Społeczne

Kalisz będzie połączony z szybką koleją? Ostrów Wielkopolski protestuje - "To rozbiór ostrowskiego węzła kolejowego"

2020-02-12 12:30:00 BK

Kilka dni temu poznaliśmy projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). Na trasie jednego z korytarzy kolejowych uwzględniono stację w Kaliszu. W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

- Projekt wiąże się z koniecznością połączenia obszaru całej Polski szybką koleją z portem. Jedna z tras we wstępnym założeniu biegnie przez Kalisz - mówi prezydent Krystian Kinastowski. - Takie rozwiązanie, gdzie przystanek szybkiej kolei znajdzie się w największym ośrodku miejskim południowej Wielkopolski jest jak najbardziej logiczne. Ostrów Wielkopolski jest bardzo dobrze skomunikowany kolejowo z resztą kraju. Do Poznania z Kalisza wiele pociągów jeździ przez Kalisz. Istniejąca sieć pozostanie. Dodatkowo powstanie nowa sieć, która ma zupełnie inne zadanie. Będzie łączyć Poznań, Wrocław i Łódź ze stolicą. Uważam, że taki obszar urbanizacyjny jak Aglomeracja Kalisko-Ostrowska nie może być pominięty - dodaje prezydent.

Jak dodaje prezydent dworzec kolejowy w Kaliszu jest korzystnie zlokalizowany. - Nie trzeba przejeżdżać przez miasto. Dojazd jest bardzo dobry. Przesunięcie przystanku kilka kilometrów ze Skalmierzyc do Kalisz nie będzie wielkim dyskomfortem dla podróżujących. W Kaliszu powstało duże, nowoczesne  centrum przesiadkowe przy Dworcu PKP. Jest to dobre miejsce by obsłużyć wszystkich podróżujących z Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej - prezydent. 

W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski. W Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie, po pierwsze, linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz - Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK ­– Łódź ­–Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Po drugie, w Wielkopolsce będzie budowana linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.

Z planowanej lokalizacji przystanku szybkiej kolei w Kaliszu nie są zadowoleni włodarze i mieszkańcy Ostrowa Wielkopolskiego. Prezydent Ostrowa Wlkp. Beata Klimek złożyła pismo do premiera w tej sprawie. Zachęca mieszkańców Ostrowa Wlkp. i powiatu do składania uwag w tej sprawie w ramach konsultacji społecznych.

- Nowy przebieg jest skrajnie niekorzystny dla Ostrowa Wielkopolskiego. Tak naprawdę wyklucza nasze miasto ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem. W tej sprawie napisałam list do premiera polskiego rządu, do resortowych ministerstw i osób odpowiedzialnych za ten projekt - mówi prezydent Beata Klimek. - Ostrów Wielkopolski bardzo dużo traci w związku z tym przebiegiem. Jest to tak naprawdę rozbiór ostrowskiego węzła kolejowego - dodaje.

- Informacje ze strony naszych sąsiadów są niepokojące i mam nadzieję, że nie chodzi o to, że przystanek jest zlokalizowany w Kaliszu a nie w Ostrowie. Ostrów bardzo dobrze skomunikowany kolejowo pozostawia obecne połączenia a Aglomeracja Kalisko-Ostrowska w największym ośrodku uzyskuje kolejny przystanek. Jeżeli myślimy o rozwoju Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, to musimy myśleć o rozwoju tego największego ośrodka - mówi prezydent Krystian Kinastowski. - Trzeba myśleć o rozwoju całego obszaru. Musimy porzucić myślenie jednostkowe i skupić się na całej Aglomeracji. Najlepszym miejscem do lokalizacji przystanku jest Kalisz, ponieważ jest to największy ośrodek urbanistyczny i wszyscy będziemy mieli z tego najwięcej korzyści.

10 lutego br. rozpoczęły się konsultacje społeczne. Uwagi i wnioski do projektu dokumentu pn. "Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego" można składać do 10 marca 2020 r.

Jak oddać swój głos w tej sprawie?
- przez formularz dostępny na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl ,
- wysyłając formularz na adres e-mail: konsultacje.cpk@cpk.pl,
- wysyłając formularz na adres pocztowy Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.,
- składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu (tj. w siedzibie
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa) w dni
robocze, w godzinach 9.00 – 15.00.

Projekt dokumentu Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) obejmuje następujące przedsięwzięcia: inwestycję (port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym), kolejowe, drogowe oraz pozostałe inwestycje towarzyszące.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią dokumentu.

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu.

Pomóż nam w rzetelnym informowaniu mieszkańców Kalisza i regionu. Wspieraj niezależne dziennikarstwo.

Naszą misją jest dostarczanie kaliszanom wszelkich informacji dotyczących życia społecznego, polityki, sportu i kultury. W dobie fake newsów oraz mediów zależnych od barw politycznych, dostarczamy informacje obiektywne, niezależne i rzetelne. Słuchamy głosu każdej strony, każdego środowiska, każdego mieszkańca. Wspieramy tych, którzy potrzebują pomocy i działają charytatywnie. Popieramy wszelkie akcje społeczne, relacjonujemy protesty, reprezentujemy interesy mieszkańców. Promujemy przedsiębiorców i firmy lokalne.

Jako medium internetowe stawiamy na szybkość i jakość przekazywania informacji. Podajemy tylko sprawdzone i potwierdzone wiadomości - weryfikowane u źródła. Nie szukamy tanich sensacji.

Od 2007 roku bezpłatnie udostępniamy Wam nasz portal. Jako jedyny portal lokalny umożliwiamy Wam samodzielne dodawanie własnych, niekomercyjnych artykułów. Jako jedyny portal lokalny oddajemy do Waszej dyspozycji archiwum artykułów z ostatnich 12 lat - jest ich prawie 40 tysięcy! Dostęp do wszystkich treści zawsze był, jest i będzie darmowy. Nie stoją za nami korporacje ani organizacje. Funkcjonujemy dzięki reklamodawcom i dzięki Wam - czytelnikom portalu Calisia.pl.

Na świecie coraz więcej tytułów wprowadza opłaty lub zachęca do dobrowolnego wspierania ( theguardian.com, Wikipedia ). W dobie koronawirusa, kiedy również i reklamodawcy przechodzą przez „turbulencje”, zachęcamy Was do dobrowolnego wsparcia Calisia.pl poprzez kliknięcie poniżej i wybranie jednej z opcji wsparcia (czyli dobrowolna wpłata). Nawet niewielka miesięczna kwota pomoże nam w rozwijaniu Calisia.pl. Wpłaty obsługuje bezpieczny i sprawdzony system PayPal. Z góry dziękujemy!

Przeglądaj zasoby Calisia.pl

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ