28. LA STRADA – Tradycja a nowoczesność! Dzień pierwszy [zdjęcia, wideo]
"Lastradowy" piątek rozpoczął się spektaklami na Głównym Rynku. Przeniosły nas one w świat surrealistycznego kabaretu, późnośredniowiecznego teatru lalkowego czy teatru tańca. Zwieńczeniem pierwszego dnia festiwalu będzie niesamowite widowisko uliczne Teatru A, łączące muzykę na żywo z projekcjami multimedialnymi, video-artem, ogromnymi machinami, szczudłami, kukłami i żywym ogniem.
Główny Rynek – godz. 18.00 – 21.45
A3 Teatr – Kolekcjonerzy Wzruszeń – „Zmysły”
Wędrowny Kabaret Uliczny
Wszechobecne Baby! Kuszące, flirtujące, pociągające, szalejące, wrzeszczące, śpiewające i rozśmieszające – zagadkowo, z przymrużeniem oka, zza trzepotu rzęs uwodzą publiczność „Zmysłowym” surrealistycznym kabaretem lirycznym. Śpiewające Uszy, Stepujące Gałki Oczne, czy Nosem z Gilem i machiną Ust Korali, Dłoń
żonglująca słoniem – są barwną, absurdalną i żywą tkanką miejskich działań. Absurd sytuacji idzie pod rękę z Komizmem, a wszystko w barwnej formie wszystkich Zmysłów – stepujących Gałek Ocznych, Wrzeszczących Uszu, Nosa i Pomocnej Dłoni i Mistrza Ceremonii.
Spektakl jest zdecydowanie zabawny, bawi widza w każdym wieku. Zwabia zwykłego przechodnia, zaś widzą wciąga w interakcje, tańce, wspólne śpiewy i niespodzianki. Śpiewamy standardy międzynarodowe, w językach świata – nie boimy się barier językowych. Niezwykłe przedmioty wraz z aktorami przemieszczają się w ciągu dnia ulicami miasta, przystają w parkach, by bawić kabaretowymi zapowiedziami, wokalnymi popisami solo, niespodziankami wyciąganymi z Nosa.
PSAK – „Scena…ruch…lalka…akcja!”
teatralna miniatura
Widowisko wg tekstu Jeremiego Przybory pt.: ,,Hamlet chuligański”, przygotowane ze słuchaczami Studium w ramach przedmiotu Techniki Teatralne w Pracy z Dziećmi pod czujnym reżyserskim okiem Małgorzaty Kałędkiewicz-Pawłowskiej. Ta teatralna miniatura, w której Przybora streszcza Szekspirowskiego „Hamleta”, to przewrotna parafraza, gdzie tragedia staje się komedią. Scenę dla tej opowieści stworzą lalki w ruchu – czarna rzeka – młodzi adepci sceny poruszający ciałem, obiektem i aparatem mowy.
Całe zajście nakręcą słuchacze ze specjalizacji filmowej…
Czekajcie na słowo AKCJA!
reżyseria: Małgorzata Kałędkiewicz * wykonanie: Julita Kowalska, Klaudia Kusz, Patrycja Merdacz, Wiktoria Chomicz, Zuzanna Olszanowska, Wiktoria Czaja * charakteryzacja: Andżelika Wicenciak * konsultacja choreograficzna: Anna Wytych-Wierzgacz
Studium Animatorów Kultury w Kaliszu
Dwuletnia państwowa szkoła artystyczno-animacyjna pod patronatem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Od ponad 40 lat kształcimy w zawodach artystycznych: animator tańca, animator działań teatralnych, animator działań filmowych.
Rozwijamy i budzimy talenty artystyczne, animujemy poprzez sztukę. Nauka w naszym Studium jest dobrym przygotowaniem do podjęcia ciekawej pracy bądź kontynuacji studiów na kierunkach związanych z kulturą, teatrem, tańcem, mediami, rozrywką, reklamą, pracą z ludźmi.
https://www.facebook.com/studium.kultury/
Teatr Rozrywki Trójkąt – „Księga błazna – moralitet plebejski”
spektakl dla dorosłych i dzieci
rekonstrukcja późnośredniowiecznego teatru lalkowego, oparta na autorskim tekście, zawierającym elementy tradycyjnych wątków moralitetowych potraktowanych w przewrotnie zabawny sposób. Osiowa postać błazna, Figraszek, jest wpisany w funkcję bohatera popularnego, załatwiającego wszelkie kwestie za pomocą inteligencji i poczucia humoru, w przeciwieństwie do większości tradycyjnych bohaterów, rozwiązujących wszystko brutalną siłą. Na swej drodze spotyka między innymi takie postaci, jak śmierć, smok, rycerze, król, czy diabeł i z każdą nawiązuje specyficzną relację, prowadzącą do pouczającej pointy. Oprócz warstwy lalkowych form różnej wielkości, w spektaklu ważne są relacje między aktorami – Mistrzem, jego żoną Małgorzatą i uczniem Emilem. Konflikty między nimi są integralną częścią przedstawienia i okazją do komicznych scen. Całość przepleciona jest wykonywanymi z towarzyszeniem różnych instrumentów (w tym rekonstrukcyjnych), krótkimi balladami kwitującymi wiele z granych scen. Spektakl zawiera także elementy interakcji z widzami. Przedstawienie jest skierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych.
występują: Beata Beling, Artur Beling, Mariusz Wasiewski. Paweł Stachowiak – minstrel
TEATR ROZRYWKI TRÓJKĄT – Zielona Góra
„Teatr Rozrywki Trójkąt istnieje od 2010 roku. Naszym ulubionym sposobem wypowiedzi są formy komiczne (nie ma nic przyjemniejszego, niż rozśmieszanie ludzi), aczkolwiek zdarzają się nam także poważniejsze realizacje. W repertuarze mamy spektakle zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci, ale zawsze staramy się, aby były one atrakcyjne dla wszystkich widzów oraz wysoce interaktywne.”
Akademia Muzyczna w Łodzi, Instytut Choreografii i Technik Tańca – „Lady Mackbet”
spektakl teatralno-taneczny
spektakl inspirowany fragmentami dramatu Wiliama Szekspira pt.: “Makbet”, powstał w wyniku połączenia pracy artystów różnych dziedzin i stanowi serię symbolicznych obrazów odnoszących widza do kwestii czynienia zła, ponoszenia konsekwencji, szaleństwa, zguby, a także władzy, w naturze której leży wywyższenie ponad moralność.
„Czemuż się mamy lękać, że wie ktoś o tym,
skoro nikt nie może zawezwać naszej potęgi do zdania liczby?
Kto by jednak mógł myśleć,
że starzec miał jeszcze tyle krwi w swoich żyłach!”
William Shakespeare, Makbet, AKT PIĄTY, Scena I
Ta właśnie kwestia, wypowiadana przez Lady Makbet, stała się kanwą dla pierwowzoru spektaklu – pracy Magdy Grzybowskiej, upublicznionej w ramach XVI edycji Festiwalu RYTUAŁ: Rytuał Chleba i Igrzysk Wrocław, Centrum Sztuki Piekarnia, 31.05.2019.
koncepcja przestrzeni wizualnej: Magda Grzybowska (wykładowca na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki, na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu) * koncepcja choreograficzna: Anna Wytych-Wierzgacz (wykładowca w Instytucie Choreografii i Technik Tańca, na Akademii Muzycznej w Łodzi) * interpretacja tekstu: Bożena Remelska (aktorka Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu) * warstwa dźwiękowa (instrumenty perkusyjne): Dagmara Karandys (studentka Perkusji, na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego, Akademii Muzycznej w Łodzi) * tancerze: Magdalena Dolata, Monika Grzelak, Łukasz Kin, Anna Kukulska, Przemysław Kwaśniewski, Ada Steinke, Beata Wierzchołowska, Damian Zatoński (studenci II roku studiów stacjonarnych drugiego stopnia, Instytutu Choreografii i Technik Tańca, Akademii Muzycznej w Łodzi)
Plac CKiS – godz. 22.00 – 23.30
Teatr A – „Genesis”
widowisko uliczne
Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» I stała się światłość.
Widowisko uliczne oparte na pierwszych dziewięciu rozdziałach Księgi Rodzaju. Sztuka zrealizowana jest w konwencji teatru totalnego, obfitując w różnorakie środki wyrazu.
Spektakl Teatru”A” jest próbą plastycznej interpretacji starożytnych obrazów. Na jej kształt wpłynęły wizje literackie, muzyczne, plastyczne i filozoficzne kreślone przez wybitnych artystów i myślicieli europejskich. Interpretacja ta jest jednak na wskroś współczesna — odwołując się do znanych powszechnie wątków Teatr “A” pyta o ich znaczenie w dzisiejszym świecie. Czerpiąc ze wspólnej, europejskiej tradycji pyta o to, co w niej nadal aktualne i żywotne.
Archetypiczny tekst, przez wieki interpretowany na różne sposoby, wywarł fundamentalny wpływ na kształt europejskiej wyobraźni. To jemu zawdzięczamy żywotne koncepcje pochodzenia świata i człowieka, koncepcję winy i zadośćuczynienia, wreszcie koncepcję utraconego i odzyskanego na powrót raju.
Muzyka Jacka Dzwonowskiego, sześciometrowe ekrany z projekcjami multimedialnymi zestawiającymi wybitne dzieła malarskie ze współczesnym video-artem, bogata i funkcjonalna scenografia: bombastyczne kostiumy, szczudła, kukły, ogromne machiny i żywy ogień przeprowadzą widza od Stworzenia, poprzez Upadek, aż do Potopu.
Teatr A jest offowym teatrem „w drodze”, który nieustannie poszukując piękna i sacrum umieszcza tematykę swoich spektakli w szeroko pojętej duchowości człowieka. Całości artystycznych eksperymentów, osadzonych w tradycji religijnej, dopełnia forma – spektakle muzyczne, dramatyczne, formy oratoryjne, widowiska plenerowe, stanowiące połączenie happeningu, teatru ulicznego, fire show, żywego planu z lalkami, etc. Bogate w środki wyrazu formy są nie tylko ozdobnikiem, ale kryją niebanalne treści o uniwersalnych, ponadczasowych prawdach i wartościach. Od 1996 roku, który przyjmują za własną konceptualizację idei teatru niebanalnego, gościli w większych i mniejszych miejscowościach naszego kraju, jak również na festiwalach teatrów ulicznych. Współorganizowali i wystawiali także wydarzenia teatralne w Katowickim Spodku (megawidowiska). Spektakle Teatru A prezentowane były m.in. w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi.
28. LA STRADA – tradycja a nowoczesność. PROGRAM
Kierownik artystyczny – Katarzyna Guzowska-Lelental
Pomysłodawca i kierownik artystyczny do 26. edycji – Andrzej Tylczyński
Prowadzenie – Karolina Romke & Tomek Michalak (prezenterzy Radio Centrum)
Projekt plakatu i afisza: Tomasz Wolff
Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,
wrzuć nam coś do kapelusza :)
Wdzięczny Zespół Calisia.pl