Kultura

Koncertowo i deszczowo w drugi dzień 28. LA STRADY [zdjęcia, wideo]

2021-06-13 13:00:00 CKiS

W festiwalową sobotę posłuchaliśmy koncertów na ulicy oraz zachwyciliśmy się nowoczesnymi formami spektakli.

CKiS
CKiS

Teatr Nikoli – „Księżycowa droga”

spektakl dla szerokiej widowni

Jeśli czegoś bardzo pragniemy, cały wszechświat potajemnie nam sprzyja. Marzenia są bowiem jak księżyc - niby daleko, a jednak na wyciągnięcie ręki. Nie możemy go zatrzymać, ale możemy za nim podążać, a doprowadzi nas tam, gdzie w głębi serca chcemy dotrzeć „Księżycowa droga” to zaskakująca wędrówka dwóch oryginalnych postaci. Nie jest to jedynie wyprawa po świecie, ale też podróż w głąb siebie.

Podczas spektaklu stajemy się świadkami poruszającej pogoni za marzeniami. I chociaż owe marzenia bywają różne; świadczą o pragnieniu poznawania świata i tego, co wydaje się być nieosiągalne.

Przedstawienie adresowane jest do szerokiego grona odbiorców. Każdy interpretuje je na swój sposób.
Jednak niezmienne jest to, że sztuka oddziałuje na ludzką wrażliwość, porusza wyobraźnię, a proste przedmioty nabierają w niej nowego, symbolicznego sensu…

reżyseria: Mikołaj Wiepriew * aktorzy: Dominika Jucha, Mikołaj Wiepriew

Teatr Nikoli łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii, tańca współczesnego i sztuki cyrkowej. Wszystkie przedstawienia to pantomimiczne występy, gdzie muzyka, ruch i gest są najważniejsze. Największy nacisk stawiany jest na humor i pozytywną energię, które ułatwiają widzowi swoiste wejście w oglądany spektakl oraz przeżywanie go wspólnie z aktorami. Dzięki nawiązanemu porozumieniu na linii artyści-publiczność, oglądający mogą wyjść po spektaklu pełni pozytywnych emocji i chęci do dalszego obcowania ze sztuką. W swoim repertuarze posiadamy zarówno spektakle sceniczne jak i plenerowe. Ich różnorodna forma, bogactwo treści oraz duża dawka humoru sprawiają, że adresatami twórczości Teatru Nikoli mogą być ludzie w każdym wieku.

https://nikoli.pl/


CzessBand

koncert uliczny

CZESSBAND to warszawska kapela, grająca muzykę akustyczną inspirowaną folklorem miejskim na świecie. Celem nie jest dosłowna rekonstrukcja czy muzyczny skansen, bo żyjemy tu i teraz, mamy Internet, komórki, empetrójki i nieograniczony dostęp do muzyki z dowolnych zakątków świata.

Staramy się przypomnieć, że muzyka warszawska to muzyka wielu wpływów światowych i że stolica zawsze na te wpływy była otwarta. Daleko nie szukając – np. apaszowskie tango ma swe korzenie w Argentynie, a polka galopka pochodzi z Czech.

Dlatego bez skrępowania czerpiemy z wszelkich gatunków, nawet tych niekoniecznie kojarzonych z folklorem warszawskim – z bluegrassu bierzemy sobie drive, z Bałkanów piękne melodie, z Węgier przytup, z Bliskiego Wschodu orientalne, zakręcone tematy, a z Warszawy – energię życiową, tradycję inspirowania się muzyką świata oraz bogactwo pięknych, warszawskich szlagierów. Mimo że na świecie znane są gatunki uliczne takie jak portugalskie fado czy greckie rebetikos, mało kto wie, że Warszawa jako jedyne miasto w Polsce może pochwalić się swoim rdzennym muzycznym folkiem.

CzessBand nie zapomina też, że muzyka ulicy to w dużej mierze muzyka taneczna i rzadko podczas koncertów zdarza się, by nikt z publiczności nie tańczył.  Koncerty zawsze są żywiołowe, nie nużą słuchaczy, a dzieci, dorośli i osoby starsze bawią się równie dobrze. Zespół świetnie czuje się zarówno na dużych koncertach plenerowych, jak i na imprezach bardziej kameralnych, a nawet zupełnie unplugged, np. w warunkach ulicznych.

W skład zespołu CzessBand wchodzą doświadczeni muzycy, grający na co dzień i współpracujący z takimi gwiazdami, jak Katarzyna Nosowska, Łąki Łan, Maćko Korba, Tony Gatlif, Village Kollektiv, Swoją Drogą Trio. Zespół powstał z miłości muzyków do instrumentów akustycznych, w tym tak ciekawych i rzadkich w Polsce, jak lira korbowa, gitara rezofoniczna czy gitara Maccaferri.

Do tej pory można było usłyszeć na licznych koncertach w Polsce, a także w mediach ogólnopolskich, m.in. w trzeciej edycji programu Must Be The Music, gdzie z tak niekomercyjnym repertuarem doszli aż do półfinałów. Zespół brał udział w audycji Programu Trzeciego Polskiego Radia pt. „Trójkowy Znak Jakości”. Wystąpili też w warszawskim teatrze Roma na koncercie „Polscy artyści dzieciom Gruzji” – u boku takich artystów, jak Katarzyna Nosowska, Stanisław Soyka, Aida, Robert Gawliński. Istotny dla zespołu był również koncert na najważniejszym w Polsce festiwalu folkowym Nowa Tradycja 2010. Podczas tego wydarzenia, którego organizatorem jest Polskie Radio, CzessBand wraz z zespołem Maćko Korba i zagranicznymi gośćmi nagrał utwory, których można posłuchać na stronie www.reverbnation.com/czessband. W 2011 roku CzessBand wystąpił na folkowej scenie „Przystanku Woodstock”, gdzie został bardzo ciepło przyjęty przez publiczność.

https://www.facebook.com/CzessBand


Plac CKiS 

Teatr Usta Usta republika -„Cykl”

spektakl multimedialny

A co jeśli czas jest kolisty, goni za własny ogonem, a świat powtarza się, pedantycznie i bez końca. Próbując porządkować rzeczywistość, szukamy logicznego ciągu zdarzeń, rysujemy linię prostą. Cykliczność i powtarzalność powraca jednak podświadomie. Niepodzielnie rządzi w naszych snach i marzeniach.

Cykl to spektakl multimedialny, łączący instalację przestrzenne, grę aktorską oraz wizualizacje. Odnosi się do regularności, powtarzalności elementów codzienności, natręctw, cykliczności marzeń sennych, które wpływają na naszą osobowość i sposób istnienia. Przedstawienie składa się z cyklu tych obrazów, które od zawsze śnimy wspólnie, wydobytych z podświadomości, symbolizujących ludzkie lęki, słabości i pragnienia.

reżyseria: Wojciech Wiński * scenariusz: Ewa Kaczmarek, Wojciech Wiński * aktorzy: Ewa Kaczmarek, Agnieszka Nowacka, Roman Andrzejewski, Marcin Głowiński, Mikołaj Podworny, Artur Śledzianowski * kostiumy: Idalia Mantas * muzyka: Michał Kowalonek * animacje: Arek Nowakowski

z recenzji:

„Tematem eksperymentalnego przedstawienia jest ludzka podświadomość – senne koszmary, marzenia, lęki i wyparte pragnienia. Ukazane zostały one w kilku symbolicznych obrazach, wykreowanych przez aktorów i projekcje wideo wyświetlane na ścianach sześciobocznej konstrukcji. Każda ściana to inny sen – inna obsesja, pragnienie i odmienna muzyka. Obrazy przesuwają się i powtarzają, tworząc rodzaj cyklu – każdy widz ma szansę odnaleźć się w którejś z niepokojących fantasmagorii.” (MAGDALENA FIGZAŁ-JANIKOWSKA / teatralny.pl)

http://www.ustausta.pl/


Muzikanty – „Synowie Muzytronu” (prapremiera)

spektakl/koncert

Muzikanty — „Synowie Muzytronu” a co, jeśli za sto, dwieście lat największym zagrożeniem ludzkości nadal będą zgromadzenia kulturalne?

Czy, kiedy wreszcie pokonamy kolejnego wirusa — będziemy pamiętać, jak to było? czy będziemy potrafili do nich wrócić…? W odległej, post-pandemicznej rzeczywistości, gdy ludzie na powrót zamkną się
w swoich lepiankach, a Kapłani Historii spierać się będą o to, czy Michael Jackson istniał naprawdę — pojawią się wędrowni Kataryniarze, opowiadający o zamierzchłych czasach, gdzieś pomiędzy XX i XXI wiekiem, i o tym dziwnym fenomenie, którego korzenie sięgają początków ludzkości, a od którego odwróciła
się ona bezpowrotnie… o koncertach.

Z pomocą swoich archaicznych machin, wędrując od osady do osady, na obrzeżach państw-miast, narażając się na gniew Kapłanów — snuć będą historie, jakie słyszeli z dziada-pradziada, być może, tylko odrobinę mijając się z tym, jak było naprawdę… bo czy rzeczywiście istniał jakiś zaginiony Bóg, którego czciły setki tysięcy na stadionie w Wembley, a którego prorokami byli Bono i Mercury? czy ktoś może rozwikłać, co znaczyły tajemnicze inskrypcje MTV i VHS? I kim, u diabła, był Zenobius Martynikus?

Po raz kolejny na pograniczu koncertu i ulicznego widowiska, tym razem w nurcie retro-futurystycznej opowieści dziadowskiej, z projekcjami, pirotechniką i gargantuiczną ilością dźwięków, którym nie pozwolą odejść w zapomnienie — Muzikanty zapraszają do ich fantasmagorycznej, kwadrofonicznej, objazdowej
przyczepy grającej! Z zachowaniem pandemicznych nakazów, ale zdecydowanie wbrew wyraźnej
niechęci Zwierzchników Narodów do zgromadzeń muzycznych!

https://muzikanty.com/


28.LA STRADA – PROLOG. PROGRAM

28. LA STRADA – tradycja a nowoczesność. PROGRAM


Plac CKiS – codziennie czynny ogródek na tarasie (Kulinarny Łącznik)


Kierownik artystyczny – Katarzyna Guzowska-Lelental

Pomysłodawca i kierownik artystyczny do 26. edycji – Andrzej Tylczyński

Prowadzenie – Karolina Romke & Tomek Michalak (prezenterzy Radio Centrum)

Projekt plakatu i afisza: Tomasz Wolff

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować