Społeczne

Kalisz będzie połączony z szybką koleją? Ostrów Wielkopolski protestuje - "To rozbiór ostrowskiego węzła kolejowego"

2020-02-12 12:30:00 BK

Kilka dni temu poznaliśmy projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL). Na trasie jednego z korytarzy kolejowych uwzględniono stację w Kaliszu. W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

- Projekt wiąże się z koniecznością połączenia obszaru całej Polski szybką koleją z portem. Jedna z tras we wstępnym założeniu biegnie przez Kalisz - mówi prezydent Krystian Kinastowski. - Takie rozwiązanie, gdzie przystanek szybkiej kolei znajdzie się w największym ośrodku miejskim południowej Wielkopolski jest jak najbardziej logiczne. Ostrów Wielkopolski jest bardzo dobrze skomunikowany kolejowo z resztą kraju. Do Poznania z Kalisza wiele pociągów jeździ przez Kalisz. Istniejąca sieć pozostanie. Dodatkowo powstanie nowa sieć, która ma zupełnie inne zadanie. Będzie łączyć Poznań, Wrocław i Łódź ze stolicą. Uważam, że taki obszar urbanizacyjny jak Aglomeracja Kalisko-Ostrowska nie może być pominięty - dodaje prezydent.

Jak dodaje prezydent dworzec kolejowy w Kaliszu jest korzystnie zlokalizowany. - Nie trzeba przejeżdżać przez miasto. Dojazd jest bardzo dobry. Przesunięcie przystanku kilka kilometrów ze Skalmierzyc do Kalisz nie będzie wielkim dyskomfortem dla podróżujących. W Kaliszu powstało duże, nowoczesne  centrum przesiadkowe przy Dworcu PKP. Jest to dobre miejsce by obsłużyć wszystkich podróżujących z Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej - prezydent. 

W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski. W Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie, po pierwsze, linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz - Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK ­– Łódź ­–Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Po drugie, w Wielkopolsce będzie budowana linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.

Z planowanej lokalizacji przystanku szybkiej kolei w Kaliszu nie są zadowoleni włodarze i mieszkańcy Ostrowa Wielkopolskiego. Prezydent Ostrowa Wlkp. Beata Klimek złożyła pismo do premiera w tej sprawie. Zachęca mieszkańców Ostrowa Wlkp. i powiatu do składania uwag w tej sprawie w ramach konsultacji społecznych.

- Nowy przebieg jest skrajnie niekorzystny dla Ostrowa Wielkopolskiego. Tak naprawdę wyklucza nasze miasto ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem. W tej sprawie napisałam list do premiera polskiego rządu, do resortowych ministerstw i osób odpowiedzialnych za ten projekt - mówi prezydent Beata Klimek. - Ostrów Wielkopolski bardzo dużo traci w związku z tym przebiegiem. Jest to tak naprawdę rozbiór ostrowskiego węzła kolejowego - dodaje.

- Informacje ze strony naszych sąsiadów są niepokojące i mam nadzieję, że nie chodzi o to, że przystanek jest zlokalizowany w Kaliszu a nie w Ostrowie. Ostrów bardzo dobrze skomunikowany kolejowo pozostawia obecne połączenia a Aglomeracja Kalisko-Ostrowska w największym ośrodku uzyskuje kolejny przystanek. Jeżeli myślimy o rozwoju Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, to musimy myśleć o rozwoju tego największego ośrodka - mówi prezydent Krystian Kinastowski. - Trzeba myśleć o rozwoju całego obszaru. Musimy porzucić myślenie jednostkowe i skupić się na całej Aglomeracji. Najlepszym miejscem do lokalizacji przystanku jest Kalisz, ponieważ jest to największy ośrodek urbanistyczny i wszyscy będziemy mieli z tego najwięcej korzyści.

10 lutego br. rozpoczęły się konsultacje społeczne. Uwagi i wnioski do projektu dokumentu pn. "Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego" można składać do 10 marca 2020 r.

Jak oddać swój głos w tej sprawie?
- przez formularz dostępny na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl ,
- wysyłając formularz na adres e-mail: konsultacje.cpk@cpk.pl,
- wysyłając formularz na adres pocztowy Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.,
- składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu (tj. w siedzibie
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa) w dni
robocze, w godzinach 9.00 – 15.00.

Projekt dokumentu Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) obejmuje następujące przedsięwzięcia: inwestycję (port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym), kolejowe, drogowe oraz pozostałe inwestycje towarzyszące.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią dokumentu.

Przeglądaj zasoby calisia.pl

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ