Kultura

Karnawał trwa. Filharmonia Kaliska zaprasza na Klarnetowe fajerwerki

2022-01-22 09:30:00 Filharmonia Kaliska

Wydarzenie

Wydarzenie już się odbyło.

4 lutego o godzinie 19:30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert w ramach karnawału - Klarnetowe fajerwerki. Usłyszymy fantazje koncertowe na tematy ze słynnych oper świata.

Filharmonia Kaliska
Filharmonia Kaliska

W lutym karnawał w Filharmonii trwa w najlepsze. Przed Państwem dwa emocjonujące koncerty: Klarnetowe Fajerwerki oraz koncert walentynkowy Let’sfall in Love

W programie obu wydarzeń mnóstwo jest nieposkromionych emocji, tanecznych tematów i błyskotliwych aranżacji. Podczas koncertu walentynkowego, który odbędzie się 11 lutego, usłyszą Państwo znane i lubiane piosenki o miłości w aranżacji Leszka Kułakowskiego.

Natomiast pierwszy z koncertów, Klarnetowe Fajerwerki to klasyka gatunku. Już 4 lutego na scenie kaliskiej filharmonii wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich klarnecistów –Krzysztof Grzybowski, który jako jedyny Polak ukończył studia mistrzowskie u legendy klarnetu Sabine Meyer (MusikhochschuleLübeck). W programie zabrzmią fantazje koncertowe na tematy ze słynnych oper świata, takich jak mistrzowska La Traviata i Rigoletto Giuseppe Verdiego oraz La donna del Lago Gioachino Rossiniego.Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi jeden z najbardziej obiecujących, a jednocześnie niezwyklejuż doświadczonych polskich dyrygentów młodego pokolenia Szymon Makowski, finalista prestiżowych międzynarodowych konkursów dyrygenckich, takich jak: Konkurs im. Dmitri Mitropoulosa w Atenach (2010), 53.Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Dyrygentów w Besançon (2013) oraz wkonkurs im. G. Soltiego we Frankfurcie nad Menem (2015).

Zoltán Kodály najwybitniejszy kompozytor węgierski po Béli Bartóku skomponował Tańce z Galanty na 80 – lecie Budapeszteńskiego Towarzystwa Filharmonicznego.  Żywiołowy poemat taneczny czerpie motywy z ludowych tańców węgierskich oraz zasłyszanych przez Zoltana melodii cygańskiej orkiestry z Galanty.

Oparte na węgierskich motywach ludowych Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa to jedne z najbardziej znanych utworów kompozytora.

W programie znajdzie się również Taniec kobiet i Taniec mężczyzn z jednoaktowej opery Alekorosyjskiego kompozytora Sergiusza Rachmaninowa.

 

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej: Aula Wydziału
Pedagogiczno-Artystycznego  UAM przy ul. Nowy Świat 28/30 (wejście do sali wyłącznie od strony parkingu). Bilety można nabyć w kasie biletowej przy ul. Al. Wolności 2 od pon.-czw., UWAGA ZMIANA: od godz. 11:00 do 17:00. W pt. od godz. 13:00-16:00 oraz online na stronie:https://bityl.co/Ah2I

4 lutego 2022 r.

godz. 19:30

 

Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej

Krzysztof Grzybowski – klarnet

Szymon Makowski - dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

 

Luigi Bassi - Fantazja koncertowa na tematy opery

"Rigoletto" Giuseppe Verdiego


Donato Lovreglio - Fantazja koncertowa na tematy opery

"La Traviata" Giuseppe Verdiego


Gioacchino Rossini - Introdukcja, temat z wariacjami na temat opery

"La donna del Lago"

 

Johannes Brahms - Tańce Węgierskie (1,3,5,10)

Sergiusz Rachmaninow – Taniec kobiet i Taniec mężczyzn z opery

"Aleko"

Zoltán Kodály - Tańce z Galanty
 

Ceny biletów:

Normalny: 50 zł
Ulgowy: 40 zł

Bilety online: https://filharmoniakaliska.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/378766/ref/b24_filharmoniakaliska/lang

 

Biografia

Krzysztof Grzybowski należy do grona najwybitniejszych polskich klarnecistów. Jako jedyny Polak ukończył studia mistrzowskie u legendy klarnetu Sabine Meyer (MusikhochschuleLübeck). Po studiach mistrzowskich kontynuował studia kameralne pod kierunkiem prof. Wolfganga Meyera oraz prof. Eduarda Brunnera (Hochschulefür Musik Karlsruhe). Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydział w Białymstoku w klasie prof. Mirosława Pokrzywińskiego.

Dał się poznać jako znakomity solista i kameralista. Jest regularnie zapraszany na prestiżowe festiwale w całej Europie takie jak np.: „Kissinger Sommer” Bad Kissingen, „Appenclassic” Hamburg, „ISA Wien Musikfestival” czy „Max RegerMusiktage” Weiden. Jako solista występował z kilkudziesięcioma orkiestrami w Europie, między innymi: London Gala Orchestra, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra SinfoniaIuventus, Sinfonietta Cracovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, INSO Lviv Symphony Orchestra, Harmonia Nobile Chamber Orchestra, Flensburger Bach Ensemble oraz wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Polsce.

Mimo swojego młodego wieku występuje z artystami najwyższej światowej klasy. Wśród nich można wymienić chociażby: Sabine Meyer, Wolfgang Meyer, Igor Levit, Fil Liotis, DanjuloIshizaka, AndreiIoniţă, Michał Klauza, Krzesimir Dębski.

Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Amadeus Wind Ensemble, utworzonego z myślą o upamiętnieniu 225. rocznicy śmierci Wolfganga Amadeusza Mozarta, w którego skład wchodzą członkowie London Symphony Orchestra, wybitni polscy instrumentaliści, soliści oraz członkowie najlepszych polskich orkiestr. Koncert inaugurujący działalności zespołu odbył się w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

Wziął udział w premierowym nagraniu Concertino na klarnet i orkiestrę Michała Spisaka wykonując partię solową klarnetu z towarzyszeniem Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy, które zostało włączone do prestiżowego wydawnictwa PWM w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności” wydanego z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

 

Rekomendacje

„Pan Grzybowski jest nadzwyczaj utalentowanym muzykiem. Posiada zdolność szybkiego pojmowania, znakomite uzdolnienia techniczne, piękny, ciepły ton. Jego uzdolnienia klarnetowe, muzyczne i artystyczne są na wysokim poziomie międzynarodowym..”

Sabine Meyer

***

„Chciałbym zarekomendować Pana Krzysztofa Grzybowskiego. Po raz pierwszy słyszałem go w Moskwie i byłem pod wielkim wrażeniem Jego muzykalności, prezencji scenicznej oraz wyśmienitej biegłości technicznej…Krzysztof Grzybowski jest bardzo utalentowanym klarnecistą, którego gra wyróżnia się dużą inteligencją muzyczną, uczuciowością i świetnym wyczuciem fraz. Uważam, iż będzie On doskonałym solistą dla państwa..”

Charles Neidich
(Juilliard School of Music New York)

***

“Chciałbym polecić Krzysztofa Grzybowskiego. Klarnecistę tego znam od kilku lat. Dał On poznać się jako świetny klarnecista. Jego produkcje charakteryzują się doskonałym przygotowaniem, muzykalnością i dbałością o stylistykę wykonywanych dzieł..”

Eduard Brunner

 

 

Recenzje

Recenzja koncertu Orkiestry Filharmonii Podlaskiej:

„Na zakończenie wystąpił klarnecista. Krzysztof Grzybowski. To ów mistrz o którym wspomniałam na początku. Krzysztof Grzybowski grał kultowy Koncert A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta pisany na dwa miesiące przed śmiercią kompozytora, znany jako fragment ścieżki filmu Sydney’aPollacka „Pożegnanie z Afryką”.

Jakiż niezwykły to był występ. Odnosiło się wrażenie, że kontrastujące kwestie są przypomnieniem operowych dialogów Wolfganga Amadeusza, że w ciemnym głębokim rejestrze klarnetu odzywa się Figaro albo Tamino,  że w jasnych, ciepłych, uwodzicielskich frazach słyszymy westchnienia Zuzanny, al. Paminy czy Konstancji.

W grze Krzysztofa Grzybowskiego było poczucie humoru, głębia uczuć, jakiś żartobliwy ton i ucieczka w radość życia przekazywana przez lekkość figurek, przez skromnie skrywaną wirtuozerię. Nie przypominam sobie by ktokolwiek grał u nas ten koncert tak przekonująco w swobodnym dialogu z dyrygentem i orkiestrą, ani żeby koncert klarnecisty nagrodzony został owacjami na stojąco. Klarnecista jeszcze raz na bis zagrał fragment Adagio. Jeszcze raz usłyszeliśmy jak pastelowy dźwięk okazywał się giętki, słodki, bolesny i pocieszający…”

MagdalenaGajl, Polskie Radio Białystok, 6.03.2015

***

Występ Polskiej Orkiestry SinfoniaIuventus pod dyrekcją BassemaAkiki był jednym z najbardziej udanych w 9 – letniej historii tej orkiestry.

…Następny utwór był popisem solisty. Krzysztof Grzybowski zagrał Koncert klarnetowy Mozarta KV 622 (ten, którego druga część rozbrzmiewa w filmie „Pożegnanie z Aryką” Sydneya Pollacka). Grzybowski jako jeden z nielicznych w Polsce gra ten koncert na klarnecie basetowym. Krzysztof Grzybowski potwierdził, że zasługuje na opinię swojej mentorki Sabine Meyer, która wysoko ceni jego uzdolnienia muzyczne, technikę klarnetową i piękny, ciepły ton. Na bis artysta zagrał „Taniec klezmerski”. Porwał publiczność. Chwytające za serce brzmienie, muzyka żydowska zawdzięcza klarnetowi.

Alina Ert – Eberdt, Twoja Muza nr 4/2017

 

„Bach i Mozart w brawurowych interpretacjach”

„Po krótkiej przerwie przyszedł czas na kolejnego wielkiego mistrza historii muzyki: Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tymczasem, Koncert A-dur na klarnet i orkiestrę KV 622, wykonał młody polski klarnecista Krzysztof Grzybowski, uczeń mistrza - Sabine Meyer. Nie wykonał go na zwykłym klarnecie, lecz na przedłużonym klarnecie basetowym, dzięki czemu mógł zaprezentować nisko zapisane, rzadko słyszane dźwięki koncertu. Oprócz jego wirtuozowskiej techniki, jego ciepły ton niezależnie odwysokości wróżnychrejestrach, w sposóbolśniewającyprawie się nie zmienił. – Prawdopodobnie są todźwiękoweznamionatego rzadkiegoinstrumentu

Wykonanie na tym instrumencie wydaje się o wiele trudniejsze niż na „normalnym klarnecie”
Niemniej w wolnej części koncertu Grzybowski wyczarował przecudowne dźwięki znikąd, wspaniale z pełnym opanowania bez żadnego wysiłku, a następnie grał z życiową intensywności obydwie szybkie części koncertu.”

Werner Bodendorff, FlensburgerZeitung, 20 Januar 2015

 

***

Wspaniałą prezentacją muzyki kameralnej była „Historia żołnierza” Igora Strawińskiego (Helms, Grzybowski, Gouci) wyraziście zagrana, niezwykle fabularna i przepełniona dowcipem muzycznym prowadzącym wprost do triumfalnego marszu diabła. Pięknym kontrastem były „DreiRomanzen op. 94” Roberta Schumanna, w których nie tylko Krzysztof Grzybowski ze swoja artystyczna i dźwiękową wrażliwością à la Sabine Meyer wywarł świetne wrażenie, lecz również Maxim Lando ze swoją wspaniałą czujną grą.

Kissingersommer - Bad Kissingen , Thomas Ahnert, Saale – Zeitung 19.07.2016

 

SZYMON MAKOWSKI - Jeden z najbardziej obiecujących a jednocześnie już niezwykle doświadczonych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Już w trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i Europie, prowadzonych przez wybitnych profesorów takich jak Jose Miguel Rodilla Tortajada (Murcia), Gabriel Chmura (Kraków) czy Alexander Polishchuck (Faro). Dodatkowo ukończył czteroletni kurs dyrygencki w Accademia Chigiana (Siena) pod kierunkiem Gianluigi Gelmettiego, trzykrotnie uzyskując „Diploma di Merito” oraz stypendia akademii. Potwierdzeniem nabytych umiejętności był udział w prestiżowych międzynarodowych konkursach dyrygenckich – w Atenach (2010, Konkurs im. Dmitri Mitropoulosa), w 53. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Dyrygentów w Besançon (2013, gdzie dotarł do półfinału) oraz w konkursie im. G. Soltiego we Frankfurcie nad Menem (2015, gdzie również doszedł do etapu półfinałowego).

W pierwszej połowie roku 2011 był asystentem maestro Waltera E. Gugerbauera w Operze Wrocławskiej, współpracując przy przedstawieniu Parsifal Richarda Wagnera. W tym samym roku poprowadził orkiestrę Filharmonii Poznańskiej podczas swojego koncertu dyplomowego, dyrygował także Orchestra Sinfonica di Sanremo na koncercie upamiętniającym setną rocznicę urodzin Franco Ferrary. Wśród orkiestr, z jakimi pracował samodzielnie, należy wymienić koncerty z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonią Wrocławską, Orkiestrą Muzyki Nowej w Katowicach, orkiestrami Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej. Szymon Makowski pracował w charakterze dyrygenta gościnnego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrze Muzycznym. Spośród zagranicznych orkiestr pracował z Orchestre Philharmonique Monte Carlo, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Praska Komorni Philharmonie, Orchestre National de Lorraine, Orchestre Victor Hugo Franche-Comte, Orquesta do Algarve, Sofia Festival Orchestra, Regensburg Theater oraz Orchestra della
Fondazione Bulgaria Classic. W czasie tych koncertów współpracował z wieloma światowej sławy solistami, m.in Aleksandrą Kurzak, Stefanem Kocanem, Agatą Szymczewską, Claudio Bohorquezem, Ivo Kahankiem czy Igorem Szeligowskim.

Od 2016 roku pełni funkcję dyrygenta Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, z orkiestrą koncertuje w Polsce oraz za granicą.. W czerwcu 2019 roku poprowadził koncert finałowy 54. festiwalu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie Zdroju, transmitowany i nagrany przez TVP Wrocław. W tym samym roku wraz z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej dokonał premierowych nagrań utworów CD Ludomira Różyckiego. Podczas pandemii Covid-19 był
jednym z autorów nowatorskiego projektu “Kultura w sieci”, który zaowocował wykonaniem 15 nagrań w domach muzyków orkiestry Filharmonii. Łącznie nagrania te dotarły do ponad półtora miliona odbiorców.

 

 

 


 

 


 

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować