Motoryzacja
Dramatyczny wypadek na przejeździe kolejowym w Skalmierzycach! Pociąg uderzył w samochód osobowy!
Do bardzo groźnego wypadku doszło na przejeździe kolejowym w Skalmierzycach w powiecie ostrowskim. Pociąg wjechał w przejeżdżający samochód osobowy. Służby udzielają pierwszej pomocy kierowcy pojazdu.
Do wypadku doszło 15 lipca, po godzinie 12:00, w pobliżu wiaduktu kolejowego w ciągu drogi krajowej nr 25, na przejeździe kolejowym z sygnalizacją świetlną. Pociąg osobowy relacji Łódź Kaliska – Poznań Główny zderzył się z samochodem osobowym marki Renault.
Poszkodowany został mężczyzna kierujący samochodem. Na miejsce zadysponowano śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz zastępy straży pożarnej. Kierowca został przetransportowany do szpitala.
Pociągiem podróżowały 23 osoby. Nikt nie odniósł obrażeń. Na czas akcji ratunkowej ruch kolejowy został wstrzymany. Przewoźnicy organizują komunikację zastępczą.
- Około godziny 12:10 zostaliśmy powiadomieni o zdarzeniu drogowym na przejeździe kolejowym z sygnalizacją świetlną w miejscowości Skalmierzyce. W zdarzeniu brał udział pociąg pasażerski relacji Łódź Kaliska - Poznań oraz samochód osobowy marki Renault. Kierowca pojazdu został przetransportowany do szpitala w Kaliszu. Będziemy ustalać dokładny przebieg zdarzenia - informuje mł. asp. Ewa Golińska-Jurasz, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ostrowie Wielkopolskim.
Zachowanie kierującego przed i na przejeździe kolejowym reguluje art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
Przypominamy także, że przejazdy i przejścia kolejowe dzielimy na następujące kategorie:
- kategoria A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych,
- kategoria B- przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami,
- kategoria C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei,
- kategoria D- przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej,
- kategoria E- przejścia użytku publicznego,
- kategoria F- przejazdy i przejścia użytku niepublicznego.
Każdego roku na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych dochodzi do około 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. W związku z potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu 2018 roku oznakowały 14 001 zarządzanych przez siebie przejazdów kolejowo-drogowych odblaskowymi naklejkami #ŻółtaNaklejkaPLK.

Żółta naklejka zawiera indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, oraz numery telefonów alarmowych, pod które należy zgłaszać uszkodzenie i awarie infrastruktury kolejowej, bądź sytuacje alarmowe zagrażające zdrowiu i życiu.
Naklejka umieszczona jest na elementach infrastruktury i oznakowania przejazdów i zawiera niezbędne informacje:
- numer linii i kilometr linii – tworzące 9-cyfrowy numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo- drogowego - podając te cyfry operatorowi numerów alarmowych umożliwisz mu precyzyjnie określenie miejsca zdarzenia,
- numer alarmowy 112 – na który należy zgłaszać sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu (np. awaria i zatrzymanie pojazdu na torach kolejowych),
- numer telefonu do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – służby technicznej dbającej np. o prawidłowe działanie rogatek.
GDZIE ZNALEŹĆ NAKLEJKI?
- na przejazdach kolejowo- drogowych z rogatkami naklejki umiejscowione są po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu,
- na przejazdach kolejowo- drogowych bez rogatek na tylnej powierzchni znaku tzw. krzyża św. Andrzeja.
JAK ZGŁASZAĆ ZDARZENIE MAJĄCE MIEJSCE NA OBSZARZE KOLEJOWYM?
Zgłaszając na numer alarmowy 112 wypadek lub zagrożenie na obszarze kolejowym, należy podać operatorowi numerów alarmowych ciąg 9 cyfr umieszczonych na naklejce. Operator wpisując je do systemu teleinformatycznego szybko i precyzyjnie określi lokalizację danego przejazdu i będzie mógł powiadomić wszystkie niezbędne dla danego zdarzenia służby ratunkowe (Policję, Państwowe Ratownictwo Medyczne czy Państwową Straż Pożarną), a także właściwą terytorialnie Ekspozyturę Kolejową (odpowiadającą m. in. za wstrzymanie ruchu na danej linii kolejowej).
Podczas zgłaszania zdarzenia zachowaj spokój i wykonuj polecenia operatora numerów alarmowych. Nie rozłączaj się, dopóki operator wyraźnie Cię o tym nie poinformuje.
Po zakończonej rozmowie nigdzie nie dzwoń. Takie zachowanie utrudni służbom kontakt z Tobą, w przypadku konieczności uzyskania dodatkowych informacji.
CO ZGŁASZAĆ NA NUMER ALARMOWY 112?
- wypadek,
- unieruchomiony pojazd na torach kolejowych,
- przeszkodę na torach,
- wszystkie zgłoszenia skutkujące wstrzymaniem ruchu kolejowego,
- pozostawiony bagaż,
- zagrożenie terrorystyczne,
- pożar na terenie kolejowym,
- uszkodzenie sieci trakcyjnej.
- Co zgłaszać na numer awaryjny (do dyspozytury kolejowej)?
- uszkodzenie, wyłamanie rogatek,
- uszkodzenie oznakowania przejazdu,
- ograniczoną widoczność na przejeździe kolejowym,
- akty przemocy na terenach kolejowych i w pociągach,
- nieoświetlony peron lub przejazd,
- akty wandalizmu na terenie kolejowym.
- NIE KAŻDE ZDARZENIE NA SKRZYŻOWANIU KOLEJOWO- DROGOWYM POWINNO BYĆ ZGŁOSZONE NA NUMER ALARMOWY 112.
PAMIĘTAJ!:
Elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy.
Wjeżdżając na przejazd kolejowy zachowaj bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu.
Dojeżdżając do przejazdu kolejowego sprawdź czy nie zbliża się pociąg.
Dopóki działa sygnalizacja świetlna nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo-drogowy.
W razie sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu niezwłocznie dzwoń na numer alarmowy 112.
Podaj operatorowi numerów alarmowych indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr oraz inne niezbędne dane, o które zapyta Cię operator.
Od 20 maja 2025 r. maszyniści nie uruchamiają już sygnałów dźwiękowych przed każdym przejazdem kolejowym. Wyjątkiem są przejazdy, które nie posiadają żadnych zabezpieczeń poza znakiem STOP.
Do tej pory maszynista był zobowiązany, aby uruchomić ostrzegawczy sygnał przed każdym przejazdem - również tym wyposażonym w opuszczane rogatki lub sygnalizację świetlno-dźwiękową. Ministerstwo infrastruktury zdecydowało, że zniesie ten obowiązek ze względu na komfort życia osób mieszających blisko linii kolejowych. Chodzi oczywiście o obniżenie emisji hałasu, który może być dla mieszkańców uciążliwy.
Wideo
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl