Społeczne
CPK i władze Kalisza podpisały porozumienie. Karolina Pawliczak: "Najważniejsza jest współpraca dla regionu"
Władze Kalisza i spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy planowaniu i budowie Multimodalnego Węzła Kalisz – nowoczesnego centrum przesiadkowego, które ma powstać w ramach programu Kolei Dużych Prędkości. CPK zapowiada, że dzięki inwestycji skróci się czas podróży do Poznania i Warszawy, a stacja w Kaliszu stanie się jednym z ważniejszych punktów na mapie szybkich połączeń kolejowych. Tymczasem prezydent RP Karol Nawrocki zapowiada złożenie projektu ustawy przywracającej koncepcję CPK w wersji forsowanej przez poprzedni rząd. "Hamulcowym wszelkich prorozwojowych inwestycji należy powiedzieć głośne NIE" – komentuje posłanka Karolina Pawliczak (KO).
Nowy węzeł komunikacyjny i szybkie połączenia z dużymi miastami
Władze Kalisza podpisały porozumienie ze spółką Centralny Port Komunikacyjny dotyczące współpracy przy planowanej inwestycji kolejowej, w tym budowie tzw. Multimodalnego Węzła Kalisz. Dokument, jak czytamy w komunikacie CPK, jest efektem blisko dwuletnich rozmów, warsztatów i konsultacji z lokalnymi władzami i społecznością.
– W zainicjowanych przez spółkę spotkaniach, których celem było określenie najważniejszych potrzeb miasta i mieszkańców regionu, brali udział radni, eksperci z różnych branż i instytucji – od urbanistyki i transportu, przez zarządzanie infrastrukturą miejską i terenami zielonymi, po administrację publiczną. Zawarte porozumienie będzie podstawą podziału zadań między władze miejskie Kalisza i CPK przy przygotowaniach do budowy nowego węzła przesiadkowego.
Spółka CPK przewiduje, że w 2050 roku ze stacji w Kaliszu będzie korzystać średnio 8400 pasażerów dziennie – czterokrotnie więcej niż obecnie. Planowane zmiany obejmują także nową infrastrukturę, m.in. przebudowę okolic dworca kolejowego i budowę wspomnianego Multimodalnego Węzła Kalisz, który ma integrować transport kolejowy, autobusowy i samochodowy.
– Koncepcja planistyczna nowego węzła komunikacyjnego zakłada powstanie, w lokalizacji wskazanej przez władze miasta (w miejscu obecnego budynku przy ul. Podmiejskiej), nowego obiektu łączącego funkcje nowoczesnego dworca kolejowego i autobusowego oraz parkingów samochodowych na płycie nad stanowiskami postojowymi dla autobusów dalekobieżnych i na poziomie -1, pod nimi – czytamy w komunikacie.
Według szacunków CPK po realizacji linii KDP podróż z Kalisza do Poznania ma się skrócić do około 35 minut (obecnie – 1 godz. 28 minut), a do Warszawy o około godzinę. Plany przewidują też uruchomienie tzw. ekspresów regionalnych, które miałyby stanowić tańszą alternatywę dla codziennych dojazdów do większych miast. CPK zaznacza jednak, że ich uruchomienie będzie zależało od decyzji organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
Spór o CPK: ustawa prezydenta kontra inwestycje rządu
Temat budowy CPK wciąż pozostaje w centrum politycznych sporów. Zaprzysiężony 6 sierpnia na prezydenta RP Karol Nawrocki już zapowiedział, że złoży projekt ustawy zobowiązującej obecny rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i trasy Kolei Dużych Prędkości według wcześniejszego projektu wypracowanego za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Wokół tego tematu ma także koncentrować się czwartkowa wizyta prezydenta w Kaliszu. Do sprawy odniosła się posłanka Karolina Pawliczak (Koalicja Obywatelska):
– Wszyscy pamiętamy wielotysięczne protesty, które za czasów pisowskiej władzy przetoczyły się przez cały kraj, również przez nasz region, gdzie bez uzgodnień, „na rympał” kreślono oderwane od rzeczywistości projekty CPK, nie zważając na ludzi, ich domy i dorobek ich życia. Warto podkreślić, że tamta władza wydała wówczas ponad 3 mld zł. m.in. na reklamę, konferencje, wynagrodzenia oraz różne inne formy promocji i sponsoringu. W czerwcu tego roku podpisane zostało przez Prezydenta Miasta Kalisza Porozumienie, które zgodnie z informacją przedstawioną na stronie CPK jest zwieńczeniem prawie dwuletniej współpracy władz miasta i przedstawicieli spółki. Dokument został wypracowany w trakcie projektowania linii Kolei Dużych Prędkości, która połączy Sieradz z Poznaniem. Warto przy tym przypomnieć, że Aneks do umowy, zlecający analizę budowy obwodnicy Kalisza został podpisany jeszcze przez poprzedni zarząd CPK, w czerwcu 2023 roku. Najważniejsza dla mnie jest współpraca i skuteczne działania dla dobra mieszkańców Kalisza i całego regionu. Podpisane Porozumienie, a także wspólne działanie na rzecz tej inwestycji stanowić będą impuls rozwojowy dla całego naszego regionu, zapewniając trwałość tej strategicznej inwestycji. A hamulcowym wszelkich prorozwojowych inwestycji należy powiedzieć głośne NIE!
Pawliczak zaznacza, że realizacja inwestycji postępuje konsekwentnie, a prace nad budową nowego lotniska oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP) są już mocno zaawansowane. Od 2024 roku podpisano 175 umów o łącznej wartości przekraczającej 5 miliardów złotych. Wśród nich znalazły się m.in. kontrakty na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego, budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi oraz przygotowanie infrastruktury drogowej łączącej teren lotniska z siecią dróg publicznych. W planach na rok 2025 spółka CPK zamierza ogłosić przetargi o wartości blisko 30 miliardów złotych.
Istotnym krokiem było odebranie od master architekta projektu budowlanego terminala pasażerskiego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. Tym samym dokumentacja projektowa kluczowych obiektów jest już gotowa.
– Co ważne, projekt CPK powstaje w oparciu o polski kapitał. W grudniu 2024 roku spółka CPK wybrała Polskie Porty Lotnicze jako mniejszościowego inwestora części lotniskowej. Ta decyzja gwarantuje, że zyski generowane przez nową infrastrukturę pozostaną w kraju. Dla porównania – poprzednie władze planowały przekazać aż 49% udziałów zagranicznym inwestorom, oddając nie tylko zarządzanie, ale też ogromną część przyszłych przychodów z lotniska w obce ręce – wyjaśnia posłanka.
– Równie dynamicznie postępuje proces pozyskiwania terenów pod inwestycję. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, który wcześniej został zawieszony, udało się w ostatnich miesiącach podpisać rekordową liczbę umów. Do tej pory zakupiono ponad 2 100 działek o powierzchni przekraczającej 2 000 hektarów. Z kolei pod budowę pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź, aż 95% wytypowanych działek zostało już dobrowolnie zgłoszonych przez właścicieli, co stanowi ogromny kontrast wobec poprzedników, którzy nie zabezpieczyli nawet jednego metra gruntu.

Pierwsze elementy infrastruktury już są ukończone. Na łódzkiej Retkini zakończono budowę komory startowej, która posłuży do drążenia tunelu KDP – to pierwszy fizycznie zrealizowany element całego programu. W czerwcu 2025 roku podpisano także umowę na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja ta stanowi część kluczowej linii nr 85, tzw. kolejowego „Y”, który do 2032 roku połączy Warszawę oraz CPK z Łodzią, a do 2035 roku umożliwi szybkie połączenia również z Wrocławiem i Poznaniem.
– Cały projekt obejmuje budowę aż 480 kilometrów nowoczesnych linii Kolei Dużych Prędkości. Trwają intensywne prace projektowe oraz procedury uzgodnieniowe na trasie Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław. Dla porównania, wcześniejsze plany zakładały realizację zaledwie 130 kilometrów KDP do 2030 roku. Dzięki nowym, ambitniejszym założeniom, pociągi osiągną prędkość eksploatacyjną do 320 km/h, czyli znacznie więcej niż przewidywane wcześniej 250 km/h, które czyniły inwestycję mniej opłacalną ekonomicznie. Na inwestycji zyskają również miasta średniej wielkości, takie jak Kalisz, Sieradz czy Pleszew, które zostaną połączone z główną linią „Y” dzięki specjalnym łącznikom prowadzącym do istniejących tras kolejowych – dodaje Pawliczak.
Prace realizowane są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Rozpoczęcie budowy głębokich fundamentów terminala pasażerskiego zaplanowano na 2026 rok, a zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej ma nastąpić w 2029 roku. Lotnisko CPK zostanie uruchomione do końca 2032 roku, równolegle z pierwszym odcinkiem linii KDP Warszawa–Łódź. Z kolei odcinek Łódź–Sieradz, gdzie linia rozdzieli się na Wrocław i Poznań, będzie gotowy do końca 2035 roku.
Radny Grodziński: „Prezydent Kinastowski prowadzi podwójną grę ws. CPK?”
W kontekście planowanej wizyty Prezydenta RP w Kaliszu i porozumienia podpisanego między miastem a spółką CPK, krytykę wobec działań prezydenta miasta wystosował radny Koalicji Obywatelskiej, Dariusz Grodziński, który zarzuca Krystianowi Kinastowskiemu niejednoznaczność i brak jasnego stanowiska w kluczowych sprawach dotyczących przyszłości miasta.

– Jeżeli wizyta prezydenta RP w Kaliszu ma dotyczyć przywrócenia dawnych planów CPK, to zadajemy publiczne pytanie, które stanowisko chce reprezentować prezydent Kalisza? Dopiero co miał podpisać porozumienie ze spółką CPK zobowiązując się do wyburzenia bloku socjalnego zamieszkałego przez 70 rodzin oraz nowego dworca PKS Kalisz, na który świeżo uchwalano pieniądze, żeby za 350 tysięcy go wyremontować. Czy prezydent Kalisza prowadzi podwójną grę? Co innego mówi mieszkańcom Kalisza, co innego mediom, co innego ustala z władzami CPK, a nie wiemy, jakie stanowisko chce prezentować przy prezydencie Polski – komentuje Grodziński,
Radny oczekuje, że w najbliższych dniach prezydent Kinastowski odniesie się publicznie do stawianych mu zarzutów i wyjaśni swoje stanowisko wobec planowanej inwestycji.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl