Społeczne
Kaliszanie porządkują groby. Ile w tym roku wydamy na znicze, wkłady i chryzantemy?
Zbliżający się Dzień Wszystkich Świętych sprawia, że kaliszanie tłumnie ruszają na cmentarze, aby uporządkować groby bliskich, oczyścić nagrobki, zapalić znicze i postawić świeże kwiaty. Przy cmentarzach nie brakuje stoisk z kwiatami i zniczami. Obecnie zapłacimy za nie więcej niż w 2023 roku.
Ceny zniczy wyższe niż rok temu
Według najnowszego raportu platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH, agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i Grupy BLIX (w badaniu zestawiono ze sobą ceny pochodzące z ponad 10,2 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych), ceny zniczy w sklepach w tym roku wzrosły średnio o 9,2% w porównaniu do zeszłego roku. Różnice w cenach są jednak wyraźnie zależne od rodzaju sklepu – w sieciach cash&carry ceny wzrosły aż o 41,2%, w supermarketach o 27,2%, a w sklepach convenience o 2,2%. Co ciekawe – spadki zanotowano w dyskontach (spadek o 12,5%) i hipermarketach (aż o 56,9%).
Liczba promocji na znicze również zmalała o 9% w stosunku do ubiegłego roku. Spadki w dostępności promocji zauważono w supermarketach, sieciach convenience oraz cash&carry (odpowiednio o 23,3%, 23% i 11,7%). W dyskontach i hipermarketach natomiast liczba promocji wzrosła (odpowiednio o 1,2% i 12%).
Eksperci tłumaczą, że rosnące ceny zniczy są efektem sezonowego wzrostu popytu, co wpływa na większą podatność tej kategorii na podwyżki cen. Nie bez znaczenia są oczywiście koszty produkcji, wyższe ceny surowców, takich jak parafina czy szkło, oraz koszty transportu.
Znicze, wkłady i chryzantemy – na co wydajemy najwięcej?
Z analizy aplikacji PanParagon (w badaniu uwzględniono paragony z datą zakupu w okresie: 25.10 -2.11.2023 r.) wynika, że w czasie Wszystkich Świętych najczęściej sięgamy po znicze, które znalazły się na 2,65% paragonów z poprzedniego roku. Ponad dwa razy rzadziej pojawiały się adnotacje na paragonach o wkładach do zniczy (1,04 proc. dowodów zakupu). Z kolei chryzantemy były obecne na 0,52 proc. pagonów.
Średnie wydatki na poszczególne produkty w poprzednim roku kształtowały się następująco:
- Znicze: średnio 58 zł na jednorazowych zakupach,
- Wkłady do zniczy: średnio 42 zł,
- Chryzantemy: średnio 31 zł na doniczkę.
W tym roku ceny wszystkich tych produktów wzrosły. Średni koszt jednego znicza wynosi obecnie około 9,73 zł, wkładu – 5,19 zł, a doniczki z chryzantemami – 16,12 zł. Jak zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon, wiele osób dokonuje zakupów bezpośrednio przy cmentarzach, gdzie ceny mogą być wyższe niż w sklepach, co wpływa na końcowe średnie koszty.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl