażenowaniu w protokole jest napisane, że został wybrany wariant 5 – mówi burmistrz dodając, że w spotkaniu brało udział około 50 osób i według niego wszyscy są zaskoczeni, że w protokole został wskazany wariant 5 gdy na spotkaniu omawiano wyłącznie wariant 6.

- Jestem zaskoczony, to podważa moje zaufanie do organów państwowych, że tak to działa, że co innego się mówi, a co innego jest na piśmie. Ta rozbieżność mnie niepokoi. Wystąpiliśmy z wnioskiem o sprostowanie treści protokołu. Jesteśmy w kontakcie z zewnętrzną kancelarią prawną, na ten moment wystąpiliśmy o sprostowanie treści protokołu. Czekamy na odpowiedź dyrekcji GDDKiA – mówi nam burmistrz Nowych Skalmierzyc - Nie wiem co się stało. Na końcu spotkania prezydent Kinastowski powiedział, że wariant 6 nie jest zły dla Kalisza. On nie jest zły, on jest bardzo dobry tylko nie chce tego wprost powiedzieć, nie wiem dlaczego - dodaje

Burmistrz Jerzy Łukasz Walczak: „Mam argumenty!”

Włodarz Nowych Skalmierzyc twierdzi, że to on ma rację w tym sporze. Wystąpił o przekazanie oficjalnego nagrania z posiedzenia. Ma pewność, że wskazano wtedy jego wariant. Ale mówi też, że ma inne argumenty, które przemawiają na korzyść jego wariantu.

- Rozwiązanie z węzłem w Boczkowie będzie służyło mieszkańcom gminy Nowe Skalmierzyce, ale również Kalisza, dlatego że obwodnica ma nam służyć, a nie biec obok nas. Obwodnica, która biegnie 10 km przez pola i nie ma żadnego węzła, nic nam nie daje, my takiej obwodnicy nie chcemy. Skoro ma biec przez nasze tereny i nasze grunty to chciałbym żebyśmy to my zdecydowali gdzie ona konkretnie pobiegnie i żeby również uwzględniała nasze interesy – mówi burmistrz Jerzy Łukasz Walczak - Jak mieszkańcy południowej części Kalisza będą dojeżdżać do pierwszego węzła na obwodnicy, który przy wariancie 5 zlokalizowany jest na DK 12 przy ul. Poznańskiej? Będą się tłuc przez miasto, będą blokować miasto – dodaje burmistrz i przekonuje, że węzeł w Boczkowie będzie służył dobrze kaliszanom - Jeżeli zrobimy węzeł na południu, przy granicy z Kaliszem będą również z niego korzystać mieszkańcy Kalisza. Otrzymuję mnóstwo pozytywnych słów, że ten wariant który przedstawiłem jest lepszy. To jest również dobre rozwiązanie dla mieszańców Kalisza, nie tylko dla mieszkańców gminy Nowe Skalmierzyce.

Kolejnym argumentem włodarza Nowych Skalmierzyc są konsultacje społeczne, które zostały przeprowadzone przed wyborem wariantu - Na potrzeby społecznego oddziaływania w toku procedowania, który wariant ma zostać wybrany została opracowana ankieta skierowana do mieszkańców gminy. W tej ankiecie wzięło udział około 200 mieszkańców, z tego około 170 opowiedziało się za wariantem 6. Więc to nie jest tak, że to było 15 rolników, to my mieszkańcy zdecydowaliśmy – mówi Jerzy Łukasz Walczak - To mieszkańcy się na ten wariant 6 zgodzili, to oni chcą tego wariantu. Nagle przy sporządzaniu protokołu nikt się z nimi nie liczy. Po co to wszystko? Po co te zabiegi? Po co ta ankieta? - pyta retorycznie .

Kolejny argument to argument ekonomiczny. Według burmistrza, jego wariant jest przyjaźniejszy dla portfeli zarówno mieszkańców jak i przedsiębiorców z Kalisza i Nowych Skalmierzyc, bo przez węzeł w Boczkowie będą oni mieli bliżej do DK 25.

Kalisz chce decydować za Nowe Skalmierzyce? „Uważam, że to spore nadużycie ze strony pana prezydenta, że ingeruje w nasze kompetencje”.

Burmistrz jest wyraźnie poirytowany całą sytuacją związaną z wyborem wariantu przebiegu obwodnicy. Nie chce aby tak ważne sprawy były omawiane za jego plecami - To my zdecydujemy, mieszkańcy gminy Nowe Skalmierzyce gdzie ta obwodnica przez gminę Nowe Skalmierzyce będzie przebiegać, a nie prezydent Kinastowski. Uważam, że to spore nadużycie ze strony pana prezydenta, że ingeruje w nasze kompetencje. Wiem, że to obwodnica Kalisza, ale przy okazji żebyśmy to my z niej korzystali, bo ona ma służyć mieszkańcom a nie interesom pana prezydenta – mówi nam włodarz Nowych Skalmierzyc, deklarując jednocześnie, że nie chce przedłużać prac, a chce jedynie aby obwodnica służyła dobrze wszystkim mieszkańcom na wiele lat.

- Samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce nie zamierza blokować inwestycji jaką jest rozbudowa DK 25. Od samego początku stoimy na stanowisku, że obwodnica Kalisza oraz trasa szybkiego ruchu w kierunku Konina jest niezwykle potrzebna kaliszanom, mieszkańcom całego regionu południowej Wielkopolski, w tym zgłasza Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Nie ulega wątpliwości, że ta droga musi powstać, jednak nie zgadzamy się, aby społeczność naszej gminy była marginalizowana kosztem niechęci prezydenta Kalisza do jakichkolwiek rozmów oraz kompromisów. Jako burmistrz od samego początku stoję po stornie mieszkańców i wspólnie w gronie ekspertów wraz z innymi samorządowcami staramy się szukać optymalnego rozwiązania. Nie możemy jednak pozwolić, aby o losach inwestycji mającej wpływ na tysiące osób decydowały zakulisowe rozmowy w cieniu kaliskiego magistratu – czytamy w piśmie burmistrza dotyczącym sprostowania wypowiedzi prezydenta Kinastowskiego z 10 stycznia na temat wyboru wariantu obwodnicy.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować