Społeczne

Burmistrz Nowych Skalmierzyc: „Nie zamierzamy blokować inwestycji, jaką jest rozbudowa DK 25”. Oświadczenie do słów prezydenta Kalisza

2020-04-25 17:47:45 red

Burmistrz Nowych Skalmierzyc Jerzy Łukasz Walczak w specjalnym oświadczeniu odpowiada i dementuje słowa prezydenta Kalisza Krystiana Kinastowskiego, który stwierdził na łamach naszego portalu m.in., że - Burmistrz chce blokować całą inwestycję w obronie interesu kilku rolników, gdy tymczasem po drugiej stronie mamy prawie 100 tysięcy mieszkańców miasta największego w regionie południowej Wielkopolski.

fot. FB Jerzy Łukasz Walczak - Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce
fot. FB Jerzy Łukasz Walczak - Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce

Oświadczenie Burmistrza Miasta i Gminy Nowe Skalmierzyce Jerzego Łukasza Walczaka jest reakcją na słowa prezydenta Krystiana Kinastowskiego z artykułu - https://calisia.pl/wideokonferencja-w-sprawie-dk25-i-obwodnicy-kalisza-nowe-skalmierzyce-zamierzaja-blokowac-inwestycje,44401

 

Samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce nie zamierza blokować inwestycji, jaką jest rozbudowa DK 25. Od samego początku stoimy na stanowisku, że obwodnica Kalisza oraz trasa szybkiego ruchu w kierunku Konina jest niezwykle potrzebna kaliszanom, mieszkańcom całego regionu południowej Wielkopolski, w tym zwłaszcza Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Nie ulega wątpliwości, że ta droga musi powstać. Czas posiedzeń ZOPI (Zespołu Opiniowania Przedsięwzięć Inwestycyjnych) to odpowiedni moment, kiedy samorządy mogą zgłaszać swoje uwagi i sugestie, tak aby ostateczny kształt inwestycji służył wszystkim przez najbliższe dziesięciolecia. Jako samorząd Nowych Skalmierzyc taki moment wykorzystujemy.

Powstały z połączenia wariantów 1, 2 i 3 wariant 4 jest najmniej korzystny dla naszej gminy z kilku powodów. Przede wszystkim dzieli jej najlepsze grunty, w większości zmeliorowane i nawadniane. Pierwszy podział w związku z budową istniejącej obwodnicy znacząco ograniczył funkcjonowanie gospodarstw, a kolejny wręcz uniemożliwi użytkowanie tych gruntów. Przypomnieć należy, że już raz, na początku marca br. miał miejsce protest rolników. Padały wówczas deklaracje, że będą kolejne, zakrojone na szerszą skalę, jeżeli ich głos nie będzie wysłuchany. Nie jest to, jak podawał Pan Prezydent, „kilku rolników”, lecz kilkusetosobowa grupa, w tym producenci rolni dostarczający swoje produkty do sklepów na terenie całego kraju. Nieodpowiedzialne jest trywializowanie problemu, a przy tym skłócanie ze sobą różnych grup społecznych, szczególnie teraz- w czasie, kiedy powinniśmy się wspierać, jak nigdy dotąd.

Po drugie część nowego wariantu przebiega po „starej nitce” DK 25, a więc przez wsie Fabianów i Czekanów, które są gęsto zabudowane. O ile w sprawie mieszkańców Czekanowa nie powinienem się wypowiadać, to wiem, że mieszkańcy Fabianowa są mocno zaniepokojeni swoim losem. Według forsowanego m.in. przez władze Kalisza wariantu 4a kilkanaście budynków wraz z zabudowaniami w Ociążu będzie musiało być wyburzonych (mniej więcej tyle samo we wsi Czekanów). Pozostałe będą zlokalizowane zaledwie kilka metrów od czterech pasów drogi klasy GP i nawet ekrany akustyczne nie stanowią pocieszenia. Z tymi miejscami ludzie wiązali i nadal wiążą swoją przyszłość. Warto dodać, że za zabudowaniami ciągną się puste przestrzenie z możliwością zaaranżowania pod planowaną inwestycję. Jako burmistrz muszę bronić moich mieszkańców i ich wielopokoleniowego dobytku.

Po trzecie z badań GDDKiA wynika, że główny ruch na odcinku Ostrów Wielkopolski - Konin odbywa się między największymi miastami tej części regionu, a więc Kaliszem i Ostrowem Wielkopolskim (ok. 70-80%). Priorytetem więc powinno być jak najszybsze i najbezpieczniejsze skomunikowanie obu miast. Najlepiej służyć temu będzie istniejąca obwodnica Nowych Skalmierzyc, bez dodatkowych zjazdów i węzłów. Niestety w preferowanym wariancie przejazd zostanie wydłużony. Ponadto na węźle w Skalmierzycach przewidujemy powstawanie poważnych zatorów, gdyż obecna droga (nie mająca też możliwości rozbudowy) nie przyjmie tak dużej ilości pojazdów.

W dobie niepewności gospodarczej należy wypracować wariant, który nie będzie generował dodatkowych kosztów po stronie wykupu domów, wyburzeń fabryk, parcelacji gospodarstw rolnych, ale będzie wykorzystywał istniejącą infrastrukturę w postaci licznych wiaduktów i od dawna wykupionych gruntów.

Te powody w naszej ocenie uniemożliwiają wybór obecnego wariantu. Są jednak pozostałe, przedstawione już w 2017 roku, które w żadnej mierze nie wydłużają i nie przekreślają realizacji inwestycji. Są one wynikiem prac projektantów i to nad nimi chcemy się przy okazji kolejnych wideokonferencji ZOPI pochylić. Największym bowiem zagrożeniem dla realizacji inwestycji są ewentualne protesty. To one mogą skutecznie wydłużyć, a nawet pokrzyżować plany dotyczące jej powstania. Jako burmistrz chcę tego uniknąć i dlatego w gronie ekspertów i samorządowców szukamy optymalnego rozwiązania. Powiem po raz kolejny- niech ta inwestycja nie będzie zarzewiem konfliktu, tylko służy przyszłym pokoleniom. Wypracujmy kompromis i o to apeluję do Pana Prezydenta Miasta Kalisza.

Jerzy Łukasz Walczak

Burmistrz Miasta i Gminy Nowe Skalmierzyce

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować