Mieszkańców Kalisz od 1 stycznia 2025 roku czeka podwyżka. Podczas sesji Rady Miasta kaliscy radni zajęli się uchwałą w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. Będzie to wzrost na poziomie blisko 20 procent.
Miasto Kalisz zdecydowało się na maksymalne podniesienie stawek podatku od nieruchomości na rok 2025, zgodnie z limitami ustalonymi przez Ministerstwo Finansów. 31 października, podczas sesji Rady Miasta, radni podjęli decyzję o zwiększeniu podatków od nieruchomości do najwyższych możliwych stawek. Temat ten również wzbudził gorącą dyskusję a zdania radnych były podzielone.
- W rozmowach na temat podwyżki podatków powinni wziąć udział lokalni przedsiębiorcy i tak też się stało. Odbyły się 2 spotkania a dyskusje były burzliwe. Każdy z klubów przedstawił różne rozwiązania tego tematu. Wiemy już jak każdy z klubów ustosunkowuje się. do tych zmian. Dla przedsiębiorców, szczególnie tych mniejszych i średnich, ta zmiana może mieć ogromne znaczenie - mówił radna KO Magdalena Sekura Nowicka.
Głosem przedsiębiorców i rzemieślników w tym punkcie był Starszy Cechu Rzemiosł Maciej Całka.
Przedsiębiorcy zrzeszeni w kaliskich organizacjach: Cech Rzemiosł Budowlanych i Różnych i Regionalnej Izbie Gospodarczej wyrażają swoje zaniepokojenie planowanym wzrostem podatku od nieruchomości na poziomie blisko 20% i apelują o zmianę decyzji Rady Miejskiej naszego miasta w tym zakresie. Nie ulega wątpliwości, że jednym z ważniejszych zadań władz naszej małej ojczyzny jest zapewnienie finansowania zaplanowanego budżetu jednak zwracamy uwagę, że podwyżka podatków na tak wysokim poziomie (równym co do kwoty dla największych metropolii np. Warszawy czy Poznania) może przynieść ze sobą również szereg negatywnych skutków zwłaszcza dla sektora mikro i małych przedsiębiorstw. Aktualna sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo trudna. Od czasu pandemii koszty prowadzenia działalności drastycznie wzrosły powodując, że jej opłacalność jest zwłaszcza w przypadku małych firm niewielka a inwestycje spadają w drastycznym tempie. Rozwój przedsiębiorczości na terenie Kalisza powinien być nadrzędnym celem władz samorządowych ponieważ to właśnie z dochodów przedsiębiorców biorą się największe wpływy do miejskiej kasy poprzez udział w podatkach PIT i CIT. Ponadto poziom zadowolenia z życia w każdym ośrodku miejskim jest zależny wprost od możliwości realizacji planów zawodowych jego mieszkańców. Sektor MiŚP jest największym pracodawcą w regionie i generuje blisko połowę ΡΚΒ. Realnym zagrożeniem wobec stale wzrastających kosztów staje się ograniczanie inwestycji, redukcja zatrudnienia a także spadek przychodów firm. Już teraz obserwujemy, że część przedsiębiorców mając realne trudności w utrzymaniu się na rynku zawiesza lub zamyka działalność a także wstrzymuje procesy sukcesyjne. Wydaje się też oczywiste, że przedsiębiorcy wzrost kosztów będą rekompensować podwyżką cen produktów i usług co z pewnością w krótkim czasie odczują sami mieszkańcy.
- Wsłuchując się w głosy, które padły na komisjach ale też w głosy przedsiębiorców, my jako radni, mamy tutaj nadrzędny cel, czyli rządzenie. Rządzenie to nie tylko podejmowanie decyzji, które wszystkim się podobają, ale również odpowiedzialność. Podatek od nieruchomości, to jedyny podatek, na który miasto ma realny wpływ. To jest podatek, który realnie stanowi duży zastrzyk do budżetu miasta. Podatek od nieruchomości od 2 lat nie był podnoszony. To podatek majątkowy. Nie chodzi o to by w jakikolwiek sposób utrudniać prowadzenie działalności gospodarczej przedsiębiorcom, ale jest to podatek od mienia, które przedsiębiorcy posiadają - mówiła radna Karolina Skrzypczyńska. - Każdy przedsiębiorca chciałby płacić niskie podatki ale chciałby mieć także ładny chodnik przed budynkiem, dobry parking i ładną drogę by zachęcić klientów do korzystania ze swoich usług a wolnym czasie chciałby odwieźć dziecko do ładnej, nowej, wyremontowanej szkoły. To na te cele idą środki z podatku od nieruchomości.
Radni Polski 2050 w Kaliszu złożyli propozycję podniesienia podatku nie do maksymalnej stawki, a do 11 procent. Dlatego też wstrzymali się od głosowania nad projektem ustawy 31 października.
- Zgadzamy się, ze stawka podatku powinna się zmienić, bo jest inflacja. Z drugiej strony oczekiwania przedsiębiorców są takie by była ona realna. Naszą propozycją było podniesienie podatku od nieruchomości do około 11 procent, czyli tyle ile wskazywał wskaźnik inflacji - mówił radny Tomasz Grochowski.
Przeciwny maksymalnej podwyżce podatku od nieruchomości był klub radnych Koalicji Obywatelskiej.
- Z bólem przyjmujemy jako klub KO to, że zdecydowano się przedstawić propozycję maksymalnej możliwej podwyżki kwot, równej podwyżką w metropoliach, takich jak Warszawa czy Poznań. Nie znalazło się miejsce na żaden kompromis, w takich poważanych, prowadzonych przez przedsiębiorców rozmowach. Argument, że w poprzednich latach nie było podwyżki, to teraz musi być tak ogromna, jest argumentem groteskowym, biorąc pod uwagę to, że nie wprowadzono podwyżek ze względu na rok wyborczy - mówił radny KO Piotr Łuszczykiewicz.
11 radnych zagłosowało za, 8 było przeciw a 2 się wstrzymało.
Określa się wysokość rocznych stawek podatku od nieruchomości:
1) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - od 1 m2 powierzchni 1,38 zł (obecnie 1,34)
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych - od 1 ha powierzchni 6,84 zł (obecnie 6,66)
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - od 1 m2 powierzchni 0,73 zł (obecnie 0,71)
d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 278), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego - od 1 m2 powierzchni 0,73 zł
2) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych - od 1 m2 powierzchni użytkowej 1,19 zł (obecnie 1,15)
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - od 1 m2 powierzchni użytkowej 34,00 zł (obecnie 33,10)
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - od 1 m2 powierzchni użytkowej 15,92 zł (obecnie 15,50)
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - od 1 m2 powierzchni użytkowej 6,95 zł (obecnie 6,76)
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - od 1 m2 powierzchni użytkowej 6,85 zł
3) od budowli:
od wartości budowli określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych 2%
Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !