Społeczne

Kolej Dużych Prędkości: Jest wniosek o decyzję środowiskową dla fragmentu "Y". Czy uda się zoptymalizować linie kolejowe w Kaliszu?

2024-12-17 13:30:00 red./CPK/Inwestycje Kaliskie

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. Jest to 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą kluczowe miasta w regionie oraz będą istotnym punktem transeuropejskiej sieci TEN-T. Czy jest szansa by w ramach inwestycji zoptymalizować linie kolejowe w Kaliszu? Nasz czytelnik proponuje konkretne rozwiązania.

zdjęcie ilustracyjne/Pexels.com
zdjęcie ilustracyjne/Pexels.com

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/hBędzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości. 

Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Został złożony w ramach Umowy Wykonawczej na prace projektowe zawartej 28 lutego 2024 r. przez CPK z konsorcjum w składzie: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. 

Co ważne, w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa. Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł.

Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. “Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł. 

- Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnejdodał dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK. 

Większość odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem i Sieradzem znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w woj. łódzkim). W spółce CPK trwają jednocześnie prace mające na celu ewaluację dotąd analizowanych, jak i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych (innych niż „Y”) w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej.

To szansa dla Kalisza

Jeden z naszych czytelników, Robert, proponuje w ramach inwestycji w Kaliszu optymalizację położenia łącznicy LK85-LK14 oraz przy okazji LK14.

LK14 na wschód od stacji Kalisz może być:

  • alternatywna propozycja A (szczegóły niżej) -- przebudowana między stacją Kalisz i Lasem Winiarskim (wymaga nowego mostu na Prośnie) lub
  • alternatywna propozycja B -- przebudowa LK14 tylko między stacją Kalisz i lewym brzegiem doliny Prosny z zachowaniem starego mostu, ale ze skasowaniem części zakola LK14 na południe od LK85 i ul. Piwonickiej.


- Dodatkowo stacja Kalisz powinna być rozbudowana na tyle, aby mogło tutaj kończyć bieg znacznie więcej pociągów, również tych do Ostrowa Wlkp., do Poznania, czy do Konina (po zbudowaniu LK Kalisz–Konin). Obecnie tworzenie nowych połączeń jest ograniczone ze względu na zbyt małą liczbę peronów i torów na stacji w Kaliszu - pisze czytelnik Robert.

 

Alternatywna propozycja dla przejścia LK85 i LK14 przez Kalisz

Na podstawie W91a zaproponowanego przez CPK

- Może przy przebudowie stacji i budowie LK85 jest dobry moment, aby uporządkować LK14 w Kaliszu? Może to jest najlepszy moment na likwidację pogibasów LK14 między Lasem Winiarskim i Zagorzynkiem? Teraz nadarza się jedyna okazja, która się nie powtórzy - pisze czytelnik, podając konkretne propozycje.

LK14 mogłoby iść razem między Lasem Winiarskim i Częstochowską, a następnie od Częstochowskiej odbijać razem z łącznicą KDP w kierunku obecnego ciągu LK14 na Zagorzynku.
Byłyby potrzebne dwa mosty kolejowe, jeden dla LK85, drugi dla LK14. Układ drogowy na Zagorzynku uległby zmianie, ul. Piwonicka mogłaby łączyć się z ks. Jolanty.

Możliwe jest skrócenie trasy dla pociągów KDP jadących przez stację w Kaliszu o 1,5 km. - Dzięki temu pociągi KPD jadące przez stację w Kaliszu miałyby do pokonania ~2,3 km po łuku między rz. Prosną i ul. Budowlanych, zamiast ~3,8 km jak w wariancie 91a. A więc ~1,5 km mniej - dodaje Robert.

Na schemacie poniżej Robert oznaczył:
* żółtą linią nowy ślad LK14
* zielonymi kropkami łącznice między LK85 i LK14
 (w okolicach Częstochowskiej na południe od Rypinka)
(W91a [propozycja CPK]: ciemnoczerwona linia – LK85; czerwona linia – odgałęzienie do Kalisza [fragment LK14 i łącznice LK85-LK14])

 

 



W91a - długość linii 3,8 km:


propozycja - długość linii 2,3 km:


Różnica poziomów między prawym brzegiem doliny Prosny (gdzie będzie osadowiony most kolejowy) i łukiem LK14 na przecięciu ze Świętokrzyską to 18 metrów na 1,8 km toru, a więc nachylenie podłużne torów wynosiłoby 10 promili. Dawałoby to jeszcze zapas, umożliwiający budowę łącznic do LK14 na różnych poziomach z torami głównymi.

Co więcej proponowana trasa idzie brzegiem małego wzgórza, które się powoli wznosi. Trzeba będzie wykonać roboty ziemne i być może dać tory w krótkim tunelu (budowanym metodą odkrywkową) zlokalizowanym pod ul. Częstochowską.

Mapa poniżej zawiera wartości wysokości na planowanej trasie LK14 oraz łączników:

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować