Kultura
48. MFPJ – sobota
Wydarzenie
Wydarzenie już się odbyło.
AGA DERLAK SEPTET
Aga Derlak – fortepian
Marcin Kaletka – saksofon tenorowy
Wojciech Lichtański – saksofon altowy
Michał Kapczuk – kontrabas
Szymon Madej – perkusja
oraz
Basia Derlak – śpiew
Jerzy Małek – trąbka
Aga Derlak należy do wyróżniających się postaci w gronie młodych polskich pianistów. Jest także utalentowaną flecistką. Jej muzyka charakteryzuje się nieskrępowaną wolnością zarówno stylistycznie, jak i w doborze środków harmonicznych i aranżacyjnych. Inspiruje się jazzem, folklorem latynoamerykańskim, a także muzyką klasyczną. Wykorzystując w różnych proporcjach te składniki, szkicuje historie zaczerpnięte z własnego życia, proponuje muzykę własną, oryginalną i intrygującą.
Aga Derlak Quintet to zespół złożony z czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej. Na saksofonie tenorowym zagra Marcin Kaletka, na alcie – Wojciech Lichtański, na kontrabasie Michał Kapczuk, a na perkusji Szymon Madej. Do tego zespołu dołączą znakomici goście – trębacz Jerzy Małek i wokalistka Barbara Derlak. Ta muzyczna konstelacja nagrała album przygotowywany do wydania na początku przyszłego roku. To nowy rozdział w karierze artystki będący podsumowaniem dwu lat muzycznych poszukiwań. Na płycie do jej Kwintetu i zaproszonych gości dołączył także kwartet smyczkowy Messages Quartet. W swoich kompozycjach Aga Derlak łączy inspiracje Szymanowskim, Chopinem, a jednocześnie jazzowe wpływy takich artystów jak Wayne Shorter, Joe Lovano, Kenny Werner czy Danilo Perez. Do instrumentalnych utworów pianistka dopisała w ciągu ostatnich miesięcy wiersze, które stanowią warstwę słowną tego projektu. Wiersze te podejmują wiele ważnych kwestii, takich jak czas, przestrzeń czy rzeczywistość, w której żyjemy.
Aga Derlak w 2017 r. ukończyła Akademię Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dwa lata później prestiżową Berklee College of Music w Bostonie. W gronie jej nauczycieli byli uznani polscy pianiści, jak Michał Tokaj czy Paweł Tomaszewski. Podczas studiów w Bostonie kształciła się pod okiem samego Danilo Pereza.
Koncertowała w USA, Meksyku, Panamie, Niemczech, Grecji, Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii i Mołdawii. Grała na prestiżowych festiwalach jazzowych w Europie i na innych kontynentach, m.in. na Athens Technopolis Jazz Festival, Ankara Jazz Festival, Xjazz Berlin, Panama Jazz Festival, Edinburgh Jazz Festival, Jazztopad in NY. We wrześniu 2019 wystąpiła ze swoim kwintetem w legendarnym Jazz at Lincoln Center / Dizzy’s Club w Nowym Jorku. Jest laureatką wielu cennych nagród, m.in. nagrody indywidualnej na Zilina Jazz Competition (2016, Słowacja), Czech Contest (2015) oraz Krokus Jazz Festival (2014).
Przez pół roku pracowała w Fundacji Danilo Pereza w Panamie, zachęcając swoich uczniów do odważnego korzystania ze swojej twórczej wolności. Doświadczenie to silnie ukształtowało jej osobowość, cel i misję.
Debiutancka płyta jej tria z Tymonem Trąbczyńskim (kontrabas) i Bartoszem Szablowskim (perkusja) „First Thought” (2015) otrzymała nagrodę Fryderyka Polskiej Akademii Fonograficznej. W 2017 roku ukazała się druga płyta tria Agi Derlak „Healing” (z Szymonem Madejem na perkusji) to bardzo osobista opowieść. Liderka zadbała o odpowiednią przestrzeń, w której wybrzmiewają dźwięki, a także o balans pomiędzy muzyką a ciszą.
Pianistka ma na swoim koncie współpracę z takimi muzykami jak Zbigniew Namysłowski, Andre Hayward, Luciana Souza, Claudio Ragazzi, Mauricio Morales, Patricia Zarate, Grzech Piotrowski, Sabina Meck czy Łukasz Żyta
Legenda naszego jazzu, saksofonista Zbigniew Namysłowski w ten sposób podsumował swoje wrażenia po wysłuchaniu Agi Derlak: „Poznałem ją jako świetną flecistkę, ale na pianie to prawdziwa rewelacja”.
MARTIN LISTABARTH (Austria)
Martin Listabarth – fortepian solo
Od wielu już lat, dzięki współpracy z Austriackim Forum Kultury, prezentujemy na Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu artystów austriackich. Zespoły z Wiednia i okolic należały zawsze do najmocniejszych punktów naszych festiwali demonstrując profesjonalny warsztat, wysoki poziom i niesztampowe podejście do muzyki.
Tym razem gościć będziemy pianistę Martina Listabartha w solowym programie. W swoich recitalach opowiada on swoje osobiste historie wyłącznie za pomocą fortepianu. Muzycznie zakorzeniony w jazzie, ale nie stroniący od wpływów muzyki klasycznej, podąża swoją indywidualną drogą. Zabiera widzów w ekscytującą, pełną niespodzianek podróż od portu w Hamburgu, przez sklep tytoniowy w Wiedniu, aż po Chiny.
Na kaliskim koncercie usłyszymy utwory, które Listabarth umieścił na swojej najnowszej płycie „Short Stories”. Punktem wyjścia do improwizacji będzie próba znalezienia odpowiedzi na pytania: dlaczego niektóre narracje sprawdzają się szczególnie dobrze? Jak budowane jest napięcie – i jak się je rozładowuje? Co czyni bohaterów interesującymi?
Listabarth zaprezentuje również zupełnie nowe utwory – zwiastuny nadchodzącego albumu „Dedicated”, który ukaże się w marcu 2022 roku.
Pianista dawał liczne koncerty w Austrii, występował także w takich krajach jak Niemcy, Czechy, Słowacja, a nawet Chiny. Swój aktualny program prezentował m.in. w wiedeńskim Musikverein, w klubie jazzowym Porgy & Bess, ORF Radiokulturhaus, a także na festiwalach Jazzbühne Lech, Klavierfestival Hainfeld czy Jazzwerkstatt Graz.
Amerykański pianista Orrin Evans wypłynął w połowie lat 90. jako wschodząca gwiazda pokolenia „młodych lwów” Nowego Jorku, a dziś, ćwierć wieku później, cieszy się uznaniem prawdziwego lidera z mocną ręką, o bezkompromisowej postawie.
W swojej dyskografii posiada ponad 25 autorskich płyt. Przyszedł na świat 28 marca 1975 roku w Trenton, w stanie New Jersey. Wychowywał się w Filadelfii, studiował w Rutgers University, brał prywatne lekcje u Kenny’ego Barrona. Zdobywał doświadczenia w zespołach takich muzyków jak Bobby Watson, Ralph Peterson i Duane Eubanks, przez wiele lat był członkiem Mingus Big Bandu. Z pierwszym własnym zespołem zadebiutował w 1994 roku. Trzy lata później podpisał kontrakt z prestiżową wytwórnią Criss Cross Jazz, dla której nagrał całą serię płyt, kilka z nich nominowanych było do nagród Grammy. W gronie jego współpracowników widzimy prawdziwy panteon najbardziej liczących się nazwisk współczesnej sceny jazzowej, czy to w różnych konfiguracjach małego zespołu o nazwie Tarbaby („Tarbaby”, „Ballad Of Sam Langford”,„The End of Fear”, „Back To Basics”), czy to w orkiestrowej formacji pod szyldem Captain BlackBig Band, z którym nagrał rewelacyjne płyty „Captain Black Big Band” (2010), „Mother’s Touch” (2011) , „Presence” (2016), „The Intangible Between” (2019). Orrins znalazł się w blasku reflektorów, gdy w 2017 roku zajął miejsce Ethana Iversona w The Bad Plus, jednym z najgłośniejszych triów fortepianowych dwóch 30 48. Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych 27 listopada (sobota), godz. 18.00ostatnich dekad. The Bad Plus występowali na kaliskim festiwalu w 2007 roku w oryginalnym składzie: Ethan Iverson – p, Reid Anderson – b, Dave King – dr. 10 lat później zagrali na Jazz Jamboree w Warszawie już z Orrinem Evansem przy fortepianie. Orrin nie zagrzał jednak długo miejsca, po trzech latach współpracy opuścił kultową grupę, która działać będzie teraz jako kwartet bez fortepianu, z Benem Monderem na gitarze i Chrisem Speedem na saksofonie. Orrin Evans prowadzić będzie teraz własne zespoły, a ma w zanadrzu całą masę różnych pomysłów. Jego domeną jest jazz akustyczny, zakorzeniony w bluesie, swingu
i muzyce soul, ale oscylujący w kierunku awangardy.
Na perkusji gra w jego triu Mark Whitfield, Jr. Syn słynnego gitarzysty Marka Whitfielda urodził się w marcu 1990 roku na Brooklynie, w Nowym Jorku. Studiował w Berklee College of Music w Bostonie i Manhattan School of Music. W 2013 gościł na płycie Kenny’ego Garretta „Pushing The World Away” (nominacja do Grammy). W 2016 wziął udział w rodzinnej sesji na płycie „Grace”. Długa jest lista liderów, z którymi współpracował: Sean Jones, Christian Scott, Wallace Roney, Kurt Rosenwinkel, Aaron Goldberg, Tia Fuller, Charnett Moffett, Brian Jackson, Nicholas Payton, Chico Freeman, Jeremy Pelt, Tia Fuller, Kurt Rosenwinkel, Chico Freeman, Nicholas Payton i wielu innych. Mark Whitfield Jr. występował już na naszym festiwalu w 2016 roku, z Sekstetem Aminy Figarovej.
Na kontrabasie gra Jonathan M. Michel. Syn haitańskich emigrantów wychowywał się w Connecticut, zdobywał ostrogi w Filadelfii i Nowym Jorku. W 2018 roku nagrał debiutancki album pod własnym nazwiskiem dla firmy Imani Records. Na tej płycie, zatytułowanej „MDR”, grają razem z nim perkusista Jeremy Dutton, wibrafonista Joel Ross oraz gościnnie Josh Lawrence na trąbce, śpiewa Melanie Charles.
Nocny Klub Festiwalowy Calisia One
WITOLD JANIAK HAMMOND TRIO
Witold Janiak – organy Hammonda
Błażej Ludwiczuk – gitara
Mirosław Skowroński – perkusja
Witold Janiak jest laureatem Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej w Bielsku-Białej (2009), Krokus Jazz Festival, dwukrotnym zdobywcą Grand Prix Jazz Melomani w latach 2009 oraz 2014. W roku 2010 na Konkursie Pianistów i Hammondzistów w Warszawie otrzymał drugą nagrodę. Wydał sześć autorskich płyt (dwie z zespołem Witold Janiak Mainstreet Quartet, dwie z Witold Janiak Trio (m.in. „Cinema Meets Jazz”) oraz jedną w duecie z Adamem Rymarzem (Witold Janiak, Adam Rymarz „Pieśni pasyjne na jazzowo – Stabat Mater Dolorosa”). Jest autorem muzyki do musicalu „Dlaczego Maciek nie poszedł do nieba” łączącej elementy jazzu i muzyki ludowej.
Współpracował z takimi artystami jak Zbigniew Namysłowski, Cezary Konrad, Piotr Baron, Maciej Kądziela, Krzysztof Ścierański, Adam Rymarz, Michał Kobojek oraz Tatiana Okupnik i Monika Brodka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, obecnie pracuje jako wykładowca fortepianu, harmonii jazzowej i improwizacji w Zakładzie Jazzu Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Błażej Ludwiczuk studiuje obecnie na czwartym roku Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie gitary jazzowej Rafała Sarneckiego. Z równą łatwością odnajduje się w różnych jazzowych nurtach.
Perkusista Mirosław Skowroński jest absolwentem Akademii Jazzu i Muzyki Estradowej w Katowicach. Wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, jest też nauczycielem perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H. Melcera w Kaliszu. Kształcił swoje umiejętności pod okiem mistrzów jazzowej perkusji takich jak Adam Buczek, Zbigniew Lewandowski, Krzysztof Przybyłowicz oraz Marcin Jahr. Współpracował z kaliskim Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego, zajmując się oprawą muzyczną kabaretu „Kat”.
KUBA BANASZEK QUARTET
Kuba Banaszek – fortepian
Marcin Konieczkowicz – saksofon altowy
Tymon Trąbczyński – kontrabas
Max Olszewski – perkusja
Kwartet pianisty Kuby Banaszka wypłynął na szerokie wody w 2019 r. zdobywając Grand Prix Konkursu na Indywidualność Jazzową w ramach 55. Jazzu nad Odrą we Wrocławiu. Dodatkowo zespół zdobył wtedy nagrodę specjalną, ufundowaną przez czasopismo „Jazz Forum”. Triumfował również w kilku innych konkursach. Wywalczył I nagrodę na V Blue Note Poznań Competition, I nagrodę na XXI Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni, II nagrodę na Jazz Juniors 2020 w Krakowie, II nagrodę na konkursie w ramach RCK Pro Jazz Festiwal w Kołobrzegu. Członkowie grupy zdobywali liczne nagrody indywidualne.
W 2020 roku ukazał się debiutancki album Kwartetu „Band Of Brothers”. Na tym krążku znalazło się siedem autorskich utworów lidera oraz standard Cole’a Portera All of You.
Kuba Banaszek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu jazzowego dra hab. Joachima Mencla, miał też okazję zdobywać doświadczenie przy współpracy z takimi muzykami jak Grzegorz Nagórski, Dominik Wania czy Piotr Wyleżoł. Ponadto jest absolwentem Zespołu Szkół Muzycznych w Radomiu. W 2018 roku był jednym z prelegentów Międzynarodowej Konferencji Jazz XXI zorganizowanej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Temat jego prezentacji to „Kompozycja i aranżacja – w poszukiwaniu własnej wizji klasycznego tria jazzowego”.
Po raz pierwszy pokazał się szerszej publiczności na IX Przeglądzie Młodych Wykonawców Muzyki Jazzowej – Novum Jazz Festival 2016, gdzie zdobył pierwszą nagrodę. Ten sukces był impulsem do utworzenia autorskiego zespołu.
Kuba Banaszek został także wyróżniony na School & Jazz Festival w Lubaczowie (2013), a także na Azoty Jazz Contest w Tarnowie (2013). Jest zdobywcą III nagrody na II Festiwalu Improwizacji i Interpretacji Jazzowej „Jazz na Wsi” (Chodów, 2013). Występował na II Festiwalu Kontrolowanym w Radomiu (2014) z repertuarem złożonym ze swoich kompozycji inspirowanych muzyką ludową. W 2018 roku otrzymał indywidualne wyróżnienie podczas XVII Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. W 2020 roku został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Młoda Polska.
SPRZEDAŻ BILETÓW I KARNETÓW
KARNETY i BILETY – sprzedaż od 02 listopada 2021 r.
Karnet obowiązuje na wszystkie koncerty Festiwalu czyli łącznie 9 koncertów w ciągu 3 dni Festiwalu.
Bilet obowiązuje na wszystkie koncerty w danym dniu Festiwalu czyli 3 koncerty.
CENA KARNETU
1) dla Osób legitymujących się unijnym certyfikatem COVID: 290,00 zł
2) dla Osób nielegitymujących się unijnym certyfikatem COVID: 310,00 zł
CENA BILETU
1) dla Osób legitymujących się unijnym certyfikatem COVID: 110,00 zł
2) dla Osób nielegitymujących się unijnym certyfikatem COVID: 120,00 zł
Zakup karnetów oraz biletów:
• online www.ckis.kalisz.pl
• kasa CKiS tel. 62 765 25 52 (kasa czynna w godz. 15.00-21.00)
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany w programie.
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl