Polityka
CPK dementuje fake newsy na temat kolei dużych prędkości w Kaliszu
2024-08-07 09:41:41
redakcja@calisia.pl
"Kalisz nie straci, ale zyska na budowanej przez CPK linii "Y" kolei dużych prędkości." Spółka w oficjalnym komunikacie dementuje medialne fake newsy, kolportowane przez niektórych polityków i samorządowców z prawicy. Jak czytamy: Kalisz będzie bezpośrednio skomunikowany z Warszawą, Poznaniem, Krakowem, Łodzią i lotniskiem CPK pociągami dużych prędkości, kursującymi co 2 godziny. Stacja w Kaliszu będzie też rozbudowana o nowe perony.
Od kilku tygodni w przestrzeni publicznej trwa medialna burzę jakoby Kalisz miał stracić szansę na rozwój w wyniku niekorzystnych rozwiązań projektowanych w ramach CPK. Zorganizowano w tej sprawie konferencje prasowe, publikowano apele, ruszyła nawet akcja zbierania podpisów pod petycją "Szybka kolej dla Kalisza". Wszystkie te działania wydają się absurdalne, bo, jak piszą przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, projekt szybkiej kolei w Kaliszu nie był i nie jest zagrożony. Spółka wydała oficjalny komunikat, w którym uspokaja i dementuje fake newsy, kolportowane przez niektórych polityków i samorządowców związanych z prawą stroną sceny politycznej.
- Nieprawdą jest, że Kalisz straci – wręcz przeciwnie: mieszkańcy tego miasta zyskają. W wyniku realizacji inwestycji kolejowych CPK w ramach konsultowanego obecnie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) dążymy do tego, żeby w pełnym wariancie rozwoju sieci kolejowej (od 2040 r.) Kalisz był skomunikowany z Warszawą, Poznaniem, Krakowem, Łodzią i lotniskiem CPK pociągami kursującymi po linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w cyklu co 2 godziny do każdego z tych miast - czytamy w komunikacie CPK.
Według założeń CPK, obsługę Kalisza liniami KDP powinny zapewniać pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h, które zatrzymają się w tym mieście. Oprócz nich planowane są pociągi, poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem bez zatrzymywania się w Kaliszu. Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału KDP – najszybsze pociągi obsłużą największą liczbę pasażerów, a mniejsze, ale istotne ośrodki również będą obsłużone szybkimi pociągami KDP.
Pociągi KDP – podobnie jak w innych krajach europejskich – będą funkcjonowały jako połączenia komercyjne, czyli uruchamiane na ryzyko danego przewoźnika kolejowego. Ostateczny kształt tras, liczba postojów i prędkość maksymalna będą zależały od poszczególnych przewoźników. W projekcie HRJ staramy się zaplanować przepustowość globalnie, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje połączeń. Połączenia komercyjne tworzą system z pozostałymi pociągami (dotowanymi dalekobieżnymi i regionalnymi). To właśnie dlatego tak ważne jest, żeby cały układ połączeń komunikacyjnych był ze sobą skoordynowany.
W ramach projektu HRJ przewidziane są szerokie konsultacje, m.in. społeczne, z urzędami marszałkowskimi oraz przewoźnikami, które mają na celu wypracowanie ostatecznego kształtu połączeń w latach 2031-2040. Dlatego opublikowany na stronie www.hrj.gov.pl układ połączeń będzie ulegał dalszym modyfikacjom w wyniku procesu konsultacyjnego.
W perspektywie 2040 r. planowane jest zatrzymywanie się w Kaliszu łącznie dwóch linii KDP:
– w relacji Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin, o częstotliwości kursowania co 2 godziny,
– w relacji Zielona Góra – Leszno – Ostrów Wlkp. – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa, o częstotliwości kursowania co 2 godziny.
Zakładamy, że układ stacji w Kaliszu będzie dostosowany do prognozowanego ruchu pociągów. W ramach inwestycji CPK projektowana jest m.in. rozbudowa stacji o nowe perony. Rozwiązania funkcjonalne dotyczące powiązania stacji kolejowej w Kaliszu z otoczeniem i dostęp do usług węzła przesiadkowego zostały wypracowane w listopadzie 2023 r. w ramach warsztatów planistycznych z udziałem przedstawicieli m.in. władz miasta, przewoźników autobusowych i PKP. Te założenia pozostają aktualne. W planach CPK nadal jest też budowa łącznic, które umożliwią zjazd z linii KDP do Kalisza.
Odcinek linii „Y” Sieradz – Kalisz – Poznań jest na etapie projektowania, a dokładniej w trakcie opracowywania Koncepcji Programowo Przestrzennej. W ramach KPP uszczegóławiamy rozwiązania techniczne wypracowane w trakcie prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym STEŚ.
Ten odcinek jest fragmentem projektowanej linii KDP „Y” łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.
Założenie jest takie, że „Y” będzie budowany etapami. Jako pierwszy, wraz z uruchomieniem nowego lotniska w 2032 roku, zostanie oddany do użytkowania odcinek Warszawa – CPK – Łódź. Do 2035 r. planowane jest zakończenie budowy całej linii „Y” – wraz z odcinkami: Łódź – Sieradz – Wrocław i z Sieradza do Poznania.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl